Provkonstruktion
Årskurs: 8
Ämne: Geografi
Tema: Demografi
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Provets innehåll är kopplat till läroplanens centrala innehåll för geografi, specifikt:
- Befolkningens sammansättning och förändringar över tid.
- Geografiska faktorer som påverkar befolkningens fördelning och utveckling.
Kunskapskrav
Provets utformning baseras på följande kunskapskrav:
- Eleven kan beskriva och ge exempel på hur befolkningen förändras och vilka faktorer som påverkar detta.
- Eleven kan analysera och dra slutsatser utifrån demografisk data.
- Eleven kan redogöra för skillnader i befolkningstillväxt och migration i olika delar av världen.
Prov
Faktafrågor
- Vilken av följande faktorer påverkar befolkningstillväxt?
- a) Födelseöverskott
- b) Urbanisering
- c) Avfolkning
- Vad kallas processen där människor lämnar ett område för att bosätta sig i ett annat?
- a) Demografisk transition
- b) Migration
- c) Urbanisering
- Vilken åldersgrupp är oftast mest påverkad av emigration?
- a) Barn
- b) Ungdomar
- c) Pensionärer
- Vad är en befolkningspyramid?
- a) Diagram över inkomstfördelning
- b) Graf som visar befolkningens ålders- och könsstruktur
- c) Diagram över klimatförändringar
- Vilket av följande länder har högst befolkningstäthet?
- a) Kanada
- b) Monaco
- c) Ryssland
- Vad betyder termen “naturlig befolkningstillväxt”?
- a) Skillnaden mellan födslar och dödsfall
- b) Ökningen av befolkning på grund av fler födslar än dödsfall
- c) Befolkningens ökning genom invandring
- Vilket av följande är en konsekvens av urbanisering?
- a) Minskad befolkningsdensitet
- b) Ökad tillgång till arbete
- c) Längre avstånd mellan bostäder
- Vad kännetecknar en demografisk transition?
- a) Stabil befolkning
- b) Ökning av medellivslängd och minskning av spädbarnsdödlighet
- c) Enbart immigration
- Vilket av följande påståenden är sant om befolkningsfördelning?
- a) Alla länder har en jämn befolkningstäthet
- b) Befolkningen är koncentrerad i vissa områden
- c) Befolkningen ökar alltid
- Vad betyder termen “flykting”?
- a) En person som väljer att flytta
- b) En person som tvingas lämna sitt land på grund av krig eller förföljelse
- c) En person som flyttar för arbete
Resonerande frågor
- Diskutera hur migration kan påverka både ursprungsland och mottagarland.
- Syftet är att bedöma elevernas förmåga att analysera komplexa relationer mellan länder.
- Resonera kring hur invandring kan påverka befolkningens sammansättning och kultur i ett land.
- Detta ger eleverna möjlighet att visa djupare förståelse för sociala och kulturella aspekter av demografi.
- Analysera skillnaderna mellan naturlig befolkningstillväxt och befolkningstillväxt genom migration.
- Frågan utmanar eleverna att jämföra två viktiga demografiska fenomen.
- Reflektera över hur demografisk data kan användas för att planera framtida samhällsutveckling.
- Här kan eleverna visa på praktisk tillämpning av demografisk kunskap.
- Diskutera konsekvenserna av en åldrande befolkning för samhället och ekonomin.
- Syftet är att bedöma elevernas förmåga att koppla demografi till aktuella samhällsutmaningar.
Bedömning
Faktafrågor: 1 poäng per fråga (totalt 10 poäng).
Resonerande frågor: 3 poäng per fråga (totalt 15 poäng).
– För betyg E krävs totalt 8 poäng.
– För betyg C krävs totalt 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor).
– För betyg A krävs totalt 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).