Provkonstruktion
Årskurs: 8
Ämne: Biologi
Tema: Djurens livscykler och fortplantning
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse av djurens livscykler och fortplantningsmetoder samt deras förmåga att förklara och ge exempel på dessa begrepp.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Denna provkonstruktion kopplar till läroplanens centrala innehåll som handlar om att eleverna ska få insikter om djurens livscykler och fortplantning.
Kunskapskrav
Provets kunskapskrav fokuserar på att eleven kan beskriva olika fortplantningsmetoder hos djur, skapa förklaringar kring livscykler och ge exempel på hur livsmiljöer påverkar dessa processer.
Prov
Faktafrågor
- Vad kallas den process när djur föder avkommor?
- Fortplantning
- Mutation
- Reproduktion
- Exkretion
- Vilken typ av fortplantning involverar två föräldrar?
- Asexuell fortplantning
- Vegetativ fortplantning
- Sexuell fortplantning
- Kloning
- Vad är en livscykel?
- En lista över föda
- De olika stadierna i en organisms liv
- Ett diagram över en arts livsmiljö
- En karta över geografiska spridningar
- Vilken av följande djurarter använder sexuell fortplantning?
- Krokodil
- Förrädisk orm
- Viss stjärna
- Enklare encelliga organismer
- Vad är asexuell fortplantning?
- Fortplantning med genetisk variation
- Fortplantning med en förälder
- En form av könlig reproduktion
- En metod för mutation
- Vilket påstående beskriver bäst fortplantningens betydelse?
- Det är irrelevant för arters överlevnad
- Det leder till mångfald av livsmiljöer
- Det är avgörande för arternas bevarande
- Det begränsar populationstillväxt
- Vad händer om livsmiljön förändras kraftigt?
- Det påverkar inte djur
- Det kan leda till minskad fortplantning och utrotning
- Det förbättrar oftast livsmiljön
- Det medför att djurarter migrerar endast
- Vad kallas det stadium där en fjäril utvecklas från larv till vuxen?
- Eggstadium
- Puppstadium
- Livet som larv
- Uppvaknande
- Hur påverkar temperatur fortplantningen hos djur?
- Det spelar ingen roll
- Det kan påverka reproduktionscykler och framgång
- Det ökar alltid avkommans livslängd
- Det skapar fler parningstillfällen
- Vilken av följande är en asexuell fortplantningsmetod?
- Parning
- Kloning
- Huvuddelning
- Gameter
- Vad är en faktor som kan påverka djurs livscykler negativt?
- Brist på föda
- Klimatförändringar
- Riklig tillgång till resurser
- Ökad parning
- Ge ett exempel på en djurart som använder asexuell fortplantning.
- Fjäril
- Vissa kräftdjur
- Hundar
- Grisar
- Vilken typ av djur har en mer komplex livscykel?
- Fjärilar
- Räkor
- Sniglar
- Gräshoppor
- Vad är en konsekvens av habitatförlust?
- Öka avkomman
- Minimera fortplantning
- Bättre livsmiljö för alla arter
- Öka genetisk variation
- Vad beskriver bäst sambandet mellan livsmiljö och djurens livscykler?
- De har inget att göra med varandra
- Livsmiljön påverkar djurens överlevnad och fortplantning
- Livsmiljön ger alltid skydd
- De är alltid oberoende av varandra
Resonerande frågor
- Diskutera skillnaderna mellan sexuell och asexuell fortplantning och ge exempel på djur som använder varje metod. Syftet med denna fråga är att uppmuntra elever att fördjupa sig i fortplantningsmetoder och deras konsekvenser.
- Hur påverkar livsmiljön djurens fortplantning och livsscykler? Ge konkreta exempel. Denna fråga syftar till att få eleverna att tänka kritiskt på sambandet mellan livsmiljö och fortplantning.
- Analysera hur klimatförändringar kan påverka livscykler hos olika djur. Detta ger eleverna möjlighet att resonera kring aktuella miljöfrågor och deras påverkan på ekologiska processer.
- Varför är det viktigt att bevara livsmiljöer för att säkerställa djurens fortplantning? Syftet är att uppmuntra till reflektion kring bevarande och dess ekologiska betydelse.
- I vilken utsträckning kan djur anpassa sig till förändringar i sin livsmiljö? Denna fråga främjar djupare analys av djurs anpassningsförmåga och överlevnadsstrategier.
- Vilka hot står djur på grund av habitatförlust och klimatförändringar? Syftet är att uppmana eleverna att diskutera aktuella problem och deras konsekvenser för olika arter.
- Hur kan man använda kunskaperna om djurens livscykler i naturvård? Denna fråga syftar till att stimulera kreativa idéer kring hur biologisk kunskap kan tillämpas i praktiken.
- Reflektera över din egen påverkan på djurens livsmiljöer. Den här frågan uppmuntrar personlig reflektion och medvetenhet om människans inverkan på naturen.
Bedömning
Provet kan bedömas med totalt 30 poäng, där faktafrågorna är värderade till högst 1 poäng vardera och resonerande frågor till 3 poäng vardera.
För betyg E krävs minst 8 poäng totalt, för betyg C krävs minst 12 poäng (med minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyg A krävs minst 18 poäng (med minst 5 poäng från resonerande frågor).