Provkonstruktion
Årskurs: 8
Ämne: Religion
Tema: Judendomen
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Provets centrala innehåll kopplas till läroplanen och syftar till att testa följande:
- “Religionens betydelse för individer och samhällen, samt religionernas omvandling och möten.”
Kunskapskrav
Provets koppling till ämnets kunskapskrav:
- Eleven kan redogöra för och diskutera centrala aspekter av judendomen.
- Eleven kan resonera kring religionens roll och betydelse i samhället.
- Eleven kan analysera och reflektera över likheter och skillnader mellan judendomen och andra religioner.
Prov
Faktafrågor
- Vad kallas den heliga skriften inom judendomen?
- a) Koranen
- b) Tanakh
- c) Bibeln
- d) Upanishaderna
- Vilken vecka firas den judiska högtiden Pesach?
- a) Sukkot
- b) Pesach
- c) Rosh Hashana
- d) Yom Kippur
- Vad innebär termen ‘kosher’?
- a) Tillåten mat enligt judiska lagar
- b) En typ av bön
- c) En rituell klädsel
- d) Tillsyn över religiös lag
- Vilket av följande är en judisk helgdag som markerar nyår?
- a) Rosh Hashana
- b) Hanukkah
- c) Jom Kippur
- d) Purim
- Vilket av följande symboler är förknippat med judendomen?
- a) Korset
- b) Davidstjärnan
- c) Halvmånen
- d) Lotusblomman
- Vem leder en judisk gudstjänst?
- a) Imam
- b) Rabbin
- c) Präst
- d) Munk
- Vad sker under Yom Kippur?
- a) Firande av ljus
- b) Försoning och fasta
- c) Seden av att ge presenter
- d) Höstfirande
- Vad betyder ordet ‘mitzvah’?
- a) Högtid
- b) Gärning eller plikt
- c) Bön
- d) Tradition
- Vad är en ‘synagoga’?
- a) Ett judiskt matställe
- b) En plats för tillbedjan
- c) En typ av högtid
- d) En religiös bok
- Vilken figur är central i den judiska skapelseberättelsen?
- a) Muhammad
- b) Adam
- c) Jesus
- d) Abraham
- Vad kallas den judiska högtiden som firar tempelns invigning?
- a) Rosh Hashana
- b) Pesach
- c) Hanukkah
- d) Jom Kippur
- Vad representerar Menoran, den sjuarmade ljusstaken?
- a) Rikedom
- b) Ljuset och kunskapen
- c) Grönskan
- d) Stabilitet
- Vilken av följande är en viktig judisk lag?
- a) Zakat
- b) Halacha
- c) Sharia
- d) Karma
- Vilken stad är centrum för judisk helighet?
- a) Kairo
- b) Jerusalem
- c) Medina
- d) Rom
- Vem anses vara judendomens fader?
- a) Moses
- b) Abraham
- c) David
- d) Salomo
Resonerande frågor
- Diskutera hur judendomen har påverkat kulturella traditioner i andra religioner.
Syftet är att ge eleverna möjlighet att analysera och koppla judendomens traditioner till andra religioner. - Reflektera över den roll som judendomen spelar i dagens samhälle. Vad är dess påverkan på sociala frågor?
Här får eleverna möjlighet att tänka kritiskt och se judendomens plats i ett nutida kontext. - Jämför och kontrastera judendomens syn på Gud med en annan religions uppfattning.
Denna fråga syftar till att låta eleverna djupare utforska och resonera kring teologiska skillnader. - Diskutera hur judiska högtider speglar judisk historia och identitet.
Eleverna får här tillfälle att koppla traditioner till historiska händelser och kulturen som helhet. - Utvärdera hur judendomen bemöter frågor kring etik och moral i moderna tider.
Genom detta utvärderingsperspektiv får eleverna analysera och resonera kring relevanta frågor i dagens samhälle. - Beskriv hur judendomens skrifter kan tolkas på olika sätt av olika grupper inom religionen.
Denna fråga syftar till att uppmuntra en djupare analys av text och traditioninriktad tolkning.
Bedömning
Faktafrågorna ger maximalt 15 poäng. De resonerande frågorna ger maximalt 12 poäng.
- För betyg E krävs 8 poäng (varav minst 0 poäng från resonerande frågor).
- För betyg C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor).
- För betyg A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).