Provkonstruktion

Årskurs: 8
Ämne: Engelska
Tema: Miljöfrågor och deras globala påverkan

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse och kunskap om miljöfrågor och deras globala påverkan, samt deras förmåga att uttrycka och argumentera för sina åsikter på engelska.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

“Genom att undersöka aktuella ämnen relaterade till miljö och hållbarhet ska eleverna få möjlighet att diskutera och formulera sina åsikter på engelska.”

Kunskapskrav

– “Eleven kan läsa och förstå texter om miljöfrågor och sammanfatta och diskutera deras innehåll.”
– “Eleven kan uttrycka sina åsikter och argumentera för dem på engelska i diskussioner om miljö.”

Prov

Faktafrågor

1. Vad är en av de främsta orsakerna till klimatförändringar?
A) Avskogning
B) **Förbränning av fossila bränslen**
C) Biologisk mångfald
D) Reningsverk

2. Vilken typ av energi anses vara förnybar?
A) **Solenergi**
B) Kol
C) Naturgas
D) Olja

3. Vilket av följande är en effekt av föroreningar?
A) Ökad biologisk mångfald
B) **Hälsoproblem för människor**
C) Förbättrad luftkvalitet
D) Deforestation

4. Vilken åtgärd kan individer ta för att minska avfall?
A) **Återvinna material**
B) Köpa fler produkter
C) Använda engångsprodukter
D) Slänga skräp utomhus

5. Vad omfattar begreppet “hållbar utveckling”?
A) Att öka produktionen av olika produkter
B) **Att möta behoven för nuvarande och kommande generationer**
C) Att öka avfallshanteringen
D) Att minska befolkningstillväxt

6. Vilket av följande är en social konsekvens av miljöförstöring?
A) **Ökade sjukvårdskostnader**
B) Ökad energiproduktion
C) Minskat koldioxidutsläpp
D) Större mängder av biologisk mångfald

7. Vad är en potential förnybar energikälla?
A) **Vindkraft**
B) Uran
C) Naturgas
D) Kol

8. Vilken fråga relaterar direkt till avfallshantering?
A) **Hur mycket plast vi använder**
B) Hur mycket vatten vi använder
C) Hur mycket mat vi producerar
D) Hur många bilar vi kör

9. Vad är en av de viktigaste effekterna av avskogning?
A) **Förlust av livsmiljöer**
B) Ökad syreproduktion
C) Minska växthusgaser
D) Fler djurarter

10. Hur kan regeringar bidra till miljöskydd?
A) Öka skatter på kollektivtrafik
B) **Implementera grön teknologi**
C) Uppmuntra avskogning
D) Minska utbildning om miljöfrågor

11. Vilken av följande är en viktig global miljöfråga?
A) **Klimatförändringar**
B) Världshälsan
C) Matproduktion
D) Utbildning

12. Vad innebär “ekologiskt fotavtryck”?
A) **Mängden resurser en person eller grupp använder**
B) Ökningen av befolkning
C) Antalet träd i en skog
D) Temperaturändringar i jorden

13. Vad innebär “förnybara resurser”?
A) Resurser som inte kan återskapas
B) **Resurser som kan återanvändas eller återskapas**
C) Resurser som skapar avfall
D) Resurser som används en gång

14. Vad är en konsekvens av överfiske?
A) Ökad akvatisk liv
B) **Uttömning av fiskbestånd**
C) Minskat behov av vatten
D) Ökad biodiversitet

15. Vilken typ av utbildning kan hjälpa till att öka medvetenheten om miljöfrågor?
A) Teknisk utbildning
B) **Miljöutbildning**
C) Ekonomisk utbildning
D) Historisk utbildning

Resonerande frågor

1. Diskutera hur klimatförändringar kan påverka olika delar av världen.
Syftet med frågan är att få eleverna att tänka på globala konsekvenser och deras betydelse.

2. Hur kan individuella handlingar leda till större förändringar i samhället när det gäller miljöskydd?
Denna fråga uppmanar eleverna att se samband mellan individuell och kollektiv påverkan.

3. Vilka politiska åtgärder skulle du föreslå för att hantera ett specifikt miljöproblem?
Syftet här är att låta eleverna arbeta kreativt och kritiskt med problemlösning.

4. Vad anser du vara den största utmaningen när det gäller att främja hållbarhet globalt?
Denna fråga uppmuntrar eleverna att reflektera djupt och analysera aktuella hinder.

5. Hur kan utbildningssystemet bidra till miljömedvetenhet?
Frågan ger utrymme för diskussion om utbildningens roll och dess betydelse för framtiden.

6. På vilket sätt kan internationella samarbeten förbättra miljöskydd?
Detta ger eleverna möjlighet att diskutera globala perspektiv och samarbete.

7. Reflektera över hur företag kan påverka miljön både positivt och negativt.
Denna fråga utmanar eleverna att analysera komplexa relationer och konsekvenser.

8. Diskutera hur media påverkar allmänhetens åsikter om miljöfrågor.
Syftet är att få eleverna att se på informationsflödet och dess påverkan på samhällsfrågor.

Bedömning

Faktafrågorna ger totalt 15 poäng. Varje korrekt svar ger 1 poäng. Resonerande frågorna ger 3 poäng vardera. För att uppnå betyg E krävs minst 8 poäng totalt, för betyg C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyg A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).