En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Åk. 8. Religionskunskap – Etiska Teorier

Provkonstruktion

Årskurs: 8

Ämne: Religionskunskap

Tema: Etiska Teorier

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse och förmåga att tillämpa olika etiska teorier på moraliska dilemman, samt att kunna relatera dessa teorier till deras egna värderingar och beslut.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens fokus är att utforska och jämföra olika etiska teorier, deras grunder och hur de tillämpas på moraliska dilemman. Eleverna ska få en förståelse för hur dessa teorier kan ge vägledning i etiska beslut och hur de kan relateras till religiösa perspektiv.

Kunskapskrav

Eleven ska kunna förklara olika etiska teorier och ge exempel på hur dessa kan tillämpas på specifika moraliska frågeställningar.

Prov

Faktafrågor

1. Vilken av följande teorier fokuserar på konsekvenserna av handlingar?

A) Pliktetik

B) Dygdetik

C) Konsekvensetik

D) Moral relativism

2. Vem är en känd representant för dygdetik?

A) Immanuel Kant

B) Aristoteles

C) John Stuart Mill

D) Søren Kierkegaard

3. Vad är en central fråga inom pliktetik?

A) Vad är rätt och fel oavsett konsekvenser?

B) Hur leder konsekvenserna till oetiska handlingar?

C) Vilken dygd är mest värdefull?

D) Hur kan vi maximera lycka för flest personer?

4. Vilket dilemma är känt som “Trolleyproblemet”?

A) En person ska välja mellan att rädda en vän eller en främling.

B) En person måste bestämma om de ska dra i en spak för att rädda fem människor men döda en annan.

C) Ett beslut mellan att berätta en hemlighet eller att inte göra det.

D) Om man ska stanna brödet för att inte missa en måltid.

5. Vilken teori kan involvera att följa sina plikter trots svåra konsekvenser?

A) Pliktetik

B) Konsekvensetik

C) Utilitarism

D) Hedonism

6. Vilken metod att bedöma rätt och fel fokuserar på att maximera lycka?

A) Dygdetik

B) Konsekvensetik

C) Pliktetik

D) Naturalism

7. Vad innebär dygdetik i moralfilosofi?

A) Fokus på plikter

B) Fokus på dygder och karaktär

C) Fokus på konsekvenser

D) Fokus på religiösa regler

8. Vad är en svaghet med konsekvensetik?

A) Den kan rättfärdiga oetiska handlingar för “det stora goda.”

B) Den tar inte hänsyn till individers rättigheter.

C) Den ignorerar historia.

D) Den är för komplex.

9. Vad är en viktig aspekt av pliktetik?

A) Att maximera lycka för alla

B) Att följa moraliska regler oavsett konsekvenser

C) Att hjälpa andra

D) Att sträva efter individens bästa

10. Enligt dygdetik, vad är viktigt att utveckla?

A) Intellekt

B) Rikedomen

C) Dygder

D) Regler

11. Vilket av följande innebär att man inte ska skada någon för att främja egen lycka?

A) Egoism

B) Altruism

C) Nihilism

D) Hedonism

12. Hur påverkar etiska teorier vårt dagliga beslutsfattande?

A) Genom att endast förespråka en teori

B) Genom att forma våra värderingar och handlingar

C) Genom att ge oss regler

D) Genom att komplicera valet

13. Vilken aspekt av etik kan leda till oenighet mellan olika kulturer?

A) Relativism

B) Absolutism

C) Universell etik

D) Moralisk absolutism

14. Vilken teori anses ofta som en del av modern etik?

A) Pliktetik

B) Dygdetik

C) Konsekvensetik

D) Intuitionism

15. Hur kan etik tillämpas i affärssammanhang?

A) Genom att bedöma de moraliska konsekvenserna av affärsbeslut

B) Genom att följa företagets policyer

C) Genom att ignorera moral

D) Genom att främja konkurrens

Resonerande frågor

1. Diskutera skillnaderna mellan de tre etiska teorierna och ge exempel på hur de kan tillämpas på ett specifikt dilemma. Denna fråga gör att eleverna kan visa insikt och djup i sina resonemang.

2. Hur skulle olika etiska teorier påverka våra beslut i vardagen? Eleverna får möjlighet att reflektera över hur teori kan kopplas till praktik.

3. Välj ett aktuellt etiskt dilemma i nyheterna och analysera det utifrån minst två etiska teorier. Denna fråga uppmuntrar till aktivt reflekterande och kritiskt tänkande.

4. Hur kan man försvara en etisk ståndpunkt mot kritik utifrån alternativa teorier? Denna fråga prövar elevernas förmåga att argumentera och bygga upp en stark ståndpunkt.

5. Vilka etiska överväganden anser du är viktigast i en globaliserad värld? Detta ger eleverna möjlighet att tänka brett och kritiskt om etiska frågor idag.

6. Diskutera hur etiska teorier kan tillämpas i professionella yrken. Eleverna kan använda sina kunskaper för att relatera till verkliga situationer.

7. Hur kan man använda etiska teorier för att lösa konflikter mellan olika värderingar? Denna fråga uppmuntrar till analys av beslut i komplicerade situationer.

8. Vilken av de etiska teorierna anser du är mest tillämplig i ditt eget liv och varför? Här får eleverna möjlighet till självreflektion och personlig relation till ämnet.

Bedömning

Provet bedöms med poäng: Varje faktafråga ger 1 poäng, och de resonerande frågorna ger 3 poäng var. För betyg E krävs minst 8 poäng totalt, för betyg C krävs minst 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyg A krävs minst 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).