Provkonstruktion
Årskurs: 7
Ämne: Tyska
Tema: Hälsningar och presenterande
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse och förmåga att använda grundläggande tyska fraser för att hälsa på människor och presentera sig själva samt andra. Provets fokus ligger på att applicera de språkliga kunskaper som förvärvats under lektionen.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
I tyska kursens centrala innehåll ingår att kunna använda grundläggande fraser för att kunna hälsa på människor och presentera sig själv samt andra. Denna lektion fokuserar på att förstå och använda olika hälsningsformer och presentationsfraser i tyska.
Kunskapskrav
Eleven kan använda vanliga uttryck och fraser för att hälsa och presentera sig själv samt andra. Eleven kan framföra korta och enkla meddelanden om sig själv och sin vardag.
Prov
Faktafrågor
1. Vad betyder “Hallo” på svenska?
A) Hej
B) Adjö
C) God morgon
D) God natt
2. Hur presenterar du dig själv på tyska?
A) Ich heiße [ditt namn]
B) Ich bin [ditt namn]
C) Mein Name ist [ditt namn]
D) Ich wohne in [din stad]
3. Vilken fras används för en formell hälsning?
A) Hi!
B) Guten Tag!
C) Servus!
D) Tschüss!
4. Vad betyder “Tschüss”?
A) Hej då
B) Hej
C) Välkommen
D) Förlåt
5. Vad är en kort presentation av sig själv på tyska ett exempel på?
A) Alles über mich
B) Mein Lieblingsessen
C) Mein Lieblingsfarbe
D) Meine Lieblingsmusik
6. Vilken av följande fraser är informell?
A) Guten Abend
B) Hi!
C) Auf Wiedersehen
D) Sehr geehrter
7. Vilka ord är vanliga att inkludera i en presentation?
A) Hund
B) Haus
C) Name och intressen
D) Wetter
8. Vilket ord använder man för att säga “jag heter” på tyska?
A) Ich bin
B) Ich mag
C) Ich heiße
D) Ich komme
9. Vad betyder “Wie alt bist du?”
A) Hur gammal är du?
B) Vad heter du?
C) Varifrån kommer du?
D) Hur mår du?
10. Hur avslutar man en formell konversation på tyska?
A) Tschüss!
B) Auf Wiedersehen!
C) Bis bald!
D) Hey!
11. Vad är korrekt fras för att säga “jag är [din ålder]” på tyska?
A) Ich habe [min ålder]
B) Ich ist [min ålder]
C) Ich bin [min ålder]
D) Ich werde [min ålder]
12. Vad behöver du göra för att presentera någon annan?
A) Förklara deras hobbyer
B) Ge dem ett handslag
C) Säg deras namn och några fakta
D) Skicka ett sms
13. Vilken hälsning används på morgonen?
A) Guten Tag
B) Guten Morgen
C) Gute Nacht
D) Tschüss
14. Vad är syftet med att lära sig hälsningar på ett nytt språk?
A) För att göra det roligt
B) För att kommunicera bättre med andra
C) För att skriva brev
D) För att läsa böcker
15. Vilken av följande är inte en hälsning?
A) Minnen
B) Hallo
C) Guten Tag
D) Tschüss
Resonerande frågor
1. Reflektera över varför det är viktigt att kunna olika hälsningsformer i tyska. (Syftet är att få elever att tänka på praktiska situationer där språkkunskaper är användbara.)
2. Beskriv ett tillfälle där du använde tyska för att hälsa på någon. Hur kändes det? (Syftet är att koppla språket till personliga erfarenheter och skapa medvetenhet om språkanvändning.)
3. Vilka utmaningar kan du stöta på när du presenterar dig på tyska? (Syftet är att uppmuntra eleverna att tänka kritiskt kring språkinlärning och kommunikation.)
4. Jämför skillnaderna mellan formella och informella hälsningar och ge exempel på när man ska använda dem. (Syftet är att utveckla elevernas förmåga att förstå sociala normer i språkanvändning.)
5. Diskutera hur du kan förbättra dina språkkunskaper för att känna dig mer bekväm med att hälsa och presentera dig. (Syftet är att få elever att reflektera över egna inlärningsmetoder och mål.)
6. Berätta om en situation där du måste använda en hälsning eller presentation på tyska inför en grupp. Hur förberedde du dig? (Syftet är att få eleverna att tänka på förberedelser och kontext som påverkar deras språkbruk.)
7. Vad tycker du är mest intressant med att lära dig tyska och varför? (Syftet är att få eleverna att tala om sina intressen och att koppla språkinlärning till mening och motivation.)
8. Hur kan du använda hälsningar i framtida situationer, som att träffa nya människor? (Syftet är att fokusera på tillämpning av kunskaper i sociala sammanhang.)
Bedömning
Provets poängsystem är följande:
Faktafrågor: 15 frågor, varje fråga ger 1 poäng.
Resonerande frågor: 8 frågor, varje fråga ger 2 poäng.
För betyg E krävs minst 8 poäng.
För betyg C krävs minst 12 poäng, varav minst 3 poäng från resonerande frågor.
För betyg A krävs minst 18 poäng, varav minst 5 poäng från resonerande frågor.