Provkonstruktion
Årskurs: 7
Ämne: Tyska
Tema: Futurum (framtid)
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper i att förstå och använda futurum i det tyska språket. Eleverna ska kunna uttrycka framtidsplaner genom att använda rätt verbformer och struktur.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
I kursplanen för tyska ingår att förstå och kunna använda olika verbformer, inklusive futurum. Denna lektion syftar till att eleverna ska kunna uttrycka framtidsplaner och handlingar i tyska språket.
Kunskapskrav
Eleven kan formulera sig enkelt och begripligt om framtida händelser, och kan använda och förstå den grundläggande strukturen för att böja verb i futurum.
Prov
Faktafrågor
- Vad betyder “werden” i framtidskontext på tyska?
A) Att vara
B) Att ha
C) Att göra
D) Att bli - Hur bildas futurum i tyska?
A) Huvudverb + “werden”
B) “werden” + infinitiv av huvudverbet
C) Infinitiv + “sein”
D) “werden” + infinitiv av huvudverbet - Vilket av följande är en korrekt mening i futurum?
A) Ich spiele morgen.
B) Ich werde morgen lernen.
C) Ich habe morgen gelernt.
D) Ich lerne morgen. - Vilken form av “werden” används för “du”?
A) Ihr werdet
B) Du hast
C) Du wirst
D) Du bist - Vad är den korrekta böjningen av “werden” för “er/sie/es”?
A) Werdet
B) wird
C) Wirde
D) Werde - Varför används futurum i en mening?
A) För att beskriva förflutna händelser.
B) För att uttrycka framtida händelser.
C) För att beskriva nuvarande händelser.
D) För att uttrycka framtida händelser. - Vilken av följande meningar är inte korrekt i futurum?
A) Ich werde gehen.
B) Ich gehe gehen.
C) Ich werde lernen.
D) Ich werde essen. - Vad är den korrekta meningen för “de” i futurum?
A) Sie geht.
B) Sie werden.
C) Sie está.
D) Sie bist. - Vilket av följande verb används för att konstruera futurum?
A) Möbeln
B) Lernen
C) Werden
D) Machen - Vad är infinitiv av “att spela” på tyska?
A) Spielt
B) Spielen
C) Spielen
D) Spiels - Vilken av dessa fraser är i futurum?
A) Ich habe gegessen.
B) Ich esse.
C) Ich werde essen.
D) Ich aß. - Vad betyder meningen “Ich werde morgen ins Kino gehen.”?
A) Jag har varit på bio.
B) Jag går till bion.
C) Jag ska gå på bio imorgon.
D) Jag gick på bio. - Hur översätter man “next week” till tyska?
A) Nächster Woche
B) Nächste Woche
C) Nächstes Woche
D) nächsten Wochen - Vilken mening är i presens?
A) Ich werde gehen.
B) Ich gehe.
C) Ich habe gegessen.
D) Ich werde essen. - Vad är syftet med futurum i tyska?
A) Att diskutera dåtida händelser.
B) Att spekulera om framtida händelser.
C) Att uttrycka framtida händelser.
D) Att beskriva nuvarande händelser.
Resonerande frågor
- Beskriv hur man bildar futurum på tyska genom att ge exempel med olika verb.
Syftet är att ge elever möjlighet att visa sin förståelse för konstruktionen av futurum med exempel. - Diskutera varför det är viktigt att kunna använda futurum i kommunikation.
Eleverna ska reflektera över praktiska användningar av futurum i vardagen. - Hur skulle du förklara futurum till en klasskamrat som har svårt att förstå?
Syftet är att utveckla elevens förmåga att pedagogiskt förklara grammatiska begrepp. - Ge exempel på hur felaktig användning av futurum kan leda till missförstånd i kommunikationen.
Syftet är att eleverna ska visa insikt i språkliga nyanser och hur de påverkar förståelse. - Vad skulle förändras i en mening om vi använde presens istället för futurum? Ge ett exempel.
Eleverna ges möjlighet att reflektera över tidsformer och deras innebörd i språket. - Hur relaterar futurum i tyskan till andra språk du känner till? Ge exempel.
Syftet är att uppmuntra till jämförelser och djupare förståelse av språkliga strukturer. - Diskutera skillnaderna mellan starka och svaga verb i futurum. Ge exempel.
Eleverna skall visa djupgående kunskaper om verbböjning i futurum och kunna exemplifiera. - Vad förbereder du dig för på ett personligt plan där du använder futurum i dina planer?
Syftet är att få elever att koppla språket till egna framtidsplaner och mål.
Bedömning
Faktafrågor: Varje korrekt svar ger 1 poäng. Resonerande frågor: Varje resonerande fråga kan ge upp till 3 poäng beroende på djup och relevans.
Totalt krävs följande poäng för betyg:
E: 8 poäng (minst 2 poäng från resonerande frågor)
C: 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor)
A: 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor)