En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Åk. 8. Musik – Praktiskt musicerande och samspel

Provkonstruktion

Årskurs: 8

Ämne: Musik

Tema: Praktiskt musicerande och samspel

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för samarbete i musikaliska sammanhang samt deras förmåga att framföra och arrangera musik i grupp. Provets utformning syftar också till att ge eleverna möjlighet att reflektera över sina erfarenheter och lärande i praktiskt musicerande.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Eleverna ska få möjlighet att utveckla sina färdigheter i att spela instrument och delta i musikaliskt samarbete. Detta innefattar både individuell och gruppbaserad musikaliskt skapande, samt förståelse för hur man arrangerar och framför musik i samspel med andra.

Kunskapskrav

Eleven kan framföra musik på instrument med viss säkerhet och kan delta aktivt i musikaliska sammanhang. Eleven kan också ge exempel på samarbetsförmåga i musik och uttrycka sina egna musikaliska idéer.

Prov

Faktafrågor

1. Vilket av följande instrument räknas som ett stränginstrument?

  • A) Trumpet
  • B) Piano
  • C) Gitarr
  • D) Trumma

2. Vad kallas den taktart som har fyra slag per takt?

  • A) 4/4
  • B) 3/4
  • C) 2/2
  • D) 6/8

3. Vilken av följande musikaliska termer beskriver en mjuk dynamik?

  • A) Forte
  • B) Piano
  • C) Crescendo
  • D) Diminuendo

4. I vilken roll är en person som spelar huvudmelodin i en låt?

  • A) Rytm
  • B) Melodi
  • C) Ackord
  • D) Harmonisering

5. Vad är syftet med arrangemang inom musik?

  • A) Att spela för sig själv
  • B) Att strukturera en låt för flera musiker
  • C) Att improvisera fritt
  • D) Att tysta instrument

6. Vilken känsla kan musik i dur vanligtvis förmedla?

  • A) Sorg
  • B) Glädje
  • C) Melankoli
  • D) Rädsla

7. Vad betyder termen “syncopation”?

  • A) En teknik för att spela högre
  • B) Att betona svaga slag i takten
  • C) Att spela i samma takt med alla
  • D) Att minska taktföljden

8. Vilket av följande är ett exempel på en musikalisk form?

  • A) Vers-Refräng
  • B) Melodi
  • C) Harmonisering
  • D) Improvisation

9. Vad innebär “dynamik” i musik?

  • A) Hastigheten i musiken
  • B) Volymen och hur den förändras
  • C) Antalet instrument
  • D) Taktarten

10. Vad är en “duett”?

  • A) En låt med en ensam sångare
  • B) En låt med två musiker
  • C) En låt med flera instrument
  • D) En låt utan text

11. Vilket instrument är typiskt för jazzmusik?

  • A) Blockflöjt
  • B) Saxofon
  • C) Fiol
  • D) Harpa

12. Vad kallas det när man spelar flera toner samtidigt?

  • A) Melodi
  • B) Ackord
  • C) Rytm
  • D) Harmonisering

13. Vilken musikstil kännetecknas av improvisation och komplicerade rytmer?

  • A) Jazz
  • B) Klassisk
  • C) Pop
  • D) Folkmusik

14. Hur beskrivs ett “trumpetsolo”?

  • A) En melodi spelad av en trumpet
  • B) En melodi spelad av hela bandet
  • C) En melodi utan instrument
  • D) En rytmisk passage

15. Vad är “rytm” i musik?

  • A) Tonsättning
  • B) Melodi
  • C) Kombination av låtar
  • D) Mönster av ljud och tystnad

Resonerande frågor

1. Beskriv hur ditt val av instrument påverkade er grupps ljudbild och dynamik.

Syftet är att ge eleverna möjlighet att reflektera över val av instrument och dess inverkan på den samlade musikaliska upplevelsen.

2. Hur bidrog samarbetsförmåga i gruppen till att ni lyckades med ert arrangemang?

Frågan syftar till att få eleverna att analysera vikten av samarbete i det musikaliska skapandet.

3. Vilka specifika utmaningar stötte ni på i gruppen och hur överkom ni dessa?

Denna fråga ger eleverna möjlighet att diskutera problemlösning inom gruppdynamik.

4. Reflektera över vilken musikstil ni valde och hur den passade till er grupps sammansättning.

Syftet är att låta eleverna tänka på relationen mellan stil och gruppens möjligheter.

5. Hur skulle ni kunna förbättra ert arrangemang om ni fick göra om det?

Frågan uppmuntrar till kritiskt tänkande och personlig utveckling i musikaliskt samarbete.

6. Beskriv en situation under ert arbete där kreativitet spelade en avgörande roll.

Frågan syftar till att ge eleverna möjlighet att reflektera över kreativitetens betydelse i musik.

7. Hur påverkade kommunikation inom gruppen ert samarbete?

Denna fråga fokuserar på betydelsen av kommunikation i grupparbetet.

8. Vilka lärdomar tar du med dig från att arrangera musik tillsammans med andra?

Denna fråga ger eleverna möjlighet att sammanfatta sina lärdomar och insikter från provet.

Bedömning

Provet kan bedömas med totalt 30 poäng, där faktafrågorna ger 1 poäng var och de resonerande frågorna ger 3 poäng var.

För betyg E krävs minst 8 poäng, för C krävs 12 poäng (där minst 3 poäng måste komma från resonerande frågor) och för A krävs 18 poäng (där minst 5 poäng måste komma från resonerande frågor).