Provkonstruktion
Årskurs: 8
Ämne: Engelska
Tema: Att skriva en kort uppsats om en bok eller film
Syfte
Syftet med detta prov är att pröva elevernas kunskaper och färdigheter i att skriva en strukturerad uppsats på engelska, där de ska analysera och reflektera över en vald bok eller film. Provets design ska ge eleverna möjlighet att visa sin förmåga att formulera tankar och åsikter samt att använda korrekt grammatik och vokabulär i sina texter.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla sina färdigheter i att skriva en strukturerad uppsats på engelska. Eleverna kommer att använda litteratur och film som grund för sin analys och reflektion. Fokus kommer att ligga på att formulera tankar och åsikter, samt använda korrekt grammatik och vokabulär i sina uppsatser.
Kunskapskrav
- Eleven kan skriva en sammanhängande och strukturerad text på engelska.
- Eleven kan formulera sina åsikter och argumentera för dem i en uppsats.
- Eleven kan använda relevanta termer och analysera teman, karaktärer och handlingarna i en bok eller film.
Prov
Faktafrågor
- Vad är en “thesis statement”?
A. En slutsats
B. **Ett huvudargument**
C. En introduktion
D. En sammanfattning - Vilken del av uppsatsen kommer efter inledningen?
A. Slutsatsen
B. **Huvuddel**
C. Sammanfattning
D. Referenser - Vilken av följande är viktig för att skriva en effektiv uppsats?
A. Att använda slangord
B. **En tydlig struktur**
C. Att undvika referenser
D. Att skriva snabbt - Vad ska alltid finnas med i slutsatsen?
A. Nya argument
B. **Sammanfattning av huvudpunkter**
C. Frågor till läsaren
D. Källförteckning - Vilken av följande teman kan analyseras i en film?
A. Skådespelarnas kläder
B. **Karaktärernas utveckling**
C. Filmens längd
D. Ljudspåret - Hur börjar de flesta uppsatser?
A. **Med en introduktion**
B. Med en slutsats
C. Med en sammanfattning
D. Med en fråga - Vad är syftet med att brainstorma innan skrivprocessen?
A. Att fördröja skrivandet
B. **Att organisera sina tankar**
C. Att skriva ett första utkast
D. Att undvika uppsatsskrivande - Vad är en “argument”?
A. En åsikt utan stöd
B. **En åsikt stödd av information**
C. En slutsats
D. En fråga - Vilket av följande är INTE en del av uppsatsens struktur?
A. Inledning
B. Huvuddel
C. **Referensdel**
D. Slutsats - Vad ska du alltid göra efter att ha skrivit din uppsats?
A. Skicka in den direkt
B. **Revidera och bearbeta den**
C. Glömma den
D. Dela den på sociala medier - Vad innebär “plagiat”?
A. Att skriva kreativt
B. **Att stjäla andras arbete**
C. Att citera korrekt
D. Att samarbeta med andra - Vad är en viktig del av skrivprocessen?
A. Att inte tänka på tid
B. **Att få feedback**
C. Att undvika att läsa andra uppsatser
D. Att inte revidera - Hur kan du förbättra dina skrivfärdigheter?
A. Genom att skriva mindre
B. **Genom att öva regelbundet**
C. Genom att undvika att läsa
D. Genom att bara använda gamla uppsatser - Vad är en bra slutsats att inkludera i en uppsats?
A. Fler frågor
B. **Sammanfattning av argumenten**
C. Nya åsikter
D. En lista över källor - Vad menas med “formell ton” i skrivande?
A. Att vara personlig
B. **Att använda ett mer akademiskt språk**
C. Att vara informell
D. Att undvika grammatik
Resonerande frågor
- Hur skulle du beskriva den viktigaste lärdomen du har fått om uppsatsskrivande?
Syftet med frågan är att bedöma elevens förmåga att reflektera över sina lärande erfarenheter. - Diskutera hur du kan förbättra din uppsats genom att ta emot feedback.
Här kan eleverna visa sin förståelse för vikten av samarbete och feedbackprocessen. - Vilka teman tror du är mest relevanta för den bok eller film du valde?
Eleverna ges möjlighet att analysera djupare och relatera sina val till större sammanhang. - Vad gör en uppsats övertygande och effektiv?
Denna fråga bjuder in till diskussion om skrivstrategier och stilistiska val. - Hur påverkar din personliga koppling till en berättelse hur du skriver om den?
Syftet här är att utforska elevens självinsikt och reflektion kring personlig påverkan. - Vilka idiomatiska uttryck eller specifika termer använde du i din uppsats och varför?
Denna fråga syftar till att testa elevens förståelse för vokabulärens roll i skrivande. - Hur kan du säkerställa att din uppsats är unik och inte plagierad?
Detta ger eleverna möjlighet att diskutera viktiga aspekter av etik och akademiskt skrivande. - Beskriv hur du skulle förbereda dig för att skriva en annan uppsats i framtiden.
Frågan låter eleven reflektera över sina egna strategier och förberedelser inför framtida uppgifter.
Bedömning
Provets totalpoäng är 30. För att nå olika betygsnivåer gäller följande:
- E: Minst 8 poäng krävs (faktafrågor och/eller resonerande).
- C: Minst 12 poäng krävs (minst 3 poäng ska komma från resonerande frågor).
- A: Minst 18 poäng krävs (minst 5 poäng ska komma från resonerande frågor).