En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Åk. 8. Musik – Musik som ett medel för förändring

Provkonstruktion

Årskurs: 8

Ämne: Musik

Tema: Musik som ett medel för förändring

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för musikens roll som ett verktyg för samhällsförändring och deras förmåga att analysera och diskutera exempel inom detta tema.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Eleverna ska få förståelse för hur musik har använts som ett verktyg för social förändring, protest och samhällspåverkan. Detta inkluderar att analysera sånger och musikstilar som har spelat en central roll i sociala rörelser och politiska kampanjer.

Kunskapskrav

Eleven kan ge exempel på och analysera hur musik har påverkat samhälleliga förändringar. Eleven kan också diskutera musikens funktion i sociala rörelser och dess koppling till kulturella och politiska frågor.

Prov

Faktafrågor

1. Vilken av följande låtar har använts som en anthem för sociala rörelser?
A) “Shake It Off”
B) “We Shall Overcome”
C) “Uptown Funk”
D) “Despacito”
B

2. Vilken artist är känd för låten “Imagine”?
A) Bob Dylan
B) John Lennon
C) Madonna
D) Bruce Springsteen
B

3. Vad handlar låten “Alright” av Kendrick Lamar om?
A) Kärlek
B) Protest och hopp
C) Anställningsintervjuer
D) Bilar
B

4. I vilken kontext föddes “We Shall Overcome”?
A) Sport
B) Civil Rights Movement
C) Popmusikens framväxt
D) Ungdomskultur
B

5. Vad syftar termen “protestsång” vanligtvis på?
A) Låtar som handlar om kärlek
B) Låtar som uppmuntrar till fest
C) Låtar som uttrycker missnöje och krav på förändring
D) Låtar som handlar om natur
C

6. Vilken musikstil är starkt kopplad till social och politisk aktivism?
A) Klassisk musik
B) Jazz
C) Punk
D) Country
C

7. Vilken av följande låtar handlar om rätten till frihet?
A) “Born to Run”
B) “Fight the Power”
C) “Billie Jean”
D) “Rolling in the Deep”
B

8. Vilken sorts texter präglar ofta protestlåtar?
A) Romantiska texter
B) Texter som fokuserar på vardagliga händelser
C) Kritiska och utmanande texter
D) Texter om tradition
C

9. I vilken musikgenre används ofta sampling och mash-ups för att skapa politiska budskap?
A) classical
B) hip-hop
C) reggae
D) jazz
B

10. Vilken låt anses ofta vara en symbol för kampen mot apartheid?
A) “Redemption Song”
B) “Imagine”
C) “We Shall Overcome”
D) “Born Free”
A

11. Vad är ett vanligt syfte med samhällsmusik?
A) Underhålla publiken
B) Utbilda och informera om sociala frågor
C) Visa upp danssteg
D) Skapa reklammusik
B

12. Vilken känd artist har använt sin plattform för att stödja Black Lives Matter-rörelsen?
A) Taylor Swift
B) Billie Eilish
C) Jay-Z
D) Ed Sheeran
C

13. Vilken låt handlar om att övervinna motgångar?
A) “Survivor”
B) “I Will Always Love You”
C) “Let It Be”
D) “Rolling in the Deep”
A

14. Vilken av följande låtar är en internationell protestlåt?
A) “Let’s Get It On”
B) “Killing in the Name”
C) “Imagine”
D) “A Change is Gonna Come”
D

15. Vilken betydelse har musiken haft för ungdomskultur genom historien?
A) Den har inte haft någon betydelse
B) Den har varit en form av underhållning
C) Den har förenat ungdomar i sociala frågor och rörelser
D) Den har endast handlat om kläder och stil
C

Resonerande frågor

1. Beskriv hur musik kan fungera som ett verktyg för att förena människor kring ett gemensamt mål.
Syftet är att ge eleverna möjlighet att tänka kritiskt kring musikens sociala funktion.

2. Ge exempel på en låt som du tycker har haft stor påverkan och analysera dess budskap.
Eleven får möjlighet att utvärdera konkret musik och dess betydelse i samhället.

3. Diskutera hur musik kan påverka känslor och beteenden i en social rörelse.
Denna fråga syftar till att få eleverna att reflektera över känslomässig resonans i musik.

4. Hur kan musiktraditioner förändras och anpassas inom olika sociala rörelser?
Frågan uppmuntrar till en diskussion kring förändring och anpassning av musik i olika kontexter.

5. Vilken roll har digital media spelat i spridningen av samhällsmusik?
Syftet är att analysera hur teknologisk utveckling påverkar musikens spridning och budskap.

6. Argumentera för eller emot att musik är ett av de mest effektiva sätten att föra fram sociala budskap.
Eleven får möjlighet att formulera och stödja en egen åsikt.

7. Analysera och jämför två olika låtar från olika tidsepoker som handlar om social förändring.
Syftet är att få elever att se paralleller och skillnader över tid.

8. Reflektera över din egen upplevelse av musikens påverkan i ditt liv och ge konkreta exempel.
Denna fråga uppmuntrar till personlig förståelse och erkännande av musikens roll.

Bedömning

Faktafrågorna ger max 15 poäng och resonerande frågorna ger max 12 poäng, vilket ger en maximal poängsumma om 27. För betyget E krävs minst 8 poäng, för betygsnivå C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor), och för A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).


×