Provkonstruktion
Årskurs: 8
Ämne: Samhällskunskap
Tema: Ojämlikhet och Fördelning av Inkomster
Syfte
Syftet med provet är att mäta elevernas förståelse för begreppen ojämlikhet och inkomstfördelning samt deras förmåga att resonera kring orsaker, konsekvenser och möjliga lösningar för ekonomisk ojämlikhet i samhället.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Denna lektion syftar till att ge eleverna en förståelse för begreppen ojämlikhet och inkomstfördelning, samt diskutera dess orsaker, konsekvenser och möjliga lösningar i samhället. Fokus ligger på hur ekonomisk ojämlikhet påverkar individer och grupper inom olika samhällen.
Kunskapskrav
Eleven kan beskriva vad ekonomisk ojämlikhet är, ge exempel på dess orsaker och konsekvenser samt föra resonemang om hur ojämlikhet kan påverka samhällsutvecklingen.
Prov
Faktafrågor
1. Vad innebär ekonomisk ojämlikhet?
- A) Skillnader i livskvalitet mellan individer
- B) Skillnader i inkomster och resurser mellan individer eller grupper i samhället
- C) Skillnader i ålder mellan medborgare
- D) Skillnader i tillgång till utbildning och hälsovård
2. Vilken av följande faktorer bidrar till ojämlikhet?
- A) Utbildning
- B) Hobbyer
- C) Intressen
- D) Sportaktiviteter
3. Vad kan vara en konsekvens av ekonomisk ojämlikhet?
- A) Ökad samarbete mellan grupper
- B) Ökad fattigdom
- C) Bättre hälsa för alla
- D) Förbättrad utbildning
4. Hur påverkar teknologisk utveckling ekonomisk ojämlikhet?
- A) Det har ingen påverkan
- B) Det kan öka ojämlikhet genom att skapa nya klyftor
- C) Det minskar ojämlikhet
- D) Det påverkar bara landsbygden
5. Vad innebär globalisering när det kommer till ojämlikhet?
- A) Att alla har samma livsstil
- B) Att ojämlikheten kan spridas över gränser
- C) Att alla länder blir likadana
- D) Att internet skapar jämlikhet
6. Vilken roll har utbildning i att bekämpa ojämlikhet?
- A) Ingen roll alls
- B) Utbildning bidrar till ojämlikhet
- C) Utbildning kan öka chanserna till bättre jobb
- D) Utbildning är endast för rikare individer
7. Vilken av följande lösningar kan hjälpa till att minska ojämlikhet?
- A) Ökade skatter endast för låginkomsttagare
- B) Minska tillgången till utbildning
- C) Öka tillgången till gratis utbildning
- D) Begränsa jobbmöjligheter
8. Vilken typ av ojämlikhet handlar om skillnader i hälsa?
- A) Ekonomisk ojämlikhet
- B) Hälsorelaterad ojämlikhet
- C) Etnisk ojämlikhet
- D) Utbildningsmässig ojämlikhet
9. Vad skulle kunna vara en effekt av socioekonomiska skillnader?
- A) Ökad jämlikhet
- B) Mer socialt samarbete
- C) Sämre livsmöjligheter för vissa grupper
- D) Ingen effekt alls
10. Vilken av följande grupper kan vara mer utsatta för ojämlikhet?
- A) Personer med hög utbildning
- B) Personer med låg socioekonomisk bakgrund
- C) Kostymklädda människor
- D) Gruppledare
11. Vad kallas en inkomst som är fastställd på en minim nivå av en regering?
- A) Bonus
- B) Minimiinkomst
- C) Livsmedelsbidrag
- D) Subsidier
12. Hur påverkar ojämlikhet ekonomisk tillväxt?
- A) Det kan främja ojämlikhet
- B) Det kan hämma den ekonomiska tillväxten
- C) Det har ingen påverkan
- D) Det skapar fler jobb
13. Vilken är en strategisk åtgärd för att minska ojämlikhet i samhället?
- A) Minska skatterna för medelklass
- B) Investera i utbildning och hälsovård
- C) Begränsa tillgången till arbete
- D) Öka antalet timmar i arbetslivet
14. Vilken av följande åtgärder kan bidra till att öka den ekonomiska jämlikheten?
- A) Minska konsumtion
- B) Öka tillgången till utbildning och jobbmöjligheter
- C) Skapa fler monopol
- D) Höja boendekostnaderna
15. Vad innebär inkomstskillnader?
- A) Skillnader i livsstil
- B) Skillnader i pengar som tjänas av individer eller grupper
- C) Skillnader i yrken
- D) Skillnader i kön
16. Vad är ett exempel på socioekonomisk ojämlikhet?
- A) Skillnader i tillgång till sjukvård
- B) Skillnader i smak
- C) Skillnader i ålder
- D) Skillnader i fritidsaktiviteter
17. Vilken typ av hjälp kan ges till låginkomsttagare för att minska ojämlikhet?
- A) Ingen hjälp
- B) Finansiellt stöd
- C) Mer skatt
- D) Giftiga lån
18. Vad kan en debatt om minimiinkomst handla om?
- A) Fördelar och nackdelar med att införa en minimiinkomst
- B) Bara fördelar
- C) Ingen debatt
- D) Endast nackdelar
Resonerande frågor
1. Hur kan ekonomisk ojämlikhet påverka en individs livsmöjligheter och hälsa?
Syftet med frågan är att ge eleverna möjlighet att utforska de djupare konsekvenserna av ojämlikhet i livet för individer.
2. Vilka faktorer anser du är de mest avgörande när det kommer till att öka ojämlikhet, och varför?
Frågan uppmanar eleverna att väga olika faktorer mot varandra och ge sina egna åsikter baserat på analyser kring ojämlikhet.
3. Hur kan förändringar i politiken bidra till att minska ojämlikhet i samhället?
Eleverna uppmuntras att resonera kring politiska lösningar som kan göra skillnad och även ta ställning till deras effektivitet.
4. Analysera hur utbildning kan fungera som en lösning på ojämlikhet och ge exempel.
Frågan ger eleverna möjlighet att utforska utbildningens roll och hur den kan minska ojämlikhet i olika aspekter.
5. Vilken påverkan har arbetsmarknaden på ojämlikhet, och hur kan det förbättras?
Syftet är att undersöka kopplingen mellan arbetsmarknadens förändringar och ojämlikhet, vilket ger en dynamisk perspektiv.
6. Diskutera vad företag och organisationer kan göra för att motverka ojämlikhet.
Denna fråga främjar kritiskt tänkande kring företagens ansvar i att skapa en rättvisare arbetsmarknad.
7. Hur kan internationellt samarbete bidra till att minska global ojämlikhet?
Eleverna uppmanas att tänka på globala lösningar och hur internationellt samarbete kan påverka ojämlikhet.
8. Reflektera över how mäktiga grupper kan påverka ojämlikhet, och ange exempel.
Frågan ger eleverna möjlighet att diskutera maktstrukturer och deras inverkan på samhället, vilket är centralt i diskussioner om ojämlikhet.
Bedömning
Provets faktafrågor ger totalt 18 poäng, där varje korrekt svar ger 1 poäng. De resonerande frågorna ger 2 poäng per korrekt och välutvecklat svar. För att uppnå betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyg A minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).