Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Åk. 8. Biologi – Människokroppen

Provkonstruktion

Årskurs: 8

Ämne: Biologi

Tema: Människokroppen

Syfte

Syftet med provet är att eleverna ska kunna visa sin kunskap om människokroppens anatomi och funktioner, och hur de olika organsystemen samverkar för att upprätthålla kroppens balans och hälsa.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Människokroppens anatomi och funktion. I detta ingår kunskaper om kroppens organsystem och deras funktion, inklusive muskler, skelett, cirkulationssystem och nervsystem, samt hur dessa samverkar för att hålla kroppen i balans och fungera optimalt.

[Lgr 22, Biologi, Åk. 7-9]

Betygskriterier

Eleven kan redogöra för hur människokroppens olika organsystem samverkar och enkelt förklara dess funktioner.

[Lgr 22, Biologi, Åk. 9]

Prov

Faktafrågor

  1. Vilket organsystem transporterar blodet i kroppen?
    • A) Andningssystemet
    • B) Cirkulationssystemet
    • C) Matsmältningssystemet
    • D) Nervsystemet
  2. Vilket organ är en del av matsmältningssystemet?
    • A) Hjärta
    • B) Lungor
    • C) Mage
    • D) Levern
  3. Vad är nervsystemets huvudsakliga funktion?
    • A) Att bryta ner maten
    • B) Att förmedla signaler
    • C) Att transportera syre
    • D) Att producera hormoner
  4. Vilket organsystem ansvarar för vår rörelse?
    • A) Cirkulationssystemet
    • B) Muskelsystemet
    • C) Andningssystemet
    • D) Matsmältningssystemet
  5. Vad kallas den del av hjärtat som pumpar syresatt blod ut i kroppen?
    • A) Höger förmak
    • B) Höger ventrikel
    • C) Vänster ventrikel
    • D) Vänster förmak
  6. Vad är huvuduppgiften för andningssystemet?
    • A) Att transportera näringsämnen
    • B) Att ta in syre och fösa ut koldioxid
    • C) Att reglera kroppstemperaturen
    • D) Att producera röda blodkroppar
  7. Vilken typ av celler är ansvariga för att skicka signaler i nervsystemet?
    • A) Neuroner
    • B) Erytrocyter
    • C) Trombocyter
    • D) Leukocyter
  8. Vilket organsystem hjälper till att skydda de inre organen?
    • A) Skelettsystemet
    • B) Muskelsystemet
    • C) Cirkulationssystemet
    • D) Nervsystemet
  9. Vad producerar bukspottkörteln?
    • A) Syre
    • B) Bukspott
    • C) Blodplättar
    • D) Hormoner
  10. Vilken del av hjärnan är ansvarig för koordination?
    • A) Frontalloben
    • B) Cerebellum
    • C) Temporalloben
    • D) Occipitalloben
  11. Anatomiskt, var ligger levern?
    • A) I bröstkorgen
    • B) I buken
    • C) I skallen
    • D) I bäckenet
  12. Vilket system ansvarar för överföring av näringsämnen till kroppens celler?
    • A) Cirkulationssystemet
    • B) Matsmältningssystemet
    • C) Andningssystemet
    • D) Nervsystemet
  13. Vad är hjärtats funktion?
    • A) Att filtrera blod
    • B) Att pumpa blod
    • C) Att producera insulin
    • D) Att ta emot syre
  14. Vad är syftet med muskelsystemet?
    • A) Att stödja skelettet
    • B) Att möjliggöra rörelse
    • C) Att transportera vätskor
    • D) Att skydda inre organ

Resonerande frågor

  1. Diskutera hur de olika organsystemen samverkar under träning. Beskriv sambanden och ge exempel.
  2. Syftet är att uppmuntra eleverna att koppla samman teori med praktiska exempel och visa djup förståelse för ämnet.

  3. Vilka faktorer kan påverka människokroppens organens funktioner negativt? Ge exempel på livsstilsval.
  4. Denna fråga ger elever möjlighet att reflektera över hälsofrågor och livsstilsval, och hur dessa påverkar kroppen.

  5. Hur kan kunskaper om människokroppen hjälpa oss att förebygga sjukdomar?
  6. Frågan syftar till att hjälpa eleverna förstå vikten av kunskaper inom biologi och hur det kan tillämpas i det verkliga livet.

  7. Diskutera vikten av att ha en balanserad kost för att stödja kroppens funktioner. Vilka näringsämnen är viktigast?
  8. Genom att resonera kring kost och hälsa får eleverna möjlighet att koppla teori till praktiska situationer.

  9. Vad händer med kroppen vid långvarig stress? Vilka organsystem påverkas och hur?
  10. Denna fråga uppmanar till insikt om stressens påverkan på kroppen och vikten av att balansera livsstil.

  11. Kan det finnas etiska aspekter kopplade till teknologiska framsteg inom medicin och hur de påverkar människokroppen? Diskutera.
  12. Syftet är att uppmuntra kritiskt tänkande hos eleverna kring medicinsk teknik och dess påverkan.

  13. Hur kan förståelse för människokroppens funktioner hjälpa oss vid eventuell krissituation, som till exempel första hjälpen?
  14. Den här frågan ger eleverna möjlighet att tänka praktiskt och använda sina kunskaper i akuta situationer.

  15. Reflektera över hur viktigt det är att förstå puberteten och dess påverkan på kroppens utveckling. Varför är det viktigt att diskutera detta ämne?
  16. Genom att diskutera puberteten ger eleverna möjlighet att koppla samman biologi med sociala och emotionella aspekter av deras liv.

Bedömning

Faktafrågorna ger 1 poäng varje och resonerande frågorna ger 3 poäng varje. Totalt kan provet ge 30 poäng.

För att nå följande betyg krävs:

  • E-nivå: 15 poäng
  • C-nivå: 22 poäng
  • A-nivå: 27 poäng (minst 12 poäng måste komma från de resonerande frågorna)

Modern Tillbaka-knapp
×