Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Åk. 7. Tyska – Verb i presens

Provkonstruktion

Årskurs: 7

Ämne: Tyska

Tema: Verb i presens

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse och förmåga att använda verb i presens på tyska, inklusive både regelbundna och oregelbundna verb. Provets utformning ska ge eleverna möjlighet att visa sina kunskaper i praktiska och teoretiska sammanhang.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

I kursplanen för tyska innefattar centrala innehållet en inblick i verbens böjning i presens, inklusive både regelbundna och oregelbundna verb.

Kunskapskrav

Eleven kan använda och böja vanliga verb i presens samt uttrycka sig enkelt och begripligt på tyska.

Eleven kan delta i samtal och använder då grundläggande språklig struktur.

Prov

Faktafrågor

1. Vilket av följande verb är regelbundet i presens?
A) **spielen**
B) gehen
C) sehen
D) essen

2. Vilken form av verbet “haben” motsvarar “jag har” på tyska?
A) du hast
B) ich **habe**
C) er hat
D) wir haben

3. Hur böjer man verbet “lernen” i tredje person singular?
A) lernt
B) **lernt**
C) lernen
D) lernte

4. Vad är den korrekta översättningen av “de ser” till tyska?
A) **sie sehen**
B) ihr seht
C) ich sehe
D) er sieht

5. Vilket av följande verb är oregelbundet i presens?
A) **gehen**
B) spielen
C) kaufen
D) arbeiten

6. Vad betyder verbet “machen”?
A) att gå
B) att se
C) **att göra**
D) att tala

7. Vilken av följande meningar är korrekt?
A) Ich **spiele** jeden Tag.
B) **Ich spielen** jeden Tag.
C) Ich **spielt** jeden Tag.
D) Ich **spielen** die ganze Zeit.

8. Vilken av följande verbformer är korrekt för “du” i presens av “sehen”?
A) **siehst**
B) sah
C) sehen
D) sehenst

9. Vad heter verbet “att kunna” på tyska?
A) **können**
B) können
C) können sein
D) zwang

10. Vilket av följande verb i presens är korrekt för “ni gör”?
A) **ihr macht**
B) ihr machet
C) ihr machtet
D) ihr machen

11. I vilken person böjer man “sehen” för “de”?
A) **sehen**
B) seht
C) sehtet
D) sehe

12. Vad betyder “ich gehe” på svenska?
A) jag ser
B) jag gör
C) **jag går**
D) jag spelar

13. Vilket av följande verb är regelbundet?
A) **spielen**
B) dürfen
C) wissen
D) sein

14. I vilket sammanhang används verbet “essen”?
A) när man talar om att gå
B) när man talar om att se
C) **när man talar om att äta**
D) när man talar om att göra

15. Vad är den korrekta böjningen av verbet “fahren” i “vi” form?
A) **fahren**
B) fahrt
C) fährt
D) fahrten

Resonerande frågor

1. Beskriv skillnaden mellan regelbundna och oregelbundna verb i presens.
Syfte: Ge elever möjligheten att visa djupare förståelse för verbens böjningar.

2. Skapa en kort dialog mellan två personer där de använder både regelbundna och oregelbundna verb i presens.
Syfte: Bedöma elevernas förmåga att använda språket i vardagliga sammanhang.

3. Diskutera hur du kan använda presens verb i en berättelse.
Syfte: Utvärdera elevernas kreativitet och språkanvändning i skrivande.

4. Ge exempel på hur verbens böjning kan påverka betydelsen av en mening.
Syfte: Målet är att eleverna ska förstå vikten av korrekt böjning.

5. Berätta om en situation när du använde ett oregelbundet verb i presens.
Syfte: Eleverna ska kunna reflektera över sin språkanvändning i praktiken.

6. Vilken betydelse har att kunna böja verb i presens när man ska kommunicera med andra?
Syfte: Fokus på kommunikationens centrala roll.

7. Hur skulle du förklara vikten av verbböjning för en nybörjare i tyska?
Syfte: Att mäta elevernas didaktiska tänkande och förmåga att förklara.

8. Reflektera över vad som var mest utmanande med att lära sig verb i presens.
Syfte: Ge eleven möjlighet att uttrycka sina tankar och känslor kring ämnet.

Bedömning

Faktafrågor ger maximalt 15 poäng och de resonerande frågorna ger maximalt 8 poäng. Totalt kan provet ge upp till 23 poäng. För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C krävs minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyg A krävs minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).


Modern Tillbaka-knapp