Provkonstruktion
Årskurs: 8
Ämne: Musik
Tema: Musikaliska samarbeten och komposition
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att delta i musikaliska samarbeten och skapa egna musikstycken. Provets utformning syftar till att ge eleverna möjlighet att reflektera över både sin egen och andras musikaliska processer samt prestationer.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Eleverna ska ges möjlighet att arbeta i grupper för att skapa musikaliska verk och arrangemang tillsammans. Det innefattar att utveckla samarbetsförmåga, kommunikation och kreativitet genom musikaliskt skapande.
Kunskapskrav
Eleven kan delta aktivt i musikaliska samarbeten och skapa egna musikstycken. Eleven kan reflektera över sin egen och andras musikaliska process och prestationer.
Prov
Faktafrågor
1. Vilket av följande beskriver bäst vad musikaliska samarbeten innebär?
A. Att skapa musik ensam
B. Att arbeta tillsammans för att skapa musik
C. Att arrangera musik i grupp
D. Att lyssna på musik i grupp
2. Vad är en viktig aspekt av musikaliska samarbeten?
A. Att ha en ledare
B. Kommunikation mellan gruppmedlemmarna
C. Att aldrig kompromissa
D. Att spela exakt som i noterna
3. Vad betyder det att arrangera en låt?
A. Att förändra och sätta ihop olika delar av en låt
B. Att spela låten exakt som den är
C. Att sjunga låten med nya texter
D. Att skapa en helt ny melodi
4. Vilka instrument är vanliga i en typisk musikgrupp?
A. Datorer och synthesizers
B. Gitarr, trummor och piano
C. Förstärkare och mikrofoner
D. Endast stränginstrument
5. Under framträdandet, vad är en viktig del av feedback?
A. Att bara ge positiv feedback
B. Att ge konstruktiv kritik
C. Att kritisera andra gruppers låtar
D. Att endast prata om det som gick fel
6. Vad ska eleverna göra under brainstorming-delen?
A. Arbeta individuellt
B. Diskutera sina idéer i grupp
C. Spela låten på dator
D. Skriva ner alla regler
7. Vilket av följande är EN DEL av en kompositionsprocess?
A. Att skriva ner melodin
B. Att spela in en video
C. Att förbise gruppens åsikter
D. Att endast fokusera på rytmen
8. Vad kan vara en utmaning i musikaliska samarbeten?
A. För många instrument i gruppen
B. Olika åsikter om arrangemanget
C. Att ha för mycket tid
D. Att skapa en ensamkomposition
9. Vilken av följande är en positiv aspekt av att samarbeta musikaliskt?
A. Att alltid vinna tävlingar
B. Att lära sig av varandra
C. Att arbeta ensamt
D. Att få mer tid
10. Vad bör grupperna diskutera efter sina framträdanden?
A. Hur lång tid de tog
B. Vad som gick bra och hur de kan förbättra sig
C. Vem som gjorde flest misstag
D. Vad som var enklast att göra
11. Hur ska grupperna arbeta med sina arrangemang?
A. Spela in allt direkt
B. Öva och justera arrangemanget
C. Fokusera på att göra det snabbt
D. Lägga till så många instrument som möjligt
12. Vad handlar reflektionen efter framträdandet om?
A. Att ge upp på sin musik
B. Att ge och ta emot feedback
C. Att klaga på andra
D. Att bara prata om vad som var kul
13. Vilken roll har varje medlem i en musikgrupp?
A. Att avgöra andras prestationer
B. Att bidra med sina styrkor
C. Att endast följa den som leder
D. Att fokusera på sina egna idéer
14. Hur kan musikaliska samarbeten förbättra en låt?
A. Genom att blanda olika idéer och stilar
B. Genom att varje medlem arbetar ensam
C. Genom att först låta någon annan arrangera
D. Genom att begränsa instrumentvalet
15. Vad är en viktig aspekt av att ge feedback?
A. Att alltid ge negativa kommentarer
B. Att fokusera på specifika detaljer
C. Att diskutera egna problem
D. Att undvika att prata med andra
Resonerande frågor
1. Beskriv hur ni i er grupp bestämde er för vilken typ av låt ni ville skapa. Denna fråga ger eleverna möjlighet att visa sin förståelse för den kreativa processens steg.
2. Reflektera över hur era individuella styrkor bidrog till den gemensamma kompositionen. Här får eleverna chansen att koppla sin personliga utveckling till lagets framgång.
3. I vilken utsträckning påverkade kommunikationen inom gruppen ert arbete? Denna fråga kräver djupare reflektion över gruppdynamik.
4. Vilka problem stötte ni på under skapandeprocessen och hur löste ni dem? Eleverna anmanas att analysera och lösa problem vilket är viktigt för kritiskt tänkande.
5. Hur kan ni använda feedback från andra grupper för att förbättra ert arbete? Det ger eleverna möjlighet att visa sin förmåga att ta emot och använda konstruktiv kritik.
6. Diskutera hur samarbetet förändrade er syn på musikaliskt skapande. Eleverna uppmanas att tänka på den personliga tillväxten genom samarbetet.
7. Vad var den mest oväntade insikten ni fick från denna process? För att uppmuntra självreflektion och insikt i den kreativa processen.
8. Hur tror ni att ni skulle kunna arbeta på ett annat musikaliskt projekt framöver? Denna fråga uppmanar till framtidsinriktad tänkande och förberedelse.
Bedömning
Provets bedömning kan göras på följande sätt:
Faktafrågor: 1 poäng per fråga, totalt 15 poäng.
Resonerande frågor: 3 poäng per fråga, totalt 24 poäng.
För betyg E krävs minst 8 poäng totalt, för C krävs minst 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor), och för A krävs minst 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).