Provkonstruktion
Årskurs: 8
Ämne: Religionskunskap
Tema: Religion och Moral
Syfte
Syftet med provet är att mäta elevernas förståelse för hur olika religiösa traditioner och skrifter påverkar moraliska värderingar och etiska beslut. Provets frågor är utformade för att låta eleverna visa sin kunskap om kopplingar mellan religion och moral, samt att kunna diskutera och analysera dessa samband.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
”Lektionens fokus är att utforska hur olika religiösa traditioner och skrifter påverkar moraliska värderingar och etiska beslut. Eleverna ska förstå hur religion kan ge riktlinjer för vad som anses vara moraliskt rätt och fel.”
Kunskapskrav
”Eleven ska kunna beskriva och ge exempel på hur olika religioners läror påverkar moraliska ställningstaganden och diskutera skillnader och likheter mellan dessa.”
Prov
Faktafrågor
1. Vilken av följande texter är en central skrift inom kristendomen?
A) Koranen
B) Bhagavad Gita
C) De tio budorden
D) Bibeln
2. Vilken moralisk regel förespråkas av många religioner?
A) Att ljuga är alltid okej
B) Att behandla andra som man själv vill bli behandlad
C) Att stjäla för att överleva
D) Att endast bry sig om sin egen välfärd
3. I vilken religion är “barmhärtighet” en central dygd?
A) Judaísmo
B) Hinduism
C) Islam
D) Buddism
4. Vad innebär den gyllene regeln?
A) Att följa religiösa lagar
B) Att vara snäll mot djur
C) Att behandla andra som du själv vill bli behandlad
D) Att alltid berätta sanningen
5. Vilken av nedanstående faktorer kan påverka moraliska ställningstaganden?
A) Religiösa traditioner
B) Endast lagar
C) Personlig preferens
D) Sociala medier
6. Vilket av följande exempel relaterar till stöld?
A) Att hjälpa en vän
B) Att ta något som tillhör någon annan utan tillstånd
C) Att ge donationer
D) Att berätta en hemlighet
7. Inom vilken religion är karma ett centralt begrepp?
A) Judendom
B) Kristen tro
C) Islam
D) Hinduism
8. Vad är en av de viktigaste lärdomarna i Buddhismen?
A) Lidande kan övervinnas genom upplysning
B) Det finns ingen moral
C) Endast de rika ska hjälpa andra
D) Krig är alltid rättfärdiga
9. Vilket av följande är en likhet mellan många religioners moral?
A) Att alla religioner straffar synd
B) Att många religioner betonar vänlighet och respekt
C) Att ingen religion tillåter skilsmässa
D) Att reglerna skiljer sig mycket mellan kulturer
10. Vad säger de tio budorden om att ljuga?
A) Du ska ej vittna falskt
B) Du får ljuga för att skydda andra
C) Det är okej att ljuga i affärer
D) Endast Gud får ljuga
11. Vilken värdering betonas ofta inom islam?
A) Att vara avundsjuk
B) Att vara generös och ge till de behövande
C) Att undvika all slags konfrontation
D) Att alltid följa traditioner utan ifrågasättande
12. Vad innebär barmhärtighet inom religiösa traditioner?
A) Att straffa dem som gör fel
B) Att visa medkänsla och hjälp till de som har det svårt
C) Att ignorera andras behov
D) Att alltid sätta sig själv först
13. Vilken av följande är en etisk fråga som kan diskuteras utifrån religiösa perspektiv?
A) Alla ovanstående
B) Vad är rätt och fel?
C) Vad är meningen med livet?
D) Vad händer efter döden?
14. Hur kan religion ge vägledning i etiska frågor?
A) Genom att skapa konflikter
B) Genom att påverka lagar
C) Genom att erbjuda filosofiska perspektiv
D) Genom att ge riktlinjer och regler för vad som är rätt och fel
15. Vilken religion betonar vikten av att be om förlåtelse?
A) Ateism
B) Hedendom
C) Buddhism
D) Kristendom
Resonerande frågor
1. Hur påverkar dina egna värderingar och erfarenheter dina moraliska ställningstaganden?
Syftet är att låta eleverna reflektera över sin egen syn på moral i relation till religion och personlig erfarenhet.
2. På vilket sätt kan religiösa traditioner vara både en vägledning och en begränsning för moraliska val?
Denna fråga öppnar upp för djupgående resonemang kring dubbelmoralen i religiösa läror.
3. Kan du ge exempel på situationer där religiösa värderingar kan krocka med samhälleliga normer?
Frågan möjliggör diskussion kring konflikter mellan individuella och kollektiva värderingar.
4. Hur kan förståelse för olika religioners moraliska läror främja tolerans i ett pluralistiskt samhälle?
Genom att låta eleverna resonera kring empati och förståelse för andra kulturer.
5. Diskutera hur religion kan ge mening åt personliga moraliska strider.
Denna fråga ger möjlighet att utforska existentiella aspekter av moral i relation till tro.
6. Hur kan vi tillämpa det vi lärt oss om religion och moral i vår egen vardag?
Syftet är att få eleverna att se praktiska tillämpningar av det de lärt sig.
7. Vad innebär det att vara en ”god människa” i olika religiösa traditioner?
Genom att jämföra definitioner av godhet i olika religioner kan eleverna se gemensamma värderingar.
8. Vilka likheter kan du identifiera mellan din egen uppfattning om moral och de som finns i olika religiösa traditioner?
Eleverna ges möjlighet att göra personliga kopplingar och reflektera över sina egna värderingar.
Bedömning
Provet kan bedömas med poängsystemet: 1 poäng för varje korrekt besvarad fråga under faktafrågor. Varje resonerande fråga ger 3 poäng om den besvaras på ett tillfredsställande sätt.
För betyg E krävs totalt 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A krävs 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).