En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Åk. 8. Bild – Fotografi och samhällsfrågor

Provkonstruktion

Årskurs: 8

Ämne: Bild

Tema: Fotografi och samhällsfrågor

Syfte

Syftet med provet är att eleverna ska visa sin förmåga att analysera och diskutera fotografier och deras budskap samt att skapa egna bilder som förmedlar viktiga samhällsfrågor. Provets design syftar även till att ge eleverna möjligheter att reflektera över fotografins påverkan på samhälle och opinion.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

I denna lektion kommer eleverna att utforska hur fotografi används för att belysa och påverka samhällsfrågor. Fokus ligger på att analysera och skapa bilder som kommunicerar viktiga budskap om aktuella problem.

Kunskapskrav

Eleverna ska kunna analysera och diskutera fotografier och deras budskap samt skapa egna bilder som syftar till att förmedla ett viktigt samhällsmässigt budskap.

Prov

Faktafrågor

1. Vad innebär det att ett fotografi kan påverka samhällsopinionen?

  • A) Att det är vackert
  • B) Att det fångar uppmärksamhet
  • C) Att det kan kommunicera ett budskap
  • D) Att det följer reglerna för komposition

2. Vilket av följande är ett exempel på en samhällsfråga som kan belysas genom fotografi?

  • A) Kläder
  • B) Miljöförändringar
  • C) Musiksmak
  • D) Filmrecensioner

3. Vad är en viktig aspekt av fotografins etik?

  • A) Att alltid använda färg
  • B) Att respektera människors integritet
  • C) Att vara kreativ
  • D) Att fotografera i bra ljus

4. Vilken teknik kan användas för att förstärka ett budskap i en bild?

  • A) Val av ljus och skugga
  • B) Användning av mycket färg
  • C) Snabb fotografering
  • D) Regelverk för bildkomposition

5. Vad kan en fotograf använda för att påverka hur en bild uppfattas?

  • A) Bara kamerans upplösning
  • B) Olika objektiv
  • C) Val av motiv och komposition
  • D) Enbart bildens bakgrund

6. Vilken roll spelar en titel för en bild?

  • A) Den ger bara information om fotografen
  • B) Den gör bilden mer vacker
  • C) Den kan förtydliga budskapet
  • D) Den är irrelevant

7. Hur kan en bra komposition hjälpa ett fotografi?

  • A) Genom att den gör bilden mer komplex
  • B) Genom att den förtydligar budskapet
  • C) Genom att den alltid måste följa regler
  • D) Genom att den skapar fler element i bilden

8. Vilket av följande kan ett fotografi dokumentera?

  • A) Enbart fysiska föremål
  • B) Samhällsfrågor och känslor
  • C) Endast naturmotiv
  • D) Personliga minnen

9. Vilken typ av bild kan bäst illustrera en samhällsfråga?

  • A) En selfie
  • B) En dokumentärbild
  • C) En konstnärlig bild
  • D) En animerad bild

10. Vad är målet med att skapa en fotopresentation om en samhällsfråga?

  • A) Att bara visa sina bästa bilder
  • B) Att informera och väcka diskussion
  • C) Att prova på olika tekniker
  • D) Att följa en mall

11. Vilken av följande fotograferingstekniker kan hjälpa till att framhäva detaljer i en bild?

  • A) Använda zoom
  • B) Makrofotografering
  • C) Ta bilder på avstånd
  • D) Använda svag belysning

12. Vad är viktigt att tänka på när man fotograferar människor i samhällsfrågor?

  • A) Att få dem att posera
  • B) Att få deras samtycke
  • C) Att göra dem glada
  • D) Att fokusera på kläderna de bär

13. Vilken effekt kan svartvita bilder ha när det kommer till samhällsfrågor?

  • A) De är alltid mer tråkiga
  • B) De kan förmedla allvar och känsla
  • C) De är mindre professionella
  • D) De är lättare att ta

14. Vad karakteriserar en bra samhällskampanj som använder fotografier?

  • A) Mycket text
  • B) Starka bilder som fångar uppmärksamhet
  • C) Många färger
  • D) Ingen planering

15. Vad kan eleverna lära sig av att analysera fotografier?

  • A) Att bara njuta av bilder
  • B) Att förstå budskap och tekniska aspekter
  • C) Att alltid ta bilder på samma sätt
  • D) Att ignorera samhällsfrågor

Resonerande frågor

1. Hur kan fotografi användas som ett verktyg för social förändring? (Syftet är att eleverna ska reflektera över fotografins roll i samhället.)

2. Vilka etiska överväganden bör en fotograf ta hänsyn till när de dokumenterar samhällsfrågor? (Syftet är att eleverna ska kunna diskutera etik i fotografering.)

3. På vilket sätt kan fotografier påverka vår syn på olika samhällsfrågor? (Syftet är att få eleverna att tänka kritiskt kring bilders påverkan.)

4. Ge exempel på hur en specifik fotograf har påverkat samhällsopinionen genom sina bilder. (Syftet är att eleverna ska koppla teori till praktik och ge exempel.)

5. Hur kan eleverna själva använda fotografi för att uttrycka sina åsikter om samhällsfrågor? (Syftet är att uppmuntra personlig reflektion och skapande.)

6. På vilket sätt kan visuella medier vara mer effektiva än skriftliga medier i att kommunicera samhällsfrågor? (Syftet är att undersöka styrkor och svagheter hos olika medier.)

7. Vilka visuella element är viktiga för att framhäva ett budskap i ett fotografi? (Syftet är att eleverna ska förstå betydelsen av komposition och teknik.)

8. Diskutera hur ett fotografi kan skapa empati för en samhällsfråga. (Syftet är att få eleverna att se kopplingen mellan bild och känsla.)

Bedömning

Faktafrågor: Varje fråga ger 1 poäng. Totalt: 15 poäng.

Resonerande frågor: Varje fråga ger 2 poäng. Totalt: 16 poäng.

För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C krävs minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyg A krävs minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).