Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Åk. 8. Religionskunskap – Moral och Samhällsansvar

Provkonstruktion

Årskurs: 8

Ämne: Religionskunskap

Tema: Moral och Samhällsansvar

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för moraliskt ansvar och hur detta kan kopplas till samhällsansvar. Eleverna ska också få möjlighet att reflektera över sina egna värderingar och hur dessa påverkar deras handlingar i relation till samhällsfrågor.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

“Lektionens syfte är att diskutera hur individer och grupper kan ta samhällsansvar utifrån sina moraliska övertygelser.”

Kunskapskrav

Eleven ska kunna beskriva och diskutera hur individens moraliska ansvar hänger ihop med samhället, ge exempel på aktiviteter som främjar ansvarstagande och visa en förståelse för hur man kan engagera sig i samhällsfrågor.

Prov

Faktafrågor

1. Vad betyder samhällsansvar?

  • A) Ansvaret för att ta hand om sig själv
  • B) Ansvaret att bidra till samhällets välfärd
  • C) Ansvaret att följa lagen
  • D) Ansvaret att enbart tänka på sina egna intressen

2. Vilket av följande är ett exempel på samhällsansvar?

  • A) Att spara pengar på banken
  • B) Att delta i volontärarbete
  • C) Att klaga på myndigheterna
  • D) Att bara fokusera på sitt eget liv

3. Hur kan värderingar påverka vårt handlande?

  • A) De påverkar våra åsikter om vädret
  • B) De har ingen påverkan alls
  • C) De formar hur vi väljer att agera i olika situationer
  • D) De gör oss mer egoistiska

4. Varför är samhällsansvar viktigt?

  • A) För att det är en lagbunden plikt
  • B) För att det bidrar till en bättre gemenskap
  • C) För att få beröm från andra
  • D) För att undvika kritik

5. Vilken roll spelar ungdomar i samhället?

  • A) De har ingen roll
  • B) De kan påverka genom engagemang
  • C) De ska bara lyssna på vuxna
  • D) De tar ansvar för sig själva

6. Vad innebär det att vara en förebild?

  • A) Att alltid vara perfekt
  • B) Att inspirera andra genom sina handlingar
  • C) Att få uppmärksamhet för sig själv
  • D) Att aldrig begå misstag

7. Hur kan man engagera sig i samhällsfrågor?

  • A) Genom att ignorera dem
  • B) Genom att delta i debatter och aktiviteter
  • C) Genom att undvika diskussioner
  • D) Genom att bara tänka på sig själv

8. Varför är det viktigt att förstå sina egna värderingar?

  • A) För att kunna kritisera andra
  • B) För att agera utifrån dem i samhället
  • C) För att imponera på andra
  • D) För att få ett bra betyg

9. Vad är ett samhällsengagemang?

  • A) Att vilja stanna hemma
  • B) Att aktivt delta i frågor som rör samhället
  • C) Att bara läsa tidningar
  • D) Att undvika kontakt med andra

10. Hur kan vi inspirera andra att ta ansvar?

  • A) Genom att vara förebilder
  • B) Genom att kritisera dem
  • C) Genom att undvika att diskutera ansvar
  • D) Genom att bara tänka på sig själva

11. Vad är skillnaden mellan moral och lagar?

  • A) Lagar är alltid moraliska
  • B) Moral handlar om personliga värderingar, lagar om regler i samhället
  • C) Moral är mer viktig än lagar
  • D) Det finns ingen skillnad

12. Vilket av följande är en positiv handling i samhället?

  • A) Att skälla på andra
  • B) Att hjälpa en granne
  • C) Att vara passiv
  • D) Att bara bry sig om sig själv

13. Vad kan vi lära oss av andra kulturer angående samhällsansvar?

  • A) Att alla kulturer har samma värderingar
  • B) Att det finns olika sätt att ta ansvar
  • C) Att samhällsansvar inte är viktigt
  • D) Att ingen bryr sig om samhället

14. Hur kan våra moraliska övertygelser påverka samhällsfrågor?

  • A) Genom att bara tänka på sig själva
  • B) Genom att påverka våra beslut och handlingar
  • C) Genom att ignorera dem
  • D) Genom att följa andra

15. Vad handlar ansvar om?

  • A) Att slippa konsekvenser
  • B) Att erkänna och agera efter sina plikter mot samhället
  • C) Att fokusera på sig själv
  • D) Att alltid göra det rätta

Resonerande frågor

1. Diskutera hur din egen moral påverkar dina beslut i vardagen.

Syftet är att fördjupa elevens förståelse av sin egen moraliska kompass i relation till samhällsansvar.

2. Reflektera över hur samhället skulle se ut om alla tog sitt samhällsansvar.
Syftet är att stimulera elevernas tankar kring konkreta förändringar i samhället.

3. Analysera hur olika kulturer ser på samhällsansvar och ansvarstagande.
Syftet är att ge en djupare förståelse för mångfald i värderingar och handlingar.

4. Beskriv en Situation där du har sett någon ta samhällsansvar och vilka effekter det hade.
Syftet är att sätta fokus på konkreta exempel och deras påverkan.

5. Hur kan vi som individer påverka beslut som tas i vårt samhälle?
Syftet är att uppmana elever att tänka på aktivism och samhällspåverkan.

6. På vilket sätt kan dina intressen kopplas till samhällsansvar?
Syftet är att koppla intressen till samhällsengagemang.

7. Diskutera skillnaden mellan personlig och kollektiv moral i samhället.
Syftet är att få elever att reflektera över moralens kollektiva aspekter.

8. Hur kan media påverka människors uppfattning om samhällsansvar?
Syftet är att undersöka mediernas roll i att forma värderingar och handlingar.

Bedömning

Faktafrågor ger maximalt 15 poäng, där varje korrekt svar ger 1 poäng. Resonerande frågor ger maximalt 8 poäng, där varje välgrundat svar ger 1 poäng. För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C krävs minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A krävs minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).


Modern Tillbaka-knapp