Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Åk. 8. Geografi – Demografi

Provkonstruktion

Årskurs: 8
Ämne: Geografi
Tema: Demografi

Koppling till styrdokument
Centralt innehåll

Provets innehåll är kopplat till läroplanens centrala innehåll för geografi, specifikt:

  • Befolkningens sammansättning och förändringar över tid.
  • Geografiska faktorer som påverkar befolkningens fördelning och utveckling.
Kunskapskrav

Provets utformning baseras på följande kunskapskrav:

  • Eleven kan beskriva och ge exempel på hur befolkningen förändras och vilka faktorer som påverkar detta.
  • Eleven kan analysera och dra slutsatser utifrån demografisk data.
  • Eleven kan redogöra för skillnader i befolkningstillväxt och migration i olika delar av världen.
Prov
Faktafrågor
  1. Vilken av följande faktorer påverkar befolkningstillväxt?
    • a) Födelseöverskott
    • b) Urbanisering
    • c) Avfolkning
  2. Vad kallas processen där människor lämnar ett område för att bosätta sig i ett annat?
    • a) Demografisk transition
    • b) Migration
    • c) Urbanisering
  3. Vilken åldersgrupp är oftast mest påverkad av emigration?
    • a) Barn
    • b) Ungdomar
    • c) Pensionärer
  4. Vad är en befolkningspyramid?
    • a) Diagram över inkomstfördelning
    • b) Graf som visar befolkningens ålders- och könsstruktur
    • c) Diagram över klimatförändringar
  5. Vilket av följande länder har högst befolkningstäthet?
    • a) Kanada
    • b) Monaco
    • c) Ryssland
  6. Vad betyder termen “naturlig befolkningstillväxt”?
    • a) Skillnaden mellan födslar och dödsfall
    • b) Ökningen av befolkning på grund av fler födslar än dödsfall
    • c) Befolkningens ökning genom invandring
  7. Vilket av följande är en konsekvens av urbanisering?
    • a) Minskad befolkningsdensitet
    • b) Ökad tillgång till arbete
    • c) Längre avstånd mellan bostäder
  8. Vad kännetecknar en demografisk transition?
    • a) Stabil befolkning
    • b) Ökning av medellivslängd och minskning av spädbarnsdödlighet
    • c) Enbart immigration
  9. Vilket av följande påståenden är sant om befolkningsfördelning?
    • a) Alla länder har en jämn befolkningstäthet
    • b) Befolkningen är koncentrerad i vissa områden
    • c) Befolkningen ökar alltid
  10. Vad betyder termen “flykting”?
    • a) En person som väljer att flytta
    • b) En person som tvingas lämna sitt land på grund av krig eller förföljelse
    • c) En person som flyttar för arbete
Resonerande frågor
  1. Diskutera hur migration kan påverka både ursprungsland och mottagarland.
    • Syftet är att bedöma elevernas förmåga att analysera komplexa relationer mellan länder.
  2. Resonera kring hur invandring kan påverka befolkningens sammansättning och kultur i ett land.
    • Detta ger eleverna möjlighet att visa djupare förståelse för sociala och kulturella aspekter av demografi.
  3. Analysera skillnaderna mellan naturlig befolkningstillväxt och befolkningstillväxt genom migration.
    • Frågan utmanar eleverna att jämföra två viktiga demografiska fenomen.
  4. Reflektera över hur demografisk data kan användas för att planera framtida samhällsutveckling.
    • Här kan eleverna visa på praktisk tillämpning av demografisk kunskap.
  5. Diskutera konsekvenserna av en åldrande befolkning för samhället och ekonomin.
    • Syftet är att bedöma elevernas förmåga att koppla demografi till aktuella samhällsutmaningar.
Bedömning

Faktafrågor: 1 poäng per fråga (totalt 10 poäng).

Resonerande frågor: 3 poäng per fråga (totalt 15 poäng).

– För betyg E krävs totalt 8 poäng.

– För betyg C krävs totalt 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor).

– För betyg A krävs totalt 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).


Modern Tillbaka-knapp
×