Provkonstruktion
Årskurs: 8
Ämne: Historia
Tema: Grekisk mytologi
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om grekisk mytologi, inklusive centrala gudar, myter och deras betydelse i den antika grekiska kulturen.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens innehåll syftar till att utforska grekisk mytologi, dess centrala gudar och berättelser samt hur dessa har påverkat den grekiska kulturen och litteraturen. Vi kommer också att se på mytologins roll i det antika samhället.
Kunskapskrav
Eleven kan ge exempel på och beskriva centrala personer och händelser i grekisk mytologi samt redogöra för deras betydelse och funktion i det antika Grekland.
Prov
Faktafrågor
- Vilken gud anses vara gudarnas kung?
A) Hades
B) **Zeus**
C) Hermes
D) Apollo - Vad var Atenas främsta område av skydd?
A) Krig
B) **Visdom och krig**
C) Havet
D) Underjorden - Vilken mytologisk hjälte genomförde tolv stordåd?
A) Theseus
B) Perseus
C) **Herakles**
D) Achilles - Vad symboliserade Poseidon?
A) Krig
B) **Havet**
C) Visdom
D) Skogarna - Vilken gudinna var känd för sin skönhet och kärlek?
A) Artemis
B) **Afrodite**
C) Demeter
D) Hera - Vem var gudinnan för jakt och vildmark?
A) Hera
B) **Artemis**
C) Athena
D) Afrodite - Hur skapades människan enligt grekisk mytologi?
A) Av Zefyr
B) **Från lera av gudarna**
C) Av moder jord
D) Genom en dröm - Vad var myternas funktion i det antika Grekland?
A) Att skapa skräcksituationer
B) **För att förklara naturfenomen och undervisa moral**
C) Att berätta skvaller
D) Ingen speciell funktion - Vem var Hades?
A) Gudinna för hemmafruar
B) **Guden för underjorden**
C) Gud för havet
D) Gud för kärlek - Vilken mytologi är Herakles kopplad till?
A) Romersk
B) **Grekisk**
C) Kinesisk
D) Egyptisk - Vad var Demeters ansvar?
A) Havet
B) **Jordbruk och skörd**
C) Krig
D) Konst - Vad innebär ordet ‘mytologi’?
A) Läran om gudar
B) **Studiet av myter**
C) Historisk litteratur
D) Skrönor och sagor - Vilken gud var känd för sina snabba bud och ingenjörskonster?
A) Ares
B) **Hermes**
C) Dionysos
D) Hephaistos - Vad är en skapelsemyt?
A) Berättelse om krig
B) **Berättelse om världens uppkomst**
C) En kärlekshistoria
D) Historier om hjältar - Vad representerade guden Apollon?
A) Krig
B) **Ljus och konst**
C) Jorden
D) Havet
Resonerande frågor
- Vilken myt tycker du har störst betydelse idag, och varför?
Syftet med frågan är att låta eleverna reflektera över myternas relevans i dagens samhälle. - Hur känns det att arbeta kreativt med grekisk mytologi? Beskriv dina tankar.
Frågan ger eleverna möjlighet att uttrycka sina egna erfarenheter och tankar kring kreativt arbete. - Vilka likheter och skillnader finns det mellan grekisk mytologi och andra mytologiska system?
Denna fråga uppmanar eleverna att göra jämförelser mellan olika kulturer och mytologier. - Hur har grekiska myter påverkat modern litteratur och film?
Frågan uppmanar till kritik och analys av modern påverkan av gamla myter. - Varför tror du att myter fortlever och berättas än idag?
Denna fråga syftar till att öppna upp för diskussion om myters tidlösa natur. - Vad tycker du är den mest fascinerande myten, och varför? Berätta.
Syftet är att låta eleverna dela med sig av sina egna intressen och perspektiv. - Hur ser du på relationerna mellan gudarna i grekisk mytologi? Vilken dynamik finns det?
Eleven uppmanas att analysera interaktionerna mellan gudarna och deras betydelse. - Vilken lärdom kan vi dra från de olika gudarna och deras berättelser?
Frågan promptar eleverna att tänka på moralen inom myterna och dess nutida tillämpningar.
Bedömning
Provet består av totalt 30 poäng. Faktafrågorna är värda 1 poäng vardera, vilket ger 15 poäng totalt, och de resonerande frågorna ger 3 poäng vardera, vilket ger 24 poäng totalt.
För betyget E krävs minst 8 poäng, för betyget C krävs 12 poäng (minst 3 poäng från de resonerande frågorna) och för betyget A krävs 18 poäng (minst 5 poäng från de resonerande frågorna).