Provkonstruktion
Årskurs: 8
Ämne: Samhällskunskap
Tema: Arbete och välfärd
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper och förståelse inom arbete och välfärd, med fokus på hur dessa begrepp interagerar i samhället och påverkar människors liv.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
“Arbete och arbetsmarknadens villkor, och hur dessa påverkar individer och samhälle.”
Kunskapskrav
- “Resonera kring samhällsfrågor och hur individer påverkas av dessa.”
- “Ge exempel på hur olika grupper i samhället påverkas av arbetsmarknaden.”
- “Analys av välfärdssystemets funktion och konsekvenser i samhället.”
Prov
Faktafrågor
- Vilken av följande institutioner ansvarar för arbetslöshetsersättning?
A) Arbetsförmedlingen
B) Socialstyrelsen
C) Skatteverket
D) Försäkringskassan - Vad innebär begreppet “flexibilisering” inom arbetsmarknaden?
A) Ökad trygghet för arbetstagare
B) Mer varierande anställningsformer
C) Längre arbetsveckor
D) Högre löner - Vilket av följande är en del av det svenska välfärdssystemet?
A) Sjukvård
B) Banktjänster
C) Företagslån
D) Fastighetsmarknad - Vad är målet med arbetsmarknadsutbildningar?
A) Att stödja företag
B) Att öka anställningsbarheten hos individer
C) Att minska arbetslösheten
D) Att ge ekonomiskt stöd till arbetssökande - Vilken typ av kontrakt ger mest trygghet för arbetstagare?
A) Timanställning
B) Tillsvidareanställning
C) Vikariat
D) Praktik - Vilken av följande grupper har traditionellt sett högre arbetslöshet?
A) Unga vuxna
B) Seniorer
C) Högutbildade
D) Medelålders - Vad innebär “bristyrken” inom arbetsmarknaden?
A) Yrken med låg lön
B) Yrken där arbetsförhållanden är dåliga
C) Yrken som är svåra att utbilda sig till
D) Yrken som saknar tillräcklig arbetskraft - När får en person rätt till a-kassa?
A) Direkt vid avslutad anställning
B) Efter en månads arbetslöshet
C) Om den varit medlem i a-kassan och uppfyller villkoren
D) Om den är sjukskriven - Vad innebär begreppet “kvalitetsarbete” inom välfärden?
A) Att minska kostnader
B) Att öka antalet anställda
C) Att förbättra tjänsternas kvalitet och effektivitet
D) Att öka skatten - Vad är innebörden av en “sysselsättningsgrad” på 100% i ett land?
A) Att alla arbetar heltid
B) Att alla i arbetsför ålder är sysselsatta
C) Att ingen är arbetslös
D) Att alla jobbar inom välfärden - Vilket av följande är en fördel med kollektivavtal?
A) Tryggare arbetsvillkor
B) Låg lön
C) Ingen semester
D) Ingen facklig påverkan - Vilken myndighet övervakar försäkringssystemet i Sverige?
A) Skatteverket
B) Arbetsförmedlingen
C) Socialstyrelsen
D) Försäkringskassan - Vad innebär “utbildningsplikt”?
A) Att alla ska ha en utbildning
B) Att unga ska erbjudas utbildning fram till en viss ålder
C) Att företag måste utbilda sina anställda
D) Att utbildning är obligatorisk för alla föräldrar - Vilket av följande är ett centralt begrepp inom välfärd?
A) Solidaritetsprincipen
B) Skatteundandragande
C) Privat försäkring
D) Ekonomiskt självstyre - Vad kännetecknar ett trygghetssystem?
A) Höga avgifter
B) Ekonomisk trygghet vid arbetslöshet och sjukdom
C) Oreglerade familjemedlemmars bidrag
D) Skärpta krav på yrkesintroduktion
Resonerande frågor
- Diskutera hur olika arbetsmarknadsmodeller påverkar människors livsvillkor.
Syftet är att ge eleverna möjlighet att analysera och jämföra olika modeller. - Resonera kring vikten av ett effektivt välfärdssystem för samhällsutvecklingen.
Elever får möjlighet att reflektera över social rättvisa och ekonomiska konsekvenser. - Analysera hur digitalisering förändrar arbetsmarknaden och individuella arbetsvillkor.
Den här frågan ger möjlighet att diskutera aktuella trender och deras inverkan. - Beskriv hur ojämlikhet i arbetslivet kan påverka barn och unga.
Syftet är att belysa tvärsnittet mellan arbete och välfärd genom livets olika skeden. - Resonera kring hur arbetslöshet påverkar individens psykiska hälsa.
Frågan synliggör sambanden mellan ekonomi och välmående på ett personligt plan. - Diskutera hur välfärdssystemet kan skydda svaga grupper på arbetsmarknaden.
Elever uppmanas att tänka kritiskt kring solidaritet och sociala säkerhetsnät. - Analys av hur förändringar i utbildningssystemet kan påverka arbetsmarknadsdynamik.
Här ges eleverna möjlighet att utforska sambandet mellan utbildning och jobb. - Utvärdera och ge exempel på hur internationella konventioner påverkar svenska arbetsförhållanden.
Denna fråga ger elever möjlighet att koppla lokala och globala perspektiv.
Bedömning
Resultatet av provet kan bedömas med högst 30 poäng, där faktafrågorna ger 1 poäng vardera och de resonerande frågorna ger 2 poäng vardera.
- För att nå betyg E krävs minst 8 poäng.
- För betyg C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor).
- För betyg A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).