En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Åk. 8. Musik – Musikaliskt uttryck och presentation

“`html

Provkonstruktion

Årskurs: 8

Ämne: Musik

Tema: Musikaliskt uttryck och presentation

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att uttrycka sig musikaliskt samt deras kunskaper och färdigheter i att framföra musik och skapa en engagerande presentation.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Eleverna ska få möjlighet att utveckla sin förmåga att uttrycka sig musikaliskt och lära sig att framföra musik med självsäkerhet och uttryck. Detta omfattar både teknik för framförande och hur man skapar en engagerande presentation av sina musikaliska verk.

Kunskapskrav

Eleven kan framföra musik med viss säkerhet och uttryck, samt planera och genomföra en presentation av sin musik. Eleven kan också reflektera över deras eget och andras musikaliska uttryck.

Prov

Faktafrågor

  1. Vilket av följande är en viktig del av musikaliskt uttryck?
    • A) Val av kläder
    • B) Kroppsspråk
    • C) Musikstil
    • D) Låtens text
  2. Vad kan hjälpa en artist att engagera sin publik?
    • A) Rädsla
    • B) Ögonkontakt
    • C) Att sjunga tyst
    • D) Att stå still
  3. Vilken teknik är viktig för att framföra musik effektivt?
    • A) Att undvika att se på publiken
    • B) Att anpassa rösten
    • C) Att spela snabbt
    • D) Att använda en mikrofon
  4. Vad bör man tänka på i en presentation?
    • A) Skriva allt ner
    • B) Scenutrymme
    • C) Använda mycket teknisk utrustning
    • D) Spela låtar utan pauser
  5. Hur bör man reflektera efter en musiken presentation?
    • A) Genom att ignorera feedback
    • B) Diskutera vad som fungerade och gick att förbättra
    • C) Att aldrig framträda igen
    • D) Att vara nöjd oavsett
  6. Vilken känsla kan man uttrycka genom musik?
    • A) Enbart glädje
    • B) Både glädje och sorg
    • C) Ingen känsla
    • D) Endast ilska
  7. Vilken del av presentationen bör planeras noggrant?
    • A) Inledningen
    • B) Klädvalet
    • C) Publiken
    • D) Repetitioner
  8. Vad är en viktig del av att använda kroppsspråk?
    • A) Att förmedla känslor
    • B) Att inte röra sig
    • C) Att alltid ha händerna i fickorna
    • D) Att sjunga utan att se på publiken
  9. Vilken roll spelar repetition i förberedelserna?
    • A) Ingen
    • B) Den förbättrar framförandet
    • C) Den gör det svårare
    • D) Den påverkar inte presentationen
  10. Hur kan musiken påverka publiken?
    • A) Genom att vara tyst
    • B) Genom att skapa känslor
    • C) Genom att överrösta allt
    • D) Genom att undvika ögonkontakt
  11. Vad kan du använda för att förstärka din musikaliska presentation?
    • A) Enbart teknisk utrustning
    • B) Uttryck och interaktion med publiken
    • C) Att bara stå stilla
    • D) Att spela låten utan att tänka
  12. Vilka instrument kan bidra till musikalisk uttryck?
    • A) Endast trummor
    • B) Olika instrument beroende på musikstil
    • C) Endast stränginstrument
    • D) Inga instrument
  13. Hur kan du inkludera feedback i din presentation?
    • A) Genom att diskutera med publiken
    • B) Genom att ignorera dem
    • C) Genom att säga att allt var perfekt
    • D) Genom att be om tystnad
  14. Vad är viktigast att förstå när man reflekterar över ens musikaliska uttryck?
    • A) Att alla andra var dåliga
    • B) Att se sina styrkor och svagheter
    • C) Att alltid vara perfektionist
    • D) Att presentera utan reflektion
  15. Vad kan du göra om du känner nervositet inför en presentation?
    • A) Förbereda sig väl och öva
    • B) Ge upp innan framträdandet
    • C) Inte bry sig om att framföra
    • D) Göra det bara för att bli bedömd

Resonerande frågor

  1. Hur påverkar kroppsspråk ditt musikaliska uttryck?

    Syfte: Eleverna får diskutera vikten av kroppsspråk i samband med musikframträdande.

  2. Vilken betydelse har att spela i grupp för musikaliskt uttryck?

    Syfte: Ger elever möjlighet att reflektera över gruppdynamik och dess påverkan på framträdanden.

  3. Kan vi alltid förutsäga hur publiken kommer att reagera?

    Syfte: Utmanar eleverna att tänka kritiskt kring publikens roll i musikaliska presentationer.

  4. På vilka sätt kan du förbättra ditt musikaliska uttryck?

    Syfte: Elever ska formulera strategier för fortsatt utveckling av sina färdigheter.

  5. Vad är skillnaden mellan att framföra musik och att framföra en presentation?

    Syfte: Ger eleverna möjlighet att reflektera över både musikens och presentationens syften.

  6. Hur kan musikaliskt uttryck variera mellan olika kulturer?

    Syfte: Möjliggör diskussion om kulturella skillnader i musikbetydelse och framförande.

  7. Vad menar du med att ”musik är ett universellt språk”?

    Syfte: Elever får tänka på musikens påverkan och dess förmåga att föra människor samman.

  8. Hur kan du använda dina erfarenheter från dagens lektion för framtida framträdanden?

    Syfte: Reflektion kring lärdomar och hur de kan implementeras i framtiden.

Bedömning

Provet kan bedömas med följande poängsystem:

  • Faktafrågor: Maximalt 15 poäng (1 poäng per fråga)
  • Resonerande frågor: Maximalt 8 poäng (1 poäng per fråga)

För att uppnå betyg:

  • E: minst 8 poäng totalt
  • C: minst 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor)
  • A: minst 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor)

“`


×