Provkonstruktion
Årskurs: 7
Ämne: Tyska
Tema: Adjektiv och komparation
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse och förmåga att använda adjektiv och komparation i det tyska språket. Provets frågor syftar till att testa elevernas kunskaper både i form av fakta och i förmåga att resonera kring ämnet.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
I kursplanen för tyska ingår att förstå och använda adjektiv, inklusive komparation (positiv, komparativ och superlativ). Denna lektion syftar till att eleverna ska kunna använda adjektiv för att beskriva personer och saker i tyska språket.
Kunskapskrav
Eleven kan använda och förstå vanliga adjektiv samt också jämföra egenskaper med hjälp av komparation. Eleven kan skriva och tala om personer och objekt med en viss språklig korrekthet.
Prov
Faktafrågor
1. Vilket av följande ord är ett adjektiv?
A) Hund
B) Löpning
C) Vacker
D) Snabbt
2. Vad är komparativform av “hoch”?
A) Höchst
B) Hohen
C) Höher
D) Höga
3. Vad är superlativform av “interessant”?
A) Am interessantesten
B) Interessanter
C) Interessant
D) Am interessant
4. Vilket av följande är ett exempel på positivform?
A) Schön
B) Schönere
C) Am schönsten
D) Schöner
5. Vilket av följande ord är en komparation?
A) Bättre
B) Bra
C) Am bäst
D) Braare
6. Vad betyder komparation?
A) Att beskriva
B) Att jämföra
C) Att räkna
D) Att jämföra egenskaper
7. Vilket av följande adjektiv har en oregelbunden komparativ?
A) Gott
B) Snygg
C) Stor
D) Lång
8. Vilken är komparativformen av “klein”?
A) Kleiner
B) Kleineren
C) Am kleinsten
D) Klen
9. Största adjektivet av “schnell” är:
A) Schnell
B) Am schnellsten
C) Schneller
D) Schnella
10. Vad händer med ett adjektiv om substantivet är feminint?
A) Ingen förändring
B) Det ändras
C) Blir alltid med -e
D) Blir manligt
11. Vilken av följande meningar använder komparativ korrekt?
A) Jag är härligare än dig.
B) Jag är härlig.
C) Jag är am härligsten.
D) Jag var härlig förr.
12. Vilket adjektiv betyder ‘stor’?
A) Klein
B) Groß
C) Hoch
D) Lang
13. Vilket ord är en superlativ av ‘schön’?
A) Am schönsten
B) Schönere
C) Schöner
D) Schön
14. Vilket av följande adjektiv är ett antonym till ‘gut’?
A) Schlecht
B) Besser
C) Am besten
D) Gut
15. Vilka adjektiv används för att beskriva färger?
A) Rot
B) Snabb
C) Stor
D) Bra
Resonerande frågor
1. Beskriv hur du skulle använda adjektiv för att beskriva en person i tyska. (Syftet är att se elevens förmåga att uttrycka sig i skriftform och använda adjektiv korrekt.)
2. Ge exempel på hur du beskrev ett djur med både positiv, komparativ och superlativ. (Eleven ges möjlighet att visa sin förmåga att hantera olika former av adjektiv.)
3. Diskutera skillnaden i användning av adjektiv beroende på substantivets kön i tyska. (Denna fråga uppmuntrar till djupare reflektion över grammatiska regler.)
4. Hur kan adjektiv i komparativform påverka dina meningar? Ge exempel. (Eleven ges möjlighet att resonera kring betydelsen av komparativ och dess användning.)
5. Resonera kring varför det kan vara svårt att använda superlativ. Ge exempel. (Eleven utmanas att tänka kritiskt över grammatiska svårigheter.)
6. Vad är en vanlig felkälla när man använder adjektiv och komparation? (Denna fråga uppmanar till eftertanke runt korrekt användning.)
7. Hur kan du förklara komparativ och superlativ för någon som aldrig har hört om dessa? (Eleven ges möjlighet att visa pedagogisk förmåga i sina förklaringar.)
8. Vilken betydelse har adjektiv i att beskriva något? Resonera kring detta. (Frågan syftar till att få eleven att reflektera över språkets betydelse.)
Bedömning
Faktafrågor ger totalt 15 poäng, där varje korrekt svar ger 1 poäng. Resonerande frågor ger totalt 8 poäng, där varje fråga kan ge upp till 2 poäng beroende på utveckling av svaret.
För betyget E krävs minst totalt 8 poäng.
För betyget C krävs minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor).
För betyget A krävs minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).