Provkonstruktion
Årskurs: 8
Ämne: Religionskunskap
Tema: Etik i Samtida Samhällsfrågor
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att analysera och diskutera aktuella samhällsfrågor utifrån etiska perspektiv och visa förståelse för hur moral och etik samverkar i dessa sammanhang.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens syfte är att undersöka hur etik och moral påverkar aktuella samhällsfrågor, såsom miljöfrågor, djurens rättigheter, social rättvisa och människors rättigheter. Eleverna skall lära sig att relatera etiska teorier till praktiska frågor i dagens samhälle.
Kunskapskrav
Eleven ska kunna analysera och diskutera aktuella samhällsfrågor utifrån etiska perspektiv, samt visa på en förståelse för hur moral och etik samverkar i dessa sammanhang.
Prov
Faktafrågor
1. Vad innebär konsekvensetik?
A) Att grundläggande moraliska normer alltid följs
B) Att resultaten av en handling avgör dess moraliska värde
C) Att individuella känslor avgör rätt och fel
D) Att plikter och skyldigheter alltid måste respektera
2. Vilket av följande perspektiv fokuserar på människans plikter?
A) Nyttomaximering
B) Pliktetik
C) Situationsetik
D) Etisk relativism
3. Vad är ett etiskt dilemma?
A) En situation där inget är rätt eller fel
B) En konflikt mellan olika moraliska värden och principer
C) En fråga som har ett självklart svar
D) En hypotetisk situation som aldrig inträffar
4. Varför är det bra att diskutera etik i skolan?
A) För att förbereda elever att tänka kritiskt om samhällsfrågor
B) För att alla ska ha samma åsikter
C) För att undvika konflikter
D) För att göra skolarbetet enklare
5. Vad kan vi kalla den etiska teori som fokuserar på respekt för mänskliga rättigheter?
A) Konsekvensetik
B) Pliktetik
C) Dygdetik
D) Utilitarism
6. Vilket alternativ beskriver bäst dygdetik?
A) Rätt omfattar känslor av individen
B) Rätt baseras på individens karaktär och dygder
C) Rätt baseras i första hand på konsekvenser
D) Rätt innebär att följa lämpliga regler
7. Vilket av följande uttryck beskriver social rättvisa?
A) Att alla har rätt till rikedom
B) Att alla behandlas lika oavsett bakgrund
C) Att alla har möjlighet att delta i samhället
D) Att alla får lika mycket stöd från staten
8. Vilken är en kritisk fråga när det gäller djurens rättigheter?
A) Hur mycket vi gillar djur
B) Hur djur behandlas i olika branscher
C) Vilka djur som är mest populära
D) Hur många djur som finns i världen
9. Vad innebär etisk relativism?
A) Att det finns absoluta moraliska sanningar
B) Att rätt och fel beror på kulturella sammanhang
C) Att moral är oberoende av kultur
D) Att alla moraliska uppfattningar är lika värda
10. Vad är syftet med CSR (Corporate Social Responsibility)?
A) Att maximera vinsten för företag
B) Att ta ansvar för företagets påverkan på samhälle och miljö
C) Att endast följa lagar och regler
D) Att minska kostnader genom effektivisering
11. Hur kan etik påverka beslutsfattande i affärslivet?
A) Genom att prioritera företagsvinster
B) Genom att överväga konsekvenser för samhället
C) Genom att enbart följa branschens standarder
D) Genom att undvika alla risker
12. Vad kan ett exempel på en etisk konflikt vara?
A) Att ha olika åsikter om väder
B) Att prioritera mellan ekonomiska och miljömässiga intressen
C) Att bestämma vilken film man vill se
D) Att avgöra vilken maträtt man ska laga
13. I vilken situation är pliktetik mest relevant?
A) När det handlar om att följa moraliska normer oavsett konsekvenser
B) När resultatet av en handling är det enda som räknas
C) När det finns många alternativ att välja mellan
D) När det handlar om enbart känslor
14. Hur kan individen påverka social rättvisa?
A) Genom att inte bry sig om offentliga frågor
B) Genom att engagera sig i sociala rörelser
C) Genom att alltid följa lagarna
D) Genom att gå med på orättvisor
15. Vilken roll spelar etik i miljöfrågor?
A) Inga, eftersom miljöfrågor är vetenskapliga
B) Enbart en politisk fråga
C) Den påverkar hur vi värderar och skyddar miljön
D) Den är bara viktig för företag
Resonerande frågor
1. Hur skulle du definiera etik och varför är det viktigt att använda etik i samhällsfrågor?
Syftet med denna fråga är att få eleverna att formulera sina egna tankar om etik och dess betydelse i samhället.
2. Ge ett exempel på en aktuell samhällsfråga och analysera den utifrån två olika etiska perspektiv.
Denna fråga ger eleverna möjlighet att visa sin förmåga att applicera olika etiska teorier på en konkret fråga.
3. Diskutera skillnaderna mellan pliktetik och konsekvensetik utifrån ett exempel.
Syftet är att utvärdera elevernas förståelse för de olika etiska teorierna och deras tillämpningar.
4. Hur kan dina egna värderingar påverka din inställning till etiska dilemman? Reflektera över detta.
Denna fråga öppnar upp för personlig reflektion och koppling mellan teori och praktik.
5. På vilket sätt kan ni i er skola arbeta för att främja en etisk medvetenhet bland eleverna?
Syftar till att få eleverna att tänka kritiskt kring hur man kan arbeta med etik i skolmiljö.
6. Argumentera för eller emot användning av djur i underhållning, med hänvisning till etiska teorier.
Denna fråga ger elever möjlighet att framföra argument och formulera etiska resonemang.
7. Hur påverkar den globala uppvärmningen våra etiska beslut som individer?
Syftet är att få eleverna att tänka på de globala konsekvenserna av lokala beslut vars påverkan sträcker sig bortom deras egna liv.
8. Vilken roll spelar media i att forma våra etiska uppfattningar om samhällsfrågor?
Denna fråga uppmanar eleverna att reflektera över mediepåverkan och dess betydelse för etik och moral.
Bedömning
Provet bedöms med 30 poäng totalt. Varje faktafråga ger 1 poäng och de resonerande frågorna ger 3 poäng vardera.
För betyget E krävs minst 8 poäng totalt, för C krävs 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor) och för A krävs 18 poäng totalt (minst 5 poäng från resonerande frågor).