Provkonstruktion
Årskurs: 8
Ämne eller kurs: Geografi
Tema: Landskap
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om jordens endogena och exogena processer, sårbara platser samt namn och läge på relevanta geografiska områden genom att de ska kunna identifiera och resonera kring dessa teman.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
- Jordens endogena och exogena processer, samt hur dessa formar och förändrar landskapet.
- Rumslig utbredning av sårbara platser på jorden, till exempel områden som riskerar att återkommande drabbas av översvämningar, torka eller jordbävningar. Hur samhällsplanering och människans verksamheter påverkar sårbarhet och hur risker kan förebyggas.
- Namn och läge på platser och regioner som är relevanta för studierna av geografiska förhållanden, mönster, processer och hållbarhetsfrågor.
Betygskriterier
- Eleven visar grundläggande kunskaper om geografiska förhållanden, mönster och processer. Eleven för enkla resonemang om orsaker till geografiska mönster och processer samt om deras konsekvenser för människa, samhälle och natur.
- Eleven visar även grundläggande kunskaper om namn och lägen på relevanta platser och regioner i olika delar av världen.
Prov
Faktafrågor
- Vilken av följande processer är en endogen process?
A) Erosion
B) Vulkanutbrott
C) Väderpåverkan
D) Transport av sediment
B) Vulkanutbrott - Vad kännetecknar ett exogent landskap?
A) Det påverkas av inre jordprocesser
B) Det skapas av externa krafter som vind och vatten
C) Det består av endast urbana områden
D) Det är oförändrat över tid
B) Det skapas av externa krafter som vind och vatten - Vilket av följande landskap är mest sårbart för översvämningar?
A) Bergsområden
B) Skogar
C) Slätter
D) Ökenområden
C) Slätter - Vilken typ av landskap utgör en specifik geografisk region med fysiska och kulturella drag?
A) Atmosfär
B) Landskap
C) Klimat
D) Biosfär
B) Landskap - Vilken process kan orsaka jordbävningar?
A) Erosion
B) Vulkanutbrott
C) Tektoniska plattor som rör sig
D) Nedbrytning av bergarter
C) Tektoniska plattor som rör sig - Vad handlar samhällsplanering om?
A) Att enbart planera byggnader
B) Att förstå och minska riskerna för sårbara områden
C) Att skydda alla naturliga landskap
D) Att utveckla nya jordbruksmetoder
B) Att förstå och minska riskerna för sårbara områden - Vilken av följande är en sårbar plats?
A) En stabil kontinent
B) En öken
C) En kuststad utsatt för klimatförändringar
D) Ett bergsområde
C) En kuststad utsatt för klimatförändringar - Vad är en vanlig konsekvens av erosion?
A) Skapande av nya berg
B) Nedbrytning av landskap
C) Ökning av lokala ekosystem
D) Stabilisering av jordytan
B) Nedbrytning av landskap - Vad kallas de områden som riskerar att drabbas av torka?
A) Exogena områden
B) Sårbara områden
C) Bergsområden
D) Urbaniserade områden
B) Sårbara områden - Vilket landskap bör studeras för att förstå effekterna av urbanisering?
A) Naturreservat
B) Kustområden
C) Städer
D) Bergsområden
C) Städer - Vad kan människan använda för att förhindra översvämningar?
A) Mer regn
B) Fysiska barriers, som dammar
C) Mer urbanisering
D) Större floder
B) Fysiska barriers, som dammar - Vilken av följande platser är mest känd för sina vulkaniska aktiviteter?
A) Saharaöken
B) Alperna
C) Island
D) Gobiöknen
C) Island - Hur påverkar människan jordens landskap?
A) Genom att låta det vara orört
B) Genom jordbruk och stadsutveckling
C) Genom att bygga fler skyddade områden
D) Genom att skapa naturliga reservat
B) Genom jordbruk och stadsutveckling - Vad betyder “endogena” i geografiska termer?
A) Processer som sker utanför jorden
B) Processer som sker inuti jorden
C) Processer relaterade till människor
D) Processer kopplade till atmosfären
B) Processer som sker inuti jorden
Resonerande frågor
- Diskutera hur sårbara platser kan påverkas av klimatförändringar. Syftet är att låta elever diskutera faktorer som kan orsaka ökad sårbarhet för dessa områden.
- Reflektera över hur människans aktivt påverkar landskapet runt sig. Detta ger elever möjlighet att koppla teori till praktik och resonera kring mänskliga varsverkan.
- Beskriv vilka konsekvenser en jordbävning kan ha för ett samhälle. Syftet är att utforska och resonera kring både kort- och långsiktiga effekter på människan och miljön.
- Argumentera för vikten av samhällsplanering i sårbara områden. Frågan ställer krav på att kunna resonera kring strategier och planeringsmetoder som kan minska risker.
- Jämför två olika svenska landskap och diskutera deras unika kännetecken. Detta uppmanar till djupare analys av variationerna mellan geografiska områden.
- Hur kan utbildning om geografiska processer påverka samhället i stort? Denna fråga ger eleverna möjligheten att resonera om kunskapens roll i samhällsplanering och förebyggande arbete.
- Diskutera skillnaderna mellan endogena och exogena processer. Detta hjälper eleverna att identifiera och förklara grundläggande begrepp i geografi.
- Reflektera över hur modern teknologi kan användas för att hantera risker i sårbara områden. Detta uppmuntrar till kreativt tänkande om framtida lösningar på aktuella problem.
Bedömning
Faktafrågor: 1 poäng per rätt svar, totalt 15 poäng.
Resonerande frågor: 3 poäng per fråga, totalt 24 poäng.
För att nå E-nivå krävs minst 10 poäng totalt, för att nå C-nivå krävs minst 20 poäng totalt och för A-nivå krävs minst 30 poäng (inklusive poäng från resonerande frågor).