En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Åk. 8. Geografi – Naturresurser och Hållbar Utveckling

Provkonstruktion

Årskurs: 8

Ämne: Geografi

Tema: Naturresurser och Hållbar Utveckling

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om förnybara och icke-förnybara naturresurser, deras betydelse för samhälle och ekonomi samt hållbarhetskoncept och förvaltning av resurser.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll handlar om förnybara och icke-förnybara naturresurser, deras betydelse för ekonomi och samhälle samt hållbarhetskoncept och hur vi kan förvalta resurser på ett hållbart sätt för framtida generationer.

Kunskapskrav

Eleven kan redogöra för olika typer av naturresurser och deras användning. Eleven kan ge exempel på hur människan kan påverka och förvalta dessa resurser på ett hållbart sätt.

Prov

Faktafrågor

1. Vilken av följande resurser klassificeras som förnybar?
A) Kol
B) Olja
C) **Solenergi**
D) Gas

2. Vad är en icke-förnybar resurs?
A) Resurser som kan återbildas på kort tid
B) **Resurser som inte kan återskapas inom en människas livstid**
C) Resurser som används utan påverkan på miljön
D) Resurser som enbart används i storstäder

3. Vilken av följande är ett exempel på hållbar resursförvaltning?
A) Ökad användning av plastprodukter
B) **Återvinning av material**
C) Obegränsad avverkning av skog
D) Utnyttjande av fossila bränslen

4. Vilken energi typ anses mest hållbar?
A) **Vindkraft**
B) Kärnkraft
C) Olja
D) Kol

5. Vad innebär hållbar utveckling?
A) Att bara se till nuvarande behov
B) Att prioritera ekonomisk tillväxt framför miljö
C) **Att tillgodose behov utan att äventyra framtida generationers behov**
D) Att inte ta hänsyn till ekologiska faktorer

6. Vilket av följande påståenden är sant?
A) icke-förnybara resurser kan återvinnas i oändlighet
B) **Förnybara resurser kan använda tekniker för att förvaltas hållbart**
C) Naturresurser är alltid tillgängliga utan konsekvenser
D) Hållbar utveckling är en gammal teori

7. Vilket av följande är en nackdel med fossila bränslen?
A) De finns i överflöd
B) De ger alltid ren energi
C) **De bidrar till klimatförändringar**
D) De kan återvinnas lätt

8. Vilken är en av FN:s hållbarhetsmål?
A) **Bekämpa klimatförändringar**
B) Öka fossilanvändning
C) Öka avfall
D) Skapa mer plastprodukter

9. Vilken av följande är en förnybar energikälla?
A) **Vattenkraft**
B) Oljekraft
C) Kolkraft
D) Kärnkraft

10. Vad kan individer göra för att bidra till hållbarhet?
A) Kasta allt skräp i naturen
B) **Återvinna och minska plastanvändning**
C) Öka användningen av fossila bränslen
D) Köpa mer kläder varje månad

11. Vilken typ av resurs är olja?
A) Förnybar
B) **Icke-förnybar**
C) Återvinningsbar
D) Lokal

12. Hur påverkar avskogning miljön?
A) Den ökar syrenivåerna
B) **Den minskar biodiversitet och ökar koldioxidutsläpp**
C) Den förbättrar vattenkvaliteten
D) Den har inga effekter på miljön

13. Vad är grunden för hållbar utveckling?
A) Att maximera produktion
B) Att ignorera miljön
C) **Att balansera ekonomiska, sociala och miljömässiga faktorer**
D) Att fokusera enbart på kortsiktig vinst

14. Vad är en fördel med solenergi?
A) Den är dyr att installera
B) **Den är förnybar och ger ren energi**
C) Den är beroende av fossila bränslen
D) Den kan inte användas i kalla klimat

15. Hur kan vattenkraft påverka miljön?
A) **Genom att förändra vattenflöden och påverka ekosystem**
B) Den har inga konsekvenser
C) Den är alltid miljövänlig
D) Den förhindrar flodöversvämningar

Resonerande frågor

1. Diskutera skillnaderna mellan förnybara och icke-förnybara resurser och ge exempel på hur de används.
Syftet är att bedöma elevens förmåga att analysera och skilja mellan olika resurstyper.

2. Hur kan man implementera hållbarhetsåtgärder i det dagliga livet? Ge konkreta exempel.
Frågan låter eleverna visa kreativitet och insikt i hållbarhetsåtgärder.

3. Analysera hur energikällor kan påverka miljö och samhälle, ge både positiva och negativa aspekter.
Här får eleverna möjlighet att visa djup förståelse för energikällors påverkan.

4. Diskutera vilken roll regeringar har i att främja och reglera resursanvändning.
Eleverna kan demonstrera förståelse för samhälleliga strukturer och beslut.

5. Reflektera över vilka framtida utmaningar vi kan möta gällande naturresurser och hållbar utveckling.
Denna fråga ger elever möjligheten att tänka kritiskt och framtidsorienterat.

6. Hur kan utbildning spela en roll i att förbättra medvetenheten kring hållbarhet?
Eleven får reflektera över utbildningens betydelse i samhällsutvecklingen.

7. Utvärdera effekterna av att använda fossila bränslen i jämförelse med förnybar energi.
Elever kan använda sin analytiska förmåga för att jämföra system.

8. Vilken påverkan har globaliseringen på resursanvändning och hållbarhet?
Genom denna fråga kan eleven undersöka och förstå globala samband.

Bedömning

Provet kan bedömas med totalt 30 poäng för både faktafrågor och resonerande frågor. För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).