Provkonstruktion
Årskurs: 8
Ämne: Bild
Tema: Miljökonst och hållbarhet
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för och förmåga att uttrycka idéer kring miljöfrågor och hållbarhet genom konst, samt deras förmåga att analysera miljökonst.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Denna lektion syftar till att utforska hur konst kan användas för att uttrycka och upplysa om miljöfrågor och hållbarhet. Eleverna kommer att analysera miljökonst och skapa egna verk som reflekterar miljömedvetenhet och hållbara idéer.
Kunskapskrav
Eleverna ska kunna använda bilder och estetiska uttryck för att kommunicera idéer kring miljö och hållbarhet, samt göra enklare analyser av miljökonst.
Prov
Faktafrågor
- Vilken konstnär är känd för sina verk med fokus på hållbarhet?
A) Claude Monet
B) **Andy Goldsworthy**
C) Pablo Picasso
D) Vincent van Gogh - Vilket material används ofta i miljökonst för att skapa medvetenhet om plastföroreningar?
A) Papper
B) **Återvunnet plast**
C) Trä
D) Lera - Vad är syftet med miljökonst?
A) Att dekorera offentliga platser
B) **Att upplysa om miljöfrågor**
C) Att uttrycka personliga känslor
D) Att sälja konstverk - Vilken av följande konstformer inom miljökonst använder sig ofta av naturmaterial?
A) Digital konst
B) **Land art**
C) Abstrakt konst
D) Fotografi - Vad kan man göra för att skapa medvetenhet om hållbarhet genom konst?
A) Skapa tråkiga verk
B) **Visa upp problem i samhället**
C) Använda dyra material
D) Skapa konst på traditionella sätt - Vad är en viktig aspekt i skapandeprocessen för miljökonst?
A) Att arbeta ensam
B) **Att välja hållbara material**
C) Att följa traditionella tekniker
D) Att undvika naturmaterial - Vilket av följande är en utmaning för miljökonstnärer?
A) Att få sina verk sålda
B) **Att öka medvetenheten om miljöfrågor**
C) Att få erkännande inom konstvärlden
D) Att skapa vackra verk - Vilken typ av miljöfråga kan miljökonst belysa?
A) Ekonomiska frågor
B) **Klimatförändringar**
C) Sociala frågor
D) Politisk åsikter - Vad kan konstverk inspirera människor till?
A) Att ignorera problem
B) **Medvetenhet och förändring**
C) Att sänka sina miljömål
D) Att öka konsumtion - Vad är en viktig metod vid analys av miljökonst?
A) Att förkasta konstverket helt
B) **Att reflektera över budskapet**
C) Att fokusera på teknik
D) Att mäta storleken på verket - Hur kan materiella val påverka miljökonstverk?
A) Det spelar ingen roll
B) **Det kan förstärka budskapet**
C) Det är enbart estetiskt
D) Det påverkar inte betraktaren - Vilket av följande är ett exempel på ett miljökonstverk?
A) Mona Lisa
B) **Projektet “Trash” av Chris Jordan**
C) Starry Night
D) The Scream - Vad kan konstverk ofta använda för att uttrycka miljöproblem?
A) Enkla linjer
B) **Symbolik**
C) Svartvitt
D) Geometriska former - Vilken typ av material kan INTE användas i miljökonst?
A) Metall
B) **Illfragilt gummi**
C) Återvinning
D) Naturmaterial
Resonerande frågor
- Reflektera över ett miljökonstverk du känner till och dess budskap.
Syftet med denna fråga är att låta eleverna visa sin förmåga att koppla konstverk till specifika miljöfrågor. - Diskutera hur ditt eget skapade konstverk kan påverka betraktarens syn på miljön.
Denna fråga uppmanar eleverna att tänka kritiskt och analysera effekten av deras arbete. - Vilka känslor eller reaktioner hoppas du att ditt verk kommer att väcka hos betraktaren?
Eleverna får möjlighet att fördjupa sin förståelse för konstens emotionella påverkan. - Hur kan dina val av material och teknik förstärka budskapet i din miljökonst?
För att se hur eleverna resonerar kring materialval och dess betydelse. - Vilken roll tycker du att konstnärer har i att förebygga miljöproblem?
Denna fråga syftar till att få eleverna att tänka på konstnärers ansvar i samhället. - Hur kan ditt konstverk inspirera andra att agera för miljön?
Låt eleverna reflektera över konstverkets potentiella inverkan på andra. - Diskutera skillnaderna mellan traditionell konst och miljökonst.
Genom att uppmana till jämförelse visar eleverna sin förståelse för olika konstformer. - Varför tror du att miljökonst ofta väcker diskussion om hållbarhet?
Detta ger eleverna möjlighet att undersöka samhällets respons på miljökonst.
Bedömning
Faktafrågorna ger maximalt 15 poäng. Varje korrekt svar ger 1 poäng. De resonerande frågorna ger maximalt 10 poäng, där varje bra motivering ger 2 poäng.
För betyg E krävs minst 8 poäng totalt, för betyg C minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).