Provkonstruktion

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse av det svenska statsskicket, med fokus på riksdagens och regeringens uppgifter, deras samverkan och hur de bidrar till det demokratiska systemet. Provets mål är att eleverna ska kunna förklara och ge exempel på lagstiftningsprocessen i Sverige.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Det centrala innehållet som provet ämnar testa är: “de svenska statens uppbyggnad, med fokus på riksdagens och regeringens olika uppgifter, deras samverkan och hur de bidrar till det demokratiska systemet.” samt “hur lagar stiftas och beslutsprocesserna som ligger bakom.”

Kunskapskrav

Provets koppling till kunskapskraven omfattar: “Eleven ska kunna förklara hur riksdagen och regeringen arbetar och samverkar”, “redogöra för riksdagens och regeringens olika uppgifter” och “ge exempel på lagstiftningsprocessen i Sverige.”

Prov

Faktafrågor

  1. Vilken är riksdagens främsta uppgift?
    A) Att verkställa lagar
    B) Att stifta lagar
    C) Att leda den statliga förvaltningen
    D) **Att kontrollera regeringen**
  2. Vad är den högsta beslutande församlingen i Sverige?
    A) **Riksdagen**
    B) Kommunfullmäktige
    C) Regeringen
    D) Folkhälsomyndigheten
  3. Hur många ledamöter sitter i Sveriges riksdag?
    A) 349
    B) **349**
    C) 301
    D) 400
  4. Vem utses av riksdagen att leda regeringen?
    A) **Statsministern**
    B) Riksdagens talman
    C) Justitieministern
    D) Finansministern
  5. Vilket organ ansvarar för att stifta lagar?
    A) Regeringen
    B) Länsstyrelsen
    C) **Riksdagen**
    D) Kommunerna
  6. Vad kallas processen då ett lagförslag diskuteras och beslutas?
    A) Budgetprocess
    B) **Lagstiftningsprocess**
    C) Valprocess
    D) Utredningsprocess
  7. Vilken av följande uppgifter har regeringen?
    A) **Att verkställa lagar**
    B) Att stifta lagar
    C) Att utföra folkomröstningar
    D) Att samla in skatter
  8. Vilken funktion har riksdagen i förhållande till regeringens arbete?
    A) Riksdagen utför regeringens beslut
    B) **Riksdagen kontrollerar regeringens arbete**
    C) Riksdagen stiftar alla lagar utan regeringens medverkan
    D) Riksdagen ansvarar för budgetframställningar
  9. Vad innebär maktdelning i samband med statsskick?
    A) Att makten koncentreras till en person
    B) **Att makten fördelas mellan olika institutioner**
    C) Att alla beslut fattas av regeringen
    D) Att riksdagen inte har någon makt
  10. Vad kallas det när medborgarna får tycka till om ett förslag innan det blir lag?
    A) Omröstning
    B) Diskussion
    C) **Remiss**
    D) Proposition
  11. Vilken av följande lagar har stiftats av riksdagen?
    A) **Lag om diskriminering**
    B) Regeringsformen
    C) Skollagen
    D) Folkhälsomyndighetens regler
  12. Vad är en viktig uppgift för riksdagens talman?
    A) Att leda budgetarbetet
    B) **Att leda riksdagens arbete**
    C) Att stifta lagar
    D) Att representera regeringen
  13. Vad är regeringens roll i riksdagens arbete?
    A) **Att föreslå lagar**
    B) Att stifta lagar
    C) Att kontrollera riksdagen
    D) Att rösta i riksdagen
  14. Vilken typ av lagstiftning handlar om hur riksdag och regering samverkar?
    A) Kommunallagstiftning
    B) **Konstitutionell lagstiftning**
    C) Finanslagstiftning
    D) Sociallagstiftning
  15. Hur kan medborgarna påverka riksdagens beslut?
    A) **Genom att rösta**
    B) Genom att skriva lagar
    C) Genom att delta i statsråd
    D) Genom att arbeta i riksdagen

Resonerande frågor

  1. Diskutera varför maktdelning är viktigt i ett demokratiskt statsskick.
    Syftet är att ge eleven möjlighet att visa förståelse för maktdelningens betydelse för demokratin.
  2. Ge exempel på hur ett lagförslag blir till och vilken roll både riksdag och regering spelar i processen.
    Detta ger eleven möjlighet att visa insikt i lagstiftningsprocessen och samarbetet mellan institutionerna.
  3. Hur påverkar media och allmänheten riksdagens arbete? Ge konkreta exempel.
    Frågan syftar till att testa elevens förmåga att reflektera över medborgarinflytande och opinionens påverkan.
  4. Vilka fördelar och nackdelar finns det med det svenska statsskicket?
    Genom denna fråga kan eleven visa på djupgående analys och förmåga att resonera kring för- och nackdelar.
  5. Hur skillnaderna mellan en monarki och en republik framträder i beslutande processer?
    Denna fråga ger eleven möjlighet att visa förståelse för olika styrelseskick.
  6. Varför är det viktigt att riksdagen representerar hela befolkningen?
    Syftet är att ge eleven möjlighet att diskutera representativitet och dess betydelse.
  7. Diskutera hur globalisering påverkar det svenska statsskicket.
    Denna fråga ger eleven möjlighet att resonera kring externa påverkan och relevansen av statsskicket.
  8. Vilken roll spelar partipolitik i riksdagens beslut?
    Här ges eleven chansen att tänka kritiskt kring hur olika partiers agendor formar lagstiftningsprocessen.

Bedömning

Provets poängsättning baseras på en sammanlagd poäng från faktafrågorna (15 poäng) och resonerande frågor (8 poäng). För betyget E krävs minst 8 poäng, för betyg C minst 12 poäng (varav minst 3 poäng måste komma från de resonerande frågorna) och för betyg A minst 18 poäng (varav minst 5 poäng måste komma från de resonerande frågorna).