Provkonstruktion

Årskurs: 8

Ämne: Engelska

Tema: Migrationspolitik i olika länder

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för migrationsfrågor och migrationspolitik i olika länder, samt deras förmåga att analysera och diskutera dessa ämnen på engelska.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen syftar till att öka elevernas förståelse för migrationsfrågor och migrationspolitik i olika länder. Genom att analysera och diskutera aktuella händelser och policys ska eleverna träna sin engelska kunskaper, få en djupare insikt i globala och lokala perspektiv samt lära sig att kategorisera och presentera information klart och koncist på engelska.

Kunskapskrav

  • Eleven kan läsa och förstå texter om migrationspolitik samt sammanfatta och diskutera deras innehåll.
  • Eleven kan uttrycka åsikter och analysera migrationsfrågor på engelska.
  • Eleven kan skriva en informativ text där centrala begrepp och argument för och emot olika politik presenterar klart.

Prov

Faktafrågor

  1. Vilket land har en mer strikt migrationspolitik?
    • A. Sverige
    • B. USA
    • C. Kanada
    • D. Tyskland
  2. Vad är en av de viktigaste anledningarna till migration enligt de flesta länder?
    • A. Ekonomiska skäl
    • B. Ökade skatter
    • C. Utbildningskrav
    • D. Militära konflikter
  3. Vilket av följande är en exempel på en fördel med strikt migrationspolitik?
    • A. Ökad invandring
    • B. Bättre kontroll av gränserna
    • C. Mer mångfald
    • D. Större internationellt samarbete
  4. Vilken definition av migrationspolitik är korrekt?
    • A. Regler kring hur och varför personer lämnar ett land
    • B. Regler för hur och varför personer flyttar mellan länder
    • C. En beskrivning av kulturutbyten
    • D. En ekonomisk plan för arbetsmigration
  5. Vad är en nackdel med en öppen migrationspolitik?
    • A. Ökad arbetskraft
    • B. Minskat socialt stöd för medborgare
    • C. Ökad integration
    • D. Större kulturell mångfald
  6. Vilket av följande länder har en mer liberal migrationspolitik?
    • A. Australien
    • B. Sverige
    • C. Ungern
    • D. Italien
  7. Vad innebär termen “asyl”?
    • A. Att få ett jobb
    • B. Skydd som ges till personer på flykt
    • C. Att få medborgarskap
    • D. En typ av visum
  8. Vilket av följande är ett vanligt argument emot strikt migrationspolitik?
    • A. Ökat kulturellt utbyte
    • B. Ökad brottslighet
    • C. Offentliga tjänsters belastning
    • D. Ökade skatter
  9. Varför är det viktigt att diskutera migrationspolitik?
    • A. För att forma framtida policyer
    • B. För att öka konflikter
    • C. För att minska invandring
    • D. För att öka jobbigt resande
  10. Vilket begrepp beskriver personer som lämnar sina hemländer?
    • A. Invandrare
    • B. Utvandrare
    • C. Medborgare
    • D. Flyktningar
  11. Vad är syftet med en migrationspolicy?
    • A. Att reglera invandring och utvandring
    • B. Att öka antalet medborgare
    • C. Att minska internationellt samarbete
    • D. Att stänga gränser
  12. Vad innebär termen “immigrant”?
    • A. En person som lämnar sitt land
    • B. En person som flyttar till ett nytt land
    • C. En person som avvisas
    • D. En person som är medborgare i sitt land
  13. Vad är en vanlig konsekvens av oreglerad migration?
    • A. Ökat stöd från regeringar
    • B. Sociala spänningar
    • C. Bättre integration
    • D. Ökade brottsfrekvenser
  14. Vad innebär “refugee status”?
    • A. Att ha ett jobb
    • B. Att få skydd i ett annat land
    • C. Att få visum till ett land
    • D. Att vara medborgare i ett land
  15. Vad belyser “humanitära grunder” i migrationspolitik?
    • A. Regler om hur man får arbete
    • B. Skydd för personer som är i nöd
    • C. Kostnader för migration
    • D. Enbart resursfördelning
  16. Vilket av följande är en del av integrationsprocessen?
    • A. Avvisning av invandrare
    • B. Social isolering
    • C. Erbjudande av språkutbildning
    • D. Förbud mot kulturell uttryck

Resonerande frågor

  1. Hur påverkar migration politiken i ditt eget land?
    Syftet är att låta eleverna koppla diskussionen till sina personliga erfarenheter och insikter.
  2. Vilka effekter kan migration ha på ekonomin i mottagarlandet?
    Frågan ger eleverna möjlighet att analysera och ge exempel på ekonomiska effekter av migration.
  3. Hur kan vi som samhälle skapa en mer inkluderande migrationspolitik?
    Detta uppmuntrar elever att tänka kritiskt på lösningar och förbättringar av nuvarande system.
  4. Vilka etiska aspekter bör tas hänsyn till vid utformning av migrationspolicyer?
    Frågan stimulerar djupare reflektion över moral och etik i migrationsfrågor.
  5. Hur har migrationspolitiken förändrats under de senaste 20 åren?
    Eleverna får möjlighet att reflektera över historiska förändringar och deras konsekvenser.
  6. Vilka roller spelar media i att forma opinionsbildningen kring migration?
    Frågan uppmanar eleverna att tänka på hur media påverkar offentliga diskurser.
  7. Vilket ansvar har regeringar att skydda flyktingar i krig och konflikter?
    Eleverna kan diskutera de moraliska och lagliga skyldigheterna som stater har.
  8. Hur kan språk påverka människors förståelse av migrationsfrågor?
    Genom att diskutera språkliga aspekter kan eleverna fördjupa sin analysering av hur diskurser formas.

Bedömning

Provet bedöms med totalt 30 poäng. Av faktafrågorna kan maximalt 15 poäng erhållas (1 poäng per korrekt svar). Av resonerande frågorna kan maximalt 15 poäng erhållas (2 poäng per korrekt och välgrundad svar).

För betyget E krävs minst 8 poäng, för betygsnivå C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).