Provkonstruktion
Årskurs: 8
Ämne: Bild
Tema: Skapande av identitet genom konst
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att uttrycka sin identitet genom konst samt att reflektera över hur identitet kan representeras. Det kommer att ge insikt i deras förståelse för sambandet mellan konst och identitet och deras förmåga att skapa och analysera konstverk.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Denna lektion syftar till att utforska hur konst kan användas för att uttrycka och identifiera med olika kulturer och individuella identiteter. Eleverna kommer att analysera hur intima och kulturella aspekter uttrycks genom konst och skapa egna verk som reflekterar deras identiteter.
Kunskapskrav
Eleverna ska kunna använda bilder och symboler för att uttrycka sin egen identitet och göra en enklare analys av hur identitet kan representeras i konst.
Prov
Faktafrågor
1. Vad är konst?
A) Något som är vackert
B) En form av kommunikation
C) Något som enbart visas på museum
D) En kreativ uttrycksform
2. Vilken typ av konstverk kan uttrycka identitet?
A) Endast måleri
B) Porträtt och skulpturer
C) Enbart installationer
D) Bara fotografier
3. Vad menas med kulturell identitet?
A) Identitet baserad på personliga preferenser
B) Identitet kopplad till traditioner och samhälle
C) Identitet relaterad till yrke
D) Ingen betydelse
4. Vilket material kan användas i skapande av konstverk?
A) Målarfärg
B) Papper
C) Scenografi
D) Alla ovanstående
5. Vad är syftet med konst?
A) Att tjäna pengar
B) Att uttrycka känslor och tankar
C) Att bara dekorera väggar
D) Att imponera på andra
6. Hur kan färg påverka en konstverkets budskap?
A) Färg kan förmedla olika känslor
B) Färg är irrelevant
C) Färg har ingen påverkan på budskapet
D) Färg används endast för estetik
7. Vad innebär det att göra en analys av ett konstverk?
A) Att betygsätta det
B) Att förstå och tolka betydelser
C) Att kritisera konstnären
D) Att kopiera det
8. Varför är det viktigt att diskutera identitet i konsten?
A) Det är irrelevant
B) För att förstå olika perspektiv
C) För att reflektera över vår plats i samhället
D) För att skapa konflikter
9. Vilka symboler kan representera kulturell identitet i konst?
A) Endast färg
B) Traditionella klädnader och mönster
C) Enbart djur
D) Ingen symbol behövs
10. Vilken typ av konstnärskap handlar oftast om personlig identitet?
A) Enbart kommande konstnärer
B) Självporträtt
C) Gruppkonst
D) Abstrakt konst
11. Hur kan symbolik användas i konstverk?
A) För att ge djupare betydelse
B) Det är onödigt
C) Endast för konstnären själv
D) Enbart för färgval
12. Vad kan elever reflektera över i sina egna konstverk?
A) Hur deras livserfarenheter påverkar skapandet
B) Början av konstens historia
C) Val av färg
D) Utformningen av naturscener
13. Vilken roll har konstverk i att förstå samhällsfrågor?
A) Ingen roll
B) Enbart underhållning
C) De kan belysa samhällsfrågor
D) Enbart för att sprida ljus
14. Hur kan kritik av konst bidra till vår förståelse av identitet?
A) Genom att öppna upp för olika perspektiv
B) Det påverkar inte identitet
C) Enbart konstnärens egen syn
D) Det skapar inga insikter
15. Vilka medier kan användas för att skapa konst?
A) Endast målarfärg
B) Endast digitala verktyg
C) Alla kreativa medier
D) Enbart pennor
Resonerande frågor
1. Hur uttrycker ditt verk din kulturella identitet?
Den här frågan ger elever möjlighet att fördjupa sig i sitt skapande och reflektera över kulturella influenser.
2. Vilka tekniker använde du för att förmedla ditt budskap i din konst?
Eleverna kan visa sin förståelse av tekniker och metoder i konsten.
3. Kan du identifiera skillnader mellan hur olika kulturer uttrycker identitet i sina konstverk?
Denna fråga uppmuntrar djup analys av kulturella perspektiv i konsten.
4. Hur kan din personliga historia påverka tolkningen av ditt verk?
Genom att reflektera över sin egen historia kan eleverna belysa det personliga i konsten.
5. Hur påverkar val av färg och form identiteten i ditt konstverk?
En djupgående fråga om den visuelle aspekten av identitet och hur den påverkar budskapet.
6. På vilket sätt kan konst fungera som ett verktyg för social förändring?
Frågan ger elever möjlighet att diskutera konst som ett medel för att påverka samhälleliga frågor.
7. Hur kan konstnärers identitet påverka deras verk?
Eleverna får tänka på den kreativa processen och hur konstnärens liv formas av erfarenheter och identitet.
8. Vad lärde du dig om dig själv genom att skapa detta verk?
En avslutande reflektion sparkar igång insikter om egen identitet och skapandeprocess.
Bedömning
Faktafrågorna ger möjlighet att samla totalt 15 poäng och de resonerande frågorna kan ge högst 8 poäng.
För betyg E krävs minst 8 poäng totalt.
För betyg C krävs 12 poäng totalt, varav minst 3 poäng från resonerande frågor.
För betyg A krävs 18 poäng totalt, varav minst 5 poäng från resonerande frågor.