Provkonstruktion
Årskurs: 8
Ämne: Biologi
Tema: Mänsklig påverkan och hållbar utveckling
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för hur mänsklig verksamhet påverkar miljön och naturresurserna, samt att identifiera och föreslå strategier för hållbar utveckling.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Eleven kan beskriva hur mänskliga aktiviteter påverkar miljön och föreslå hållbara metoder för att minska denna påverkan. Eleven kan också ge exempel på globala och lokala initiativ som syftar till att främja hållbar utveckling.
Kunskapskrav
Eleven kan ge exempel på globala och lokala initiativ som syftar till att främja hållbar utveckling. Eleven kan också diskutera metoder för att minska påverkan på miljön utifrån mänsklig aktivitet.
Prov
Faktafrågor
1. Vilken av följande faktorer bidrar mest till klimatförändringar?
A) Avskogning
B) Förnybar energi
C) Biologisk mångfald
D) Utsläpp av växthusgaser
2. Vad innebär hållbar utveckling?
A) Utveckling som fokuserar på ekonomisk tillväxt
B) Utveckling som tillfredsställer nuvarande behov utan att äventyra framtida generationers möjligheter
C) Utveckling som prioriterar miljöskydd på bekostnad av sociala frågor
D) Utveckling som sker oavsett miljöfaktorer
3. Vilken av följande aktiviteter är ett exempel på en mänsklig påverkan på miljön?
A) Skydd av utrotningstruade arter
B) Användning av förnybara energikällor
C) Överfiske i haven
D) Återvinning av plast
4. Vilket av följande är en av de tre pelarna inom hållbar utveckling?
A) Teknologisk utveckling
B) Ekologisk mångfald
C) Social hållbarhet
D) Ekonomisk tillväxt
5. Vilken åtgärd kan hjälpa till att minska avfall?
A) Återvinning
B) Ökad konsumtion
C) Användning av engångsprodukter
D) Avskogning
6. Vad är ett resultat av habitatförlust?
A) Minskning av biologisk mångfald
B) Ökning av populationen av vissa arter
C) Förbättrad luftkvalitet
D) Större gröna områden
7. Vilket av följande organ syftar till att främja hållbar utveckling globalt?
A) Världshälsoorganisationen (WHO)
B) Förenta nationerna (FN)
C) Internationella valutafonden (IMF)
D) NATO
8. Vilken är en konsekvens av klimatförändringar?
A) Ökad biologisk mångfald
B) Fler extremväder händelser
C) Stabilisering av havsnivåer
D) Minskad temperatur globalt
9. Vad kallas den metod där man odlar blandade grödor för att skydda mot sjukdomar?
A) Framställning av monokulturer
B) Agroekologi
C) Genetisk modifiering
D) Urban odling
10. Vad står förkortningen “Östersjöstrategin” för?
A) En lokal miljöplan
B) En plan för att förbättra miljön i Östersjöregionen
C) En effektiv strategi för stadsplanering
D) En arbetsmetod för avfallshantering i städer
11. Vad är en av de största källorna till förorening i städer?
A) Förnybar energi
B) Biltrafik
C) Solenergi
D) Grönområden
12. Vilken typ av energi anses vara mest hållbar?
A) Fossila bränslen
B) Kärnenergi
C) Solenergi
D) Kolkraft
13. Varför är det viktigt med biologisk mångfald?
A) Den säkerställer ekosystemens stabilitet och resiliens
B) Den ökar människors livskvalitet
C) Den skyddar mot globala pandemier
D) Den minskar koldioxidutsläpp
14. Vad innebär “cirkulär ekonomi”?
A) Att producera mer av allt
B) Att återanvända och återvinna resurser
C) Att sälja användbara produkter
D) Att öka avfallet för att skapa nya jobb
15. Vilken typ av transport anses mest hållbar?
A) Biltransport
B) Kollektivtrafik
C) Flygresor
D) Lastbilstransport
Resonerande frågor
1. Diskutera hur avskogning påverkar jordens klimat och ekosystem och ge exempel på lösningar för att motverka denna påverkan.
Syftet är att eleverna ska visa djupare förståelse för avskogningens konsekvenser och potentiala lösningar.
2. Reflektera över vikten av hållbar utveckling för framtida generationer. Varför är detta viktigt? Ge konkreta exempel.
Syftet är att eleverna ska kunna argumentera och resonera kring hållbarhetens långsiktiga betydelse.
3. Analysera en lokal miljöfråga och diskutera möjliga åtgärder för att hantera denna fråga. Vilka aktörer kan involveras?
Syftet är att eleverna ska kunna koppla sina kunskaper till lokala problem och föreslå praktiska lösningar.
4. Jämför och kontrastera FN:s hållbarhetsmål med lokala initiativ i er kommun. Hur kan dessa komplettera varandra?
Syftet är att stimulera kritiskt tänkande och förståelse för hur globala och lokala insatser samverkar.
5. Vilka är de största utmaningarna när det gäller att implementera hållbara metoder i samhället?
Syftet är att eleverna ska kunna identifiera och diskutera hinder för hållbar utveckling.
6. Resonerar kring konsekvenserna av klimatförändringar för olika samhällen globalt. Hur kan olika länder anpassa sig?
Syftet är att uppmuntra eleverna att tänka på globala skillnader och anpassningar.
7. Vilka roll spelar utbildning i att främja hållbar utveckling?
Syftet är att eleverna ska kunna reflektera över utbildningens betydelse för att uppnå hållbarhet.
8. Beskriv hur innovation och teknik kan bidra till en mer hållbar framtid. Ge exempel på aktuella innovationer.
Syftet är att eleverna ska få möjlighet att analysera teknikens roll i miljöfrågor.
Bedömning
Provet kan bedömas med totalt 30 poäng, där faktafrågorna ger 15 poäng (1 poäng per korrekt svar) och de resonerande frågorna ger 15 poäng (2 poäng per fråga). För betyget E krävs minst 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A krävs 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).