En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Åk. 8. Engelska – Bok- och filmrecensioner

Provkonstruktion

Årskurs: 8

Ämne: Engelska

Tema: Att skriva en recension av en bok eller film

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att skriva och formulera sina tankar i recensioner av böcker och filmer samt analysera och reflektera över innehållet.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Provets syfte är att utveckla elevernas förmåga att skriva och formulera sina tankar i recensioner av böcker och filmer. Genom att analysera och reflektera över innehållet ska eleverna öva på sin engelska skrivfärdighet, sätta ord på sina åsikter och använda relevant terminologi.

Kunskapskrav

Provets koppling till ämnets kunskapskrav inkluderar:

  • Eleven kan skriva en klart strukturerad och sammanhängande text som beskriver och analyserar en bok eller film.
  • Eleven kan uttrycka sina åsikter och argumentera för dem på engelska.
  • Eleven kan använda relevant vokabulär och skrivkonventioner i sina recensioner.

Prov

Faktafrågor

  1. Vad är syftet med en recension?
    A) Att återberätta hela historien
    B) Att ge en personlig åsikt och analysera en bok eller film
    C) Att beskriva huvudkaraktären
    D) Att sammanfatta kapitel för kapitel
    B
  2. Vilken del är inte nödvändig i en recension?
    A) Sammanfattning av innehållet
    B) Personlig åsikt
    C) Berättande stil
    D) Rekommendation
    C
  3. Vad bör en “thesis statement” innehålla?
    A) En beskrivning av huvudkaraktärerna
    B) En sammanfattning av boken
    C) En sammanfattning av elevens åsikt om boken eller filmen
    D) En rekommendation
    C
  4. Vilken av följande tekniker kan förbättra en recension?
    A) Använda ospecifik vokabulär
    B) Berätta om en egen upplevelse
    C) Skriva i första person hela tiden
    D) Inte använda exempel
    B
  5. Vad kan man göra för att analysera en bok innan man skriver en recension?
    A) Läsa endast slutet
    B) Göra en lista över teman och karaktärer
    C) Göra en lista över böcker man vill läsa nästa
    D) Bedöma författarens livshistoria
    B
  6. Vilket av följande är en viktig del av en recension?
    A) Att kritisera författarens liv
    B) Att ge en objektiv bedömning
    C) Att ge en personlig och subjektiv åsikt om verket
    D) Att beskriva hur man kände efter att ha läst boken
    C
  7. Vad innebär det att granska medier?
    A) Att återberätta hela innehållet
    B) Att i detalj beskriva karaktärerna
    C) Att kritiskt analysera och reflektera över innehållet och dess påverkan
    D) Att alltid vara positiv oavsett innehållet
    C
  8. Hur kan kulturell kontext påverka en recension?
    A) Det har ingen påverkan
    B) Det påverkar hur vi uppfattar teman och karaktärer
    C) Det gör alltid recensionen ointressant
    D) Det är bara viktigt för filmrecensioner
    B
  9. Vad är en av utmaningarna med att skriva en recension?
    A) Att vara personlig
    B) Att göra det för lång
    C) Att uttrycka sin åsikt tydligt
    D) Att inte inkludera känslor
    C
  10. Vilken fras är mest relevant när man ger feedback på andras recensioner?
    A) “Jag tyckte inte om din text.”
    B) “Fokusera på de positiva aspekterna.”
    C) “Vad kan förbättras i din argumentation?”
    D) “Du borde byta ämne.”
    C
  11. Vad bör man inkludera i en rekommendation?
    A) Personliga känslor endast
    B) En kort sammanfattning av vad som gör boken eller filmen värd att se eller läsa
    C) Inga aspekter av verket
    D) Endast negativa aspekter
    B
  12. Vad är en nackdel med att bara återberätta handlingen?
    A) Det är lätt att göra
    B) Det ger ingen djupare insikt i verket
    C) Det gör recensionen mer intressant
    D) Det hjälper läsaren att förstå mer
    B
  13. Vilken teknik hjälper till att göra en recension snäll men ärlig?
    A) Att uppmuntra till kritik
    B) Att vara för hård i sin kritik
    C) Att uttrycka sina åsikter utan att vara nedlåtande
    D) Att undvika att ge rekommendationer
    C
  14. Vad kan vara en bra början på en recension?
    A) Att sluta med en sammanfattning
    B) Att börja med en personlig anekdot
    C) Att direkt gå in på handlingen utan förklaring
    D) Att ge en lång bakgrund om författaren
    B
  15. Hur påverkar feedback från andra recensioner ens egen skrivprocess?
    A) Det hindrar en från att skriva
    B) Det ger fler perspektiv och insikter
    C) Det gör texten mer diffust
    D) Det har ingen påverkan
    B

Resonerande frågor

  1. Hur påverkar dina personliga erfarenheter hur du skriver en recension?
    Syftet med denna fråga är att låta eleverna reflektera över hur deras livshistorier färgar deras syn på andra verk.
  2. Vilka skrivtekniker anser du är mest effektiva i en recension och varför?
    Denna fråga ger eleverna möjlighet att diskutera och argumentera för specifika tekniker och deras effektivitet.
  3. Diskutera hur kulturell kontext kan påverka vår uppfattning om böcker och filmer.
    Frågan syftar till att få eleverna att tänka kritiskt kring hur kultur och samhälle påverkar tolkningsprocessen.
  4. Vad gör en recension mer engagerande för läsaren?
    Här ges eleverna chansen att tänka på stil och ton i sina egna recensioner samt vad som fångar en läsare.
  5. På vilket sätt kan språket i en recension påverka läsarens upplevelse?
    Eleverna uppmanas att analysera språkets roll och hur det kan påverka tolkningen av en text.
  6. Vilka är dina tankar kring att kritisera ett verk samtidigt som du erkänner dess styrkor?
    Denna fråga syftar till att utforska balansen mellan positiv och negativ kritik.
  7. Hur kan du använda feedback från andra för att förbättra dina recensioner?
    Eleverna får här möjlighet att tänka på samarbetets betydelse och lärande genom andras perspektiv.
  8. Hur skulle du förklara värdet av att läsa andras recensioner innan du skriver din egen?
    Frågan ger eleverna möjlighet att resonera om vikten av analys och insikter från externa källor.

Bedömning

Provets faktafrågor är värda totalt 15 poäng. Varje korrekt besvarad faktakategori ger 1 poäng.

Övergripande resonerande frågor är värda totalt 8 poäng. Varje fråga kan ge upp till 2 poäng baserat på djup och tydlighet i argumentationen.

För betyget E krävs minst 8 poäng totalt, för betygsnivå C krävs 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor) och för A krävs 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).


×