Provkonstruktion
Årskurs: 8
Ämne: Biologi
Tema: Klimat och väder och deras påverkan på ekosystem
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för skillnaderna mellan klimat och väder, deras påverkan på ekosystem, samt medvetenhet om klimatförändringar och möjliga åtgärder i syfte att mildra deras effekter.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Denna lektion syftar till att ge eleverna en grundläggande förståelse för skillnaderna mellan klimat och väder samt hur dessa faktorer påverkar ekosystem och organismer. Vi kommer också att diskutera hur klimatförändringar kan påverka ekosystemets stabilitet och biologiska mångfald.
Kunskapskrav
Eleven kan förklara skillnaderna mellan klimat och väder och ge exempel på hur dessa påverkar ekosystem. Eleven kan också diskutera effekterna av klimatförändringar och föreslå åtgärder för att mildra dessa effekter.
Prov
Faktafrågor
1. Vad innebär väder?
A. De genomsnittliga väderförhållandena över lång tid
B. Kortvariga atmosfäriska förhållanden
C. Koldioxidutsläpp från industrier
D. Vattenförbrukning i hushåll
B
2. Hur påverkar extremväder ekosystem?
A. Förbättrar livsmiljöer
B. Kan skada organismer och livsmiljö
C. Ökar den biologiska mångfalden
D. Skapar stabila klimatförhållanden
B
3. Vilken gas är en viktig orsak till klimatförändringar?
A. Syre
B. Koldioxid
C. Helium
D. Arsenik
B
4. Vad menas med klimat?
A. De kortvariga atmosfäriska förhållandena
B. Effekt av vädermönster
C. Genomsnittliga väderförhållanden över en längre tid
D. Förändringar i solens strålning
C
5. Vad kan individer göra för att minska sin klimatpåverkan?
A. Öka energiförbrukningen
B. Äta mer kött
C. Använda hållbara transporter
D. Resa mer med flyg
C
6. Hur kan nederbörd påverka ett ekosystem?
A. Genom att öka temperaturer
B. Genom att förändra livsmiljöer
C. Genom att minska växternas tillväxt
D. Genom att stabilisera klimatet
B
7. Vad är en följd av klimatförändringar?
A. Ökad biologisk mångfald
B. Förlust av livsmiljö för många arter
C. Stabilare vädermönster
D. Fler arter av växter
B
8. Vad är en åtgärd för att mildra klimatförändringar?
A. Avskogning
B. Ökad fossilbränsleanvändning
C. Minskad energiförbrukning
D. Ingen åtgärd behövs
C
9. Vad är en avvikelse i klimat?
A. En konstant temperatur
B. Plötsliga temperaturförändringar
C. Genomsnittet av väder under en tid
D. Förändringar i vädermönster över tid
D
10. Vilka faktorer påverkar klimat?
A. Endast solens strålning
B. Temperatur och nederbörd
C. Endast vindar
D. Vattenkvalitet
B
11. Hur kan djurlivet påverkas av torka?
A. Fler tillgångar för djuren
B. Överlevnadsvillkor försvåras
C. Fler arter av djur uppstår
D. Tordat wd djur ökar
B
12. Vad är en potentiell effekt av översvämningar?
A. Förbättrade livsmiljöer för djur
B. Förlust av livsmiljöer och arter
C. Ökning av plantliv
D. Stabil florakod
B
13. Vilken typ av väder kan skada ekosystem mest?
A. Mild väder
B. Stabilt klimat
C. Extremväder
D. Normalt väder
C
14. Vad är en konsekvens av den globala uppvärmningen?
A. Stabilare vädermönster
B. Ökad isbildning på polerna
C. Förändringar i vädermönster
D. Fler växtarter
C
15. Hur kan vi skydda sårbara ekosystem?
A. Genom att ignorera hot
B. Genom att öka växthusgasutsläpp
C. Genom att införa bevarandeåtgärder
D. Genom att förlita sig på naturliga cykler
C
Resonerande frågor
1. Diskutera hur olika väderförhållanden kan påverka den biologiska mångfalden i ett ekosystem.
Syftet är att låta eleverna reflektera över sambandet mellan väder och mångfald i organismer.
2. Resonera kring de potentiella konsekvenserna av klimatförändringar på olika ekosystem.
Syftet är att ge eleverna möjlighet att analysera och förutsäga långsiktiga effekter.
3. Vilka åtgärder anser du är mest effektiva för att mildra klimatförändringar?
Syftet är att uppmuntra elever att överväga praktiska och politiska åtgärder i miljön.
4. Hur påverkar klimat och väder våra liv i vardagen?
Syftet är att stimulera elever till att reflektera över klimatets betydelse i det dagliga livet.
5. Ge exempel på hur olika ekosystem påverkas av klimatförändringar.
Syftet är att eleverna ska identifiera specifika exempel och diskutera deras påverkan.
6. Vilka skillnader ser du mellan hur klimat och väder påverkar ekosystem?
Syftet är att få elever att reflektera över och jämföra dessa två faktorer.
7. Hur tror du framtiden kommer att se ut om vi inte vidtar åtgärder mot klimatförändringar?
Syftet är att uppmuntra till kritiskt tänkande om framtida scenario och konsekvenser.
8. Beskriv en händelse där väder har påverkat ett ekosystem i din närmiljö.
Syftet är att hjälpa elever att koppla ämnet till deras eget liv och erfarenheter.
Bedömning
Provets betyg baseras på ett totalt av 30 poäng, där faktafrågor ger 1 poäng vardera och resonerande frågor ger 3 poäng vardera.
För betyg E krävs 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor) och för A krävs 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).