En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Åk. 7. Tyska – Adjektiv och komparation

Provkonstruktion

Årskurs: 7

Ämne: Tyska

Tema: Adjektiv och komparation

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse och förmåga att använda adjektiv och komparation i det tyska språket. Provets frågor syftar till att testa elevernas kunskaper både i form av fakta och i förmåga att resonera kring ämnet.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

I kursplanen för tyska ingår att förstå och använda adjektiv, inklusive komparation (positiv, komparativ och superlativ). Denna lektion syftar till att eleverna ska kunna använda adjektiv för att beskriva personer och saker i tyska språket.

Kunskapskrav

Eleven kan använda och förstå vanliga adjektiv samt också jämföra egenskaper med hjälp av komparation. Eleven kan skriva och tala om personer och objekt med en viss språklig korrekthet.

Prov

Faktafrågor

1. Vilket av följande ord är ett adjektiv?
A) Hund
B) Löpning
C) Vacker
D) Snabbt

2. Vad är komparativform av “hoch”?
A) Höchst
B) Hohen
C) Höher
D) Höga

3. Vad är superlativform av “interessant”?
A) Am interessantesten
B) Interessanter
C) Interessant
D) Am interessant

4. Vilket av följande är ett exempel på positivform?
A) Schön
B) Schönere
C) Am schönsten
D) Schöner

5. Vilket av följande ord är en komparation?
A) Bättre
B) Bra
C) Am bäst
D) Braare

6. Vad betyder komparation?
A) Att beskriva
B) Att jämföra
C) Att räkna
D) Att jämföra egenskaper

7. Vilket av följande adjektiv har en oregelbunden komparativ?
A) Gott
B) Snygg
C) Stor
D) Lång

8. Vilken är komparativformen av “klein”?
A) Kleiner
B) Kleineren
C) Am kleinsten
D) Klen

9. Största adjektivet av “schnell” är:
A) Schnell
B) Am schnellsten
C) Schneller
D) Schnella

10. Vad händer med ett adjektiv om substantivet är feminint?
A) Ingen förändring
B) Det ändras
C) Blir alltid med -e
D) Blir manligt

11. Vilken av följande meningar använder komparativ korrekt?
A) Jag är härligare än dig.
B) Jag är härlig.
C) Jag är am härligsten.
D) Jag var härlig förr.

12. Vilket adjektiv betyder ‘stor’?
A) Klein
B) Groß
C) Hoch
D) Lang

13. Vilket ord är en superlativ av ‘schön’?
A) Am schönsten
B) Schönere
C) Schöner
D) Schön

14. Vilket av följande adjektiv är ett antonym till ‘gut’?
A) Schlecht
B) Besser
C) Am besten
D) Gut

15. Vilka adjektiv används för att beskriva färger?
A) Rot
B) Snabb
C) Stor
D) Bra

Resonerande frågor

1. Beskriv hur du skulle använda adjektiv för att beskriva en person i tyska. (Syftet är att se elevens förmåga att uttrycka sig i skriftform och använda adjektiv korrekt.)

2. Ge exempel på hur du beskrev ett djur med både positiv, komparativ och superlativ. (Eleven ges möjlighet att visa sin förmåga att hantera olika former av adjektiv.)

3. Diskutera skillnaden i användning av adjektiv beroende på substantivets kön i tyska. (Denna fråga uppmuntrar till djupare reflektion över grammatiska regler.)

4. Hur kan adjektiv i komparativform påverka dina meningar? Ge exempel. (Eleven ges möjlighet att resonera kring betydelsen av komparativ och dess användning.)

5. Resonera kring varför det kan vara svårt att använda superlativ. Ge exempel. (Eleven utmanas att tänka kritiskt över grammatiska svårigheter.)

6. Vad är en vanlig felkälla när man använder adjektiv och komparation? (Denna fråga uppmanar till eftertanke runt korrekt användning.)

7. Hur kan du förklara komparativ och superlativ för någon som aldrig har hört om dessa? (Eleven ges möjlighet att visa pedagogisk förmåga i sina förklaringar.)

8. Vilken betydelse har adjektiv i att beskriva något? Resonera kring detta. (Frågan syftar till att få eleven att reflektera över språkets betydelse.)

Bedömning

Faktafrågor ger totalt 15 poäng, där varje korrekt svar ger 1 poäng. Resonerande frågor ger totalt 8 poäng, där varje fråga kan ge upp till 2 poäng beroende på utveckling av svaret.

För betyget E krävs minst totalt 8 poäng.

För betyget C krävs minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor).

För betyget A krävs minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).


×