Provkonstruktion
Årskurs: 8
Ämne: Hem- och konsumentkunskap
Tema: Hållbarhet
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper och förståelse för hållbarhet och resurshushållning i relation till livsmedel och konsumtionsval. Provets frågor syftar till att stimulera kritiskt tänkande kring hur individers val kan påverka både miljön och ekonomin.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
“Resurshushållning. Ställningstaganden vid val och användning av livsmedel och andra varor. Hur produktion, transport och återvinning av livsmedel och andra varor påverkar människors hälsa, ekonomi och miljö.” [Lgr 22, Hem- och konsumentkunskap, Åk. 7-9]
Betygskriterier
“Eleven beskriver på ett enkelt sätt faktorer och beslut som kan påverka privatekonomi och konsumtionsval.” [Lgr 22, Hem- och konsumentkunskap, Åk. 9 – Betyg E]
Prov
Faktafrågor
1. Vad innebär hållbarhet?
A. Att använda resurser utan att tänka på framtiden
B. Att bevara naturresurser för framtida generationer
C. Att konsumera mer än vi producerar
D. Att minska vår påverkan på miljön
2. Vilken typ av odling klassas som hållbar?
A. Konventionell odling med kemiska bekämpningsmedel
B. Ekologisk odling
C. Monokultur
D. Intensiv djuruppfödning
3. Vad kan du göra för att minska matsvinn?
A. Köpa mer än vad du behöver
B. Slänga överbliven mat
C. Planera dina inköp noggrant
D. Bara laga stora mängder mat
4. Varför är lokalt producerade livsmedel bättre för miljön?
A. De är alltid billigare
B. De minskar transportkostnader och koldioxidutsläpp
C. De smakar alltid bättre
D. De är alltid ekologiska
5. Vilken information finns på ekologiska livsmedel?
A. Inga kemikalier är använt
B. Godkänt av en certifierad verklighet
C. Högre pris
D. Mer näringsrikt
6. Vilket av följande är inte en hållbar konsumtionsmetod?
A. Att köpa begagnade varor
B. Att överkonsumera engångsartiklar
C. Att välja fler ekologiska produkter
D. Att planera sina inköp
7. Vad innebär resurshushållning?
A. Att använda resurser på ett hållbart sätt
B. Att använda mer resurser än nödvändigt
C. Att njuta av livets alla bekvämligheter
D. Att slösa bort resurser
8. Hur påverkar våra livsmedelsval miljön?
A. Genom att välja ekologiskt bidrar vi till en bättre miljö
B. Det påverkar inte alls
C. Endast priset spelar roll
D. Viktigt att alltid välja importerade varor
9. Vilken typ av livsmedel är viktigt att konsumera för att stödja hållbarhet?
A. Processad mat
B. Lokalt producerade matvaror
C. Importerade livsmedel
D. Engångsprodukter
10. Vilken av nedanstående är en fördel med medvetna konsumtionsval?
A. Ökade utgifter
B. Minskat ekologiskt fotavtryck
C. Mer skräp
D. Mindre variation av produkter
11. Vad innebär begreppet “koldioxidutsläpp”?
A. Utsläpp av syre i atmosfären
B. Utsläpp av koldioxid genom förbränning av fossila bränslen
C. Utsläpp av koldioxid från naturliga källor
D. Utsläpp som inte påverkar miljön
12. Vilket av följande livsmedel är mest hållbart?
A. Importerad frukt
B. Säsongsanpassade grönsaker
C. Konservburkar
D. Frysta livsmedel
13. Vad är en fördel med att handla ekologiska produkter?
A. Mindre användning av kemikalier i produktionen
B. Dyrare än vanliga produkter
C. Mer processad
D. Svårare att hitta
14. Hur kan tydlig märkning påverka konsumentens val?
A. Det påverkar inte alls
B. Det gör det lättare att göra medvetna val
C. Det skapar förvirring
D. Det är onödigt
15. Varför är det viktigt med hållbara livsmedelskedjor?
A. Det är mer lönsamt för producenterna
B. För att skydda miljön och främja hälsa
C. Det gör ingen skillnad
D. Det ökar avfallsmängden
Resonerande frågor
1. Diskutera hur dina egna konsumtionsval kan påverka miljön både positivt och negativt. (Syftet är att eleverna ska reflektera över sina egna beteenden och hur de kan förbättras.)
2. Vilka aspekter av livsmedelsproduktion borde konsumenterna vara mest medvetna om? (Denna fråga uppmuntrar kritiskt tänkande om livsmedelskedjan.)
3. Hur tror du att dina val påverkar din privatekonomi och de lokala producenterna? (Syftet är att få eleverna att tänka på den ekonomiska aspekten av hållbarhet.)
4. Ge tre exempel på hållbara livsmedelsval och motivera varför dessa är viktiga. (Denna fråga uppmanar eleverna att konkretisera sina kunskaper.)
5. Hur skulle du kunna göra förändringar i din vardag för att leva mer hållbart? (Eleverna ska reflektera över sina dagliga vanor och överväga åtgärder.)
6. I vilken utsträckning anser du att företag bör ta ansvar för hållbarhet? (Denna fråga öppnar upp för diskussion om företags ansvarsområden.)
7. Vilka utmaningar kan konsumenterna möta när de försöker göra hållbara val? (Syftet är att identifiera hinder och föreslå lösningar.)
8. Hur kan samhällsnivån stödja våra individuella val för hållbarhet? (Frågan uppmuntrar till diskussion om kollektivt ansvar.)
Bedömning
Bedömningen av provet baseras på faktafrågornas svar, där varje korrekt svar ger 1 poäng. Resonerande frågor bedöms efter kvalitet av argumentation, där varje fråga kan ge mellan 0-3 poäng beroende på djup och relevans i svaret. Totalt kan en elev få 30 poäng.
För betyget E krävs minst 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor) och för A krävs 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).