Provkonstruktion
Årskurs: 8
Ämne: Engelska
Tema: Hur kultur påverkar vår identitet
Syfte
Syftet med provet är att mäta elevernas förståelse och reflektion kring hur kultur och identitet påverkar varandra, samt deras förmåga att uttrycka sina tankar på engelska.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Denna lektion syftar till att öka elevernas förståelse för hur kultur och identitet påverkar varandra. Genom att diskutera och reflektera över kulturella inslag och deras påverkan på individens identitet, ska eleverna öva sin engelska kommunikationsförmåga både i tal och skrift samt få en djupare insikt i kulturella frågor.
Kunskapskrav
- Eleven kan delta i diskussioner om kultur och identitet och uttrycka sina åsikter på engelska.
- Eleven kan läsa och förstå texter som relaterar till kultur och identitet samt sammanfatta dessa.
- Eleven kan skriva en reflekterande text som analyserar hur kultur påverkar identitet.
Prov
Faktafrågor
- Vad definierar begreppet “kultur”?
A) Traditioner och sedvänjor
B) Enbart konst
C) En individ
D) Enbart musik
A) Traditioner och sedvänjor - Vilken av följande termer relaterar mest till identitetsformering?
A) Censur
B) Traditioner
C) Modersmål
D) Globalisering
B) Traditioner - Vilken påstående är korrekt?
A) Kultur påverkar inte vår identitet.
B) Identitet och kultur kan inte separeras.
C) Identitet kan ändras men kultur är konstant.
D) Endast traditioner formar identitet.
B) Identitet och kultur kan inte separeras. - Vilken av följande faktorer är mest relevant för att förstå andras kultur?
A) Etnicitet
B) Ekonomi
C) Språk
D) Klädstil
C) Språk - Vad kan vara en följd av kulturell påverkan i samhället?
A) Enighet och mångfald
B) Intolerans och diskriminering
C) Utslagning av traditioner
D) Förändrade värderingar
A) Enighet och mångfald - Vad handlar termen “cultural heritage” om?
A) Teknologisk utveckling
B) Språkliga skillnader
C) Arv av kulturella traditioner
D) Internationella relationer
C) Arv av kulturella traditioner - Hur påverkar kultur vår uppfattning om identitet?
A) Genom att forma våra intressen
B) Genom biologiska faktorer
C) Genom sociala medier
D) Genom ekonomiska resurser
A) Genom att forma våra intressen - Vilken aspekt av kultur kan bidra till att skapa en gemensam identitet?
A) Språkbruk
B) Ekonomi
C) Politiska åsikter
D) Matvanor
A) Språkbruk - Vilken typ av identitet kan formas genom kulturella utbyten?
A) Endast nationalitet
B) Internationell identitet
C) Religiös identitet
D) Familjeidentitet
B) Internationell identitet - Vilken av följande uttryck relaterar mest till kulturell diversitet?
A) Enhet i mångfald
B) Monokultur
C) Förenklad synsätt
D) Befruktande kulturarv
A) Enhet i mångfald - Vad innebär “identity formation”?
A) Beslut om yrkesval
B) Utvecklingen av individualitet
C) Lärande av skolämnen
D) Upplevelser av traditioner
B) Utvecklingen av individualitet - Vilken typ av kultur ses oftast som dominerande?
A) Subkultur
B) Motkultur
C) Huvudströmning
D) Alternativ kultur
C) Huvudströmning - Vad är en av de viktigaste faktorerna i att förstå kulturell identitet?
A) Attityder
B) Materiella objekt
C) Mediebilder
D) Livserfarenheter
D) Livserfarenheter - Vilken term beskriver en unikt kombination av kulturella influenser?
A) Hybridkulturell identitet
B) Traditionell identitet
C) Enkelt kulturell identitet
D) Mono-kulturell identitet
A) Hybridkulturell identitet
Resonerande frågor
- Diskutera hur olika kulturella traditioner kan påverka en individs identitet. Syftet är att låta eleverna reflektera djupare över de komplexa banden mellan kultur och identitet.
- Hur kan språk fungera som ett verktyg för identitetsskapande? Denna fråga hjälper eleverna att tänka på språkets roll i kulturell och personlig identitet.
- Reflektera över hur kulturell exponering kan förändra våra värderingar och perspektiv. Detta ger eleverna möjlighet att analysera sina egna erfarenheter och hur dessa påverkar dem.
- Beskriv hur traditioner kan vara både inkluderande och exkluderande. Detta öppnar för en diskussion om identitet och gemenskap samtidigt som eleverna får uttrycka komplexa tankar.
- Vilken betydelse har kulturell bakgrund i dagens globala samhälle? Frågan uppmanar eleverna att tänka på relevanta och aktuella frågor i relation till kultur.
- Vad skulle hända om vi levde i en kultur utan traditioner? Denna hypotetiska frågeställning får eleverna att tänka kreativt och kritiskt kring kulturens roll i samhället.
- Hur kan förståelsen för kulturell mångfald påverka interaktioner mellan människor? Det här ger eleverna möjlighet att diskutera sociala aspekter av kulturell förståelse.
- Reflektera över hur dina egna kulturella influenser har format din identitet. Syftet är att uppmuntra individuell reflektion och personlig koppling till ämnet.
Bedömning
Provet kan bedömas med totalt 30 poäng. Faktafrågorna är värda 1 poäng vardera och de resonerande frågorna är värda 3 poäng vardera.
För betyget E krävs minst totalt 8 poäng, för betygsnivå C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).