En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Åk. 8. Bild – Tredimensionellt skapande






Prov: Tredimensionellt skapande

Prov: Tredimensionellt skapande

Årskurs: 8
Ämne: Bild
Tema: Tredimensionellt skapande med återvunnet material

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse av tredimensionellt skapande och deras förmåga att reflektera över materialval i relation till hållbarhet.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Denna lektion syftar till att utforska tredimensionellt skapande med fokus på hållbarhet genom användning av återvunnet material. Eleverna kommer att lära sig att skapa skulpturer eller installationer som reflekterar miljömedvetenhet.

Kunskapskrav

Eleverna ska kunna använda olika tekniker och material i sitt skapande och reflektera över val av material i relation till hållbarhet och miljö.

Prov

Faktafrågor

1. Vad innebär tredimensionellt skapande?
A) Skapande i två dimensioner
B) Skapande i fyra dimensioner
C) Skapande i tre dimensioner
D) Skapande av digitala bilder

2. Vilket av följande är ett exempel på återvunnet material?
A) Plastflaskor
B) Ny kartong
C) Konstverk av lera
D) Kemikalier

3. Vad är syftet med att använda återvunnet material i skapande?
A) Att skapa dyrare konst
B) Att främja hållbarhet och miljömedvetenhet
C) Att minska kreativiteten
D) Att undvika att använda färger

4. Vilken typ av skulpturer kan du skapa med återvunnet material?
A) Bara platta målningar
B) Skulpturer och installationer
C) Digitala bilder
D) Endast modeller i papper

5. Vilka frågor bör en elev ställa sig när de väljer material för sin skapelse?
A) Hur påverkar detta material miljön?
B) Är materialet dyrt?
C) Vilken färg har materialet?
D) Hur mycket tid tar det att samla materialet?

6. Vad kan syftet med en installation vara?
A) Att vara kortvarig
B) Att skapa en upplevelse för betraktaren
C) Att vara svår att förstå
D) Att vara ful

7. Vilken teknik kan man använda i tredimensionellt skapande?
A) Teckning med krita
B) Skulptering med olika material
C) Fotografi
D) Skrivande av poesi

8. Vad är en viktig aspekt av att diskutera sina val under skapandeprocessen?
A) Att undvika att samarbeta
B) Att få en säkerhetsbedömning
C) Att öka medvetenhet om skulpturens budskap
D) Att reflektera över sina val och material

9. Vilket av följande är inte ett exempel på en miljöfråga?
A) Föroreningar
B) Växthuseffekten
C) Avfallshantering
D) Att skapa en vacker tavla

10. Vad kan en exit-ticket användas till?
A) För att reflektera över lärande och idéer
B) För att utvärdera en lärarens prestation
C) För att samla in pengar till konstverk
D) För att ge betyg på andra elevarbeten

11. Vilken typ av ämne kan en skulptur uttrycka?
A) Miljöbudskap
B) Endast personliga känslor
C) Ekonomiska fakta
D) Historia om antiken

12. Hur kan konst påverka samhällsfrågor?
A) Genom att skapa mer föroreningar
B) Genom att öka medvetenhet om viktiga frågor
C) Genom att indoktrinera åsikter
D) Genom att skapa konflikt

13. Vad kan eleverna lära sig genom att använda återvunnet material?
A) Att det är lättare att arbeta med nya material
B) Betydelsen av hållbarhet och miljömedvetenhet
C) Att man inte behöver reflektera över sina val
D) Vikten av att undvika diskussioner

14. Vad kan vara en kreativ utmaning i skapandeprocessen?
A) Att vara för organiserad
B) Att använda för mycket material
C) Att tänka utanför ramarna
D) Att följa andras idéer för strikt

15. Hur kan diskussioner om val av material förbättra skapandeprocessen?
A) Genom att ge nya insikter och perspektiv
B) Genom att fördröja arbetet
C) Genom att fokusera på prestationer
D) Genom att minska kreativa tankar

Resonerande frågor

1. Reflektera över val av material i din skapelse. Hur påverkar ditt val miljön?
Syftet är att få eleverna att kritiskt tänka kring sina materialval.

2. Vikten av hållbarhet. Hur kan ditt konstverk uppmuntra andra att tänka på miljöfrågor?
Denna fråga uppmuntrar kreativitet i att formulera tankar kring påverkan.

3. Beskriv processen du gick igenom från idé till färdigt verk. Vilka steg var avgörande?
Möjliggör för elever att reflektera över deras kreativa process och lärande.

4. Vilka tekniker använde du, och hur påverkade de resultatet?
Stimulerar analys av tekniska val och hur de bidrar till det estetiska resultatet.

5. Diskutera hur din skapelse kan engagera betraktaren i en diskussion om miljö.
Ger ökad förståelse för publikens roll i relation till konstverk.

6. Hur kan konst ge en röst åt viktiga frågor? Ge exempel från din skapelse.
Uppmuntrar till djupgående resonemang kring konstens funktion i samhället.

7. Reflektera över feedback du fått från andra om din skapelse. Hur har det påverkat din uppfattning?
Gör det möjligt för elever att integrera andras perspektiv i sin egen lärandeprocess.

8. Kan återvinning av material ge nya idéer eller perspektiv? Hur skulle det kunna förändra konsten?
Främjar tankar kring innovativt skapande och återvinning inom konsten.

Bedömning

Faktafrågor: Varje korrekt svar ger 1 poäng. Resonerande frågor: Varje svar bedöms på en skala från 1 till 3 poäng beroende på djup och insikt.

Krav för betyg:
E: Minst 8 poäng totalt.
C: Minst 12 poäng totalt (minst 3 poäng från resonerande frågor).
A: Minst 18 poäng totalt (minst 5 poäng från resonerande frågor).



×