Provkonstruktion
Årskurs: 8
Ämne: Historia
Tema: Första världskriget
Syfte
Syftet med detta prov är att testa elevernas kunskaper om Första världskriget, inklusive orsaker, konsekvenser och centrala händelser som präglade kriget. Genom att genomföra provet kommer eleverna att visa sin förståelse för viktiga historiska faktorer och sammanhang kring denna konflikt.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Provet kopplas till läroplanens centrala innehåll genom följande citat: “Första världskriget och dess betydelse för utvecklingen av internationella relationer.”
Kunskapskrav
Provet kommer att beröra följande kunskapskrav:
- “Eleven kan redogöra för och ge exempel på orsaker till och konsekvenser av historiska händelser och processer.”
- “Eleven kan använda historiska begrepp på ett i huvudsak fungerande sätt.”
- “Eleven kan föra enkla resonemang om historiska samband.”
Prov
Faktafrågor
- Vilket år startade Första världskriget?
a) 1905
b) 1914
c) 1920
d) 1930 - Vilket land anslöt sig först till centralmakterna?
a) Frankrike
b) Tyskland
c) Storbritannien
d) Ryssland - Vad var en av de direkta orsakerna till kriget?
a) Slutet på monarkierna
b) Att skjuta Archduke Franz Ferdinand
c) Tyska expansionen
d) Kolonialt motstånd - Vilka var de två huvudallianserna under kriget?
a) Sovjetunionen och Tyskland
b) Centralmakterna och Ententen
c) Nord- och Sydstaterna
d) Frankrike och Australien - Vilket av följande länder var INTE en del av Ententen?
a) Storbritannien
b) Tyskland
c) Frankrike
d) Ryssland - Vad kallas den typ av krigföring som präglade Första världskriget?
a) Guerillakrigföring
b) Gravskyttekrig
c) Mobilkrig
d) Luftstrider - Vilket av följande dokument avslutade kriget?
a) Tålamodsfördraget
b) Versaillesfördraget
c) Parisavtalet
d) Wienkongressen - Vilken av följande konsekvenser hade Första världskriget?
a) Utvecklingen av atomvapen
b) En förändring av de politiska gränserna i Europa
c) En långvarig fred
d) Avslutandet av alla monarkier - Vilken ny typ av vapen introducerades under kriget?
a) Kniv
b) Stridsvagn
c) Katapult
d) Musköt - Vilket år slutade Första världskriget?
a) 1916
b) 1918
c) 1922
d) 1930 - Vem var den ledande figuren i den tyska armén under kriget?
a) Winston Churchill
b) Paul von Hindenburg
c) Georges Clemenceau
d) Franklin D. Roosevelt - Vilket av följande påståenden är korrekt?
a) Kriget resulterade i en starkare Tyskland.
b) Kriget ledde till att många imperier föll.
c) USA höll sig helt utanför kriget.
d) Det fanns inga stora förändringar efter kriget. - Vilken social förändring skedde under Första världskriget?
a) Färre jobb för kvinnor
b) Ökad deltagande av kvinnor i arbetslivet
c) Mer segregation
d) Minskad befolkning - Vad blev resultatet av Versaillesfördraget?
a) Tyskland fick mer makt
b) Tyskland fick betala krigsskadestånd
c) Kriget fortsatte
d) Både Tyskland och Frankrike enades - Vad var en av långsiktiga effekterna av Första världskriget?
a) Stabil och fredlig Europa
b) Uppkomsten av fascismen i Europa
c) Slutet på alla militära konflikter
d) Ökad ekonomi för alla länder
Resonerande frågor
- Diskutera hur nationalismen bidrog till att utlösa Första världskriget.
Syftet är att se hur väl eleven kan förklara och koppla samman konceptet nationalism med krigets orsaker. - Analysera hur Första världskriget förändrade det politiska landskapet i Europa.
Denna fråga uppmanar eleverna att tänka kritiskt kring de långsiktiga effekterna av kriget på olika länder. - Beskriv hur propaganda användes under Första världskriget och vilken effekt den hade på befolkningen.
Syftet är att eleverna ska kunna resonera kring mediernas roll och påverkan i en krigssituation. - Hur påverkade Första världskriget kvinnorollerna i samhället?
Frågan ställer krav på att eleven kan reflektera över sociala förändringar som följde av kriget. - Beskriv skillnaderna i krigföring mellan Första världskriget och tidigare krig.
Denne fråga testar elevens förmåga att analysera och jämföra olika tidsperioder och strategier. - Diskutera varför Första världskriget ibland kallas “Det stora kriget”.
Syftet är att ge eleverna möjlighet att resonera kring krigets omfång och betydelse. - Analysera Versaillesfördragets påverkan på Tyskland och dess invånare.
Frågan syftar till att eleverna ska kunna diskutera specifika följder av fredsavtalet för ett enskilt land. - Reflektera över varför Första världskriget fortfarande är relevant att studera idag.
Denna fråga uppmanar eleverna att tänka kritiskt och koppla historiska händelser till nutiden.
Bedömning
Faktafrågorna ger möjligheten att erhålla upp till 15 poäng (1 poäng för varje korrekt svar). De resonerande frågorna ger möjlighet till 8 poäng (1 poäng för varje välutvecklat svar).
- För betyg E krävs minst 8 poäng totalt.
- För betyg C krävs minst 12 poäng totalt (minst 3 poäng från resonerande frågor).
- För betyg A krävs minst 18 poäng totalt (minst 5 poäng från resonerande frågor).