Provkonstruktion
Årskurs: 7
Ämne: Träslöjd
Tema: Hållbar design i träslöjd
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper och förståelse för hållbar design inom träslöjd samt deras förmåga att tillämpa detta i praktiska sammanhang. Provets frågor syftar till att utvärdera elevernas insikt om materia, produktion och designprocesser kopplade till hållbarhet.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll fokuserar på hur design och hantverk kan användas för att skapa hållbara produkter. Det omfattar val av material, designmetoder och principer för hållbarhet som påverkar miljö och samhälle. Eleverna ska också utforska internationella och kulturella aspekter av design.
Kunskapskrav
Eleven formger och framställer på ett delvis genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker. I slöjd arbetar eleven i huvudsak med enkla arbetsprocesser och motiverar val av material och metoder.
Prov
Faktafrågor
- Vad innebär hållbar design?
A) En design som är vacker
B) En design som är dyr
C) En design som använder resurser effektivt
D) En design som inte kräver arbete
C - Vilka av följande material är exempel på hållbara material?
A) Plast
B) Papp
C) Återvunnen plast
D) Styrofoam
C - Vilket steg ingår inte i designprocessen?
A) Identifiera behov
B) Skapa prototyp
C) Sova
D) Reflektera
C - Vad är en fördel med att använda återvunna material?
A) De är alltid billigare
B) De skyddar miljön
C) De kan vara svåra att få tag på
D) De är alltid av hög kvalitet
B - Vilken av följande är en del av designprocessen?
A) Att ignorera feedback
B) Brainstorma idéer
C) Att inte testa sin produkt
D) Att alltid följa instruktioner
B - Hur kan reflektion efter slöjdprojekt hjälpa?
A) Genom att avsluta projekt snabbare
B) Genom att förbättra framtida arbeten
C) Genom att döma andra
D) Genom att undvika kritik
B - Vilken av följande är inte en aspekt av hållbarhet?
A) Miljöpåverkan
B) Social rättvisa
C) Energiförbrukning
D) Ökad konsumtion
D - Vad handlar designmetoder om?
A) Hur man målar
B) Hur man planerar och genomför design
C) Hur man köper material
D) Hur man skapar kostymer
B - Vilka produkter faller under kategorin hållbara produkter?
A) Engångs plastflaskor
B) Återvunna tröjor
C) Godispapper
D) Förpackningar med plast
B - Vilket av följande alternativ är en del av materialval?
A) Att välja det dyraste materialet
B) Att välja ett miljövänligt material
C) Att välja ett som är lätt att få tag på
D) Att välja det fina materialet
B - Vad kan motivera ditt val av material i ett projekt?
A) Utseendet
B) Hållbarhet och miljöpåverkan
C) Kostnaden
D) Tillverkningsmetoden
B - Varför är det viktigt att dokumentera sin designprocess?
A) För att visa sin kreativitet
B) För att kunna förbättra sig och lära av sina erfarenheter
C) För att vinna priser
D) För att sälja sina idéer
B - Vilket av följande är en aspekt av internationell design?
A) Lokala traditioner
B) Kostnader
C) Fri konkurrens
D) Olikhet
A - Vad kan en prototyp användas till?
A) Att visa en idé utan att sälja den
B) Att producera i stor skala
C) Att bara använda hemma
D) Att göra reklam
A - Vad innebär iteration i design?
A) Att göra samma sak flera gånger
B) Att förbättra sin design genom upprepning
C) Att ge upp sin design
D) Att använda mer tid
B
Resonerande frågor
- Beskriv vad hållbar design innebär och varför det är viktigt i dagens samhälle.
Denna fråga ger elever möjlighet att visa djupare insikt och reflektion kring ämnet. - Ge exempel på hur val av material kan påverka en produkts hållbarhet.
Frågan testar elevernas förmåga att tänka kritiskt om materialval och dess konsekvenser. - Förklara hur du skulle gå tillväga för att skapa en hållbar produkt från idé till prototyp.
Syftet är att bedöma deras förståelse för hela designprocessen och dess steg. - Diskutera hur traditionella hantverkstekniker kan bidra till hållbar design.
Denna fråga uppmuntrar eleverna att koppla samman tradition och modern hållbarhet. - Reflektera över ett tidigare projekt du har arbetat med och hur du skulle kunna förbättra hållbarhetsaspekterna.
Frågan ger eleverna möjlighet till självkritik och utveckling. - Hur kan man mäta hållbarheten hos en designprodukt? Ge exempel på indikatorer.
Denna fråga kräver att eleverna kan sätta kunskap i praktisk kontext och använda analytiska färdigheter. - Diskutera fördelar och nackdelar med att använda återvunnet material i sina projekt.
Frågan ger eleverna möjlighet att resonera och väga olika perspektiv mot varandra. - I vilken utsträckning kan design påverka samhällets syn på hållbarhet?
Denna fråga ger eleverna möjlighet att resonera kring designens roll och påverkan på samhället.
Bedömning
Provets poängsystem är utformat på följande sätt:
- Faktafrågor: Varje korrekt svar ger 1 poäng. Totalt finns 15 poäng att erhålla.
- Resonerande frågor: Varje korrekt och genomtänkt svar ger 3 poäng. Totalt finns 24 poäng att erhålla.
För att uppnå betyg:
- E-nivå: Minst 8 poäng (inklusive minst 0 poäng från resonerande frågor).
- C-nivå: Minst 12 poäng (inklusive minst 3 poäng från resonerande frågor).
- A-nivå: Minst 18 poäng (inklusive minst 5 poäng från resonerande frågor).