Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Åk. 7. Träslöjd – Hållbara produkter



Provkonstruktion

Provkonstruktion

Årskurs: 7

Ämne: Träslöjd

Tema: Skapande av hållbara produkter

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper och förståelse för hållbarhet inom träslöjd, samt deras förmåga att planera och genomföra en skapande process med fokus på hållbara materialval.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen ska omfatta hur man planerar och tillverkar produkter med hänsyn till hållbar utveckling och vilka materialval som främjar detta. Eleverna ska även få kunskap om återvinning och hur man kan använda restmaterial i sitt skapande.

Kunskapskrav

Eleven planerar och genomför arbetsprocesser i slöjd och kan använda tekniker och verktyg på ett säkert sätt. Eleven kan även reflektera över sina val av material och deras hållbarhet samt redogöra för hur de kan återanvändas.

Prov

Faktafrågor

1. Vad innebär begreppet hållbarhet?

  • A. Att endast använda nya material
  • B. Att tänka på miljön och framtida resurser
  • C. Att använda material på ett sätt som inte skadar miljön
  • D. Att skapa produkter utan att tänka på materialval

2. Vilket av följande är ett exempel på ett hållbart material?

  • A. Plast
  • B. Återvunnet trä
  • C. Nyproducerat trä
  • D. Stål

3. Hur kan restmaterial användas i nya projekt?

  • A. Det kan slängas
  • B. Det kan formas om till nya produkter
  • C. Det används aldrig
  • D. Det är odugligt

4. Vilken teknik ska alltid användas när man arbetar med verktyg?

  • A. Slappa av och arbeta snabbt
  • B. Följ säkerhetsföreskrifterna
  • C. Använd verktyg utan att läsa instruktioner
  • D. Dela verktyg med andra utan att fråga

5. Vad är en produkt av återvunnet material?

  • A. En ny produkt med ny råvara
  • B. En produkt tillverkad av gamla material
  • C. En produkt som inte går att använda
  • D. En produkt utan syfte

6. Vilken fördel finns det med att återanvända material?

  • A. Det tar längre tid
  • B. Det är mer komplicerat
  • C. Det minskar avfall och sparar resurser
  • D. Det är dyrare

7. Hur kan man dokumentera sin skapandeprocess?

  • A. Genom att glömma bort det
  • B. Genom att skriva ner idéer och beslut
  • C. Genom att inte kommunicera
  • D. Genom att ta snabba beslut

8. Vad är viktigt att tänka på när man arbetar med verktyg?

  • A. Säkerhet och korrekt hantering
  • B. Att det går snabbt
  • C. Att använda verktygen på eget sätt
  • D. Att inte be om hjälp

9. Vad är ett exempel på en kreativ produkt av återvunnet material?

  • A. Något som är helt nytt utan historia
  • B. En blomkruka av gamla träbitar
  • C. Ett plastföremål
  • D. En elektronisk apparat

10. Hur kan eleverna reflektera över sina materialval?

  • A. Genom att inte tänka på dem
  • B. Genom att analysera hållbarheten
  • C. Genom att diskutera med andra om andra ämnen
  • D. Genom att ignorera dem

11. Vad betyder “återvinning”?

  • A. Att bara kasta bort saker
  • B. Att omforma och använda gamla material igen
  • C. Att göra nya saker utan tanke
  • D. Att aldrig använda samma material igen

12. Vilket material är INTE hållbart?

  • A. Plast
  • B. Återvunna metaller
  • C. Hållbart trä
  • D. Återvunna papper

13. Hur bör man planera för sitt projekt?

  • A. Utan att tänka på materialval
  • B. Genom att göra en tydlig plan för material, verktyg och tillvägagångssätt
  • C. Genom att bara börja arbeta direkt
  • D. Genom att diskutera med vänner om något annat

14. Vilken roll har reflektion i skapandeprocessen?

  • A. Den har ingen betydelse
  • B. Den hjälper till att förstå val och förbättra framtida arbete
  • C. Den bara fördröjer processen
  • D. Den gör att man blir osäker

15. Hur kan man säkerställa miljövänliga val?

  • A. Genom att använda billiga produkter
  • B. Genom att välja hållbara material och metoder
  • C. Genom att ignorera hållbarhet
  • D. Genom att alltid köpa nya produkter

Resonerande frågor

1. Hur påverkar dina val av material den totala hållbarheten för din produkt?

Denna fråga ger eleverna möjlighet att uttrycka sina tankar kring materialens påverkan på hållbarheten.

2. Vilken betydelse har källsortering och återvinning i din skapandeprocess?

Genom att diskutera källsortering och återvinning kan eleverna visa sin förståelse för hela livscykeln av material.

3. Beskriv hur du skulle förbättra ditt projekt för att bli mer hållbart.

Elevens förmåga att analysera och reflektera över förbättringspotential ger insikter om deras kreativa process.

4. Hur kan samarbete och feedback påverka resultatet av din skapandeprocess?

Denna fråga uppmuntrar eleverna att överväga vikten av samarbete och konstruktiv feedback.

5. På vilket sätt kan design påverka en produkts hållbarhet?

Genom att diskutera designaspekter kan eleverna visa på dyka djupare i hur designval påverkar hållbarhet.

6. Hur kan du använda din skapandeprocess för att inspirera andra?

Denna fråga ger eleverna möjlighet att reflektera över hur deras arbete kan påverka andra positivt.

7. Diskutera fördelarna med att använda återvunnet material i produktionen.

Denna fråga uppmanar eleverna att tänka igenom och beskriva specifika fördelar med återvinnande material.

8. Vilka utmaningar kan du stöta på när du arbetar med hållbara material och hur övervinner du dem?

Denna fråga uppmuntrar eleverna att tänka kritiskt kring potentiella problem och lösningar i deras processer.

Bedömning

Provets poängsättning är som följer:

  • Faktafrågor: Totalt 15 poäng, varje fråga ger 1 poäng
  • Resonerande frågor: Totalt 8 poäng, varje fråga ger 1 poäng

För betyg E krävs minst 8 poäng totalt.

För betyg C krävs minst 12 poäng totalt (minst 3 från resonerande frågor).

För betyg A krävs minst 18 poäng totalt (minst 5 från resonerande frågor).



Modern Tillbaka-knapp