En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Åk. 8. Samhällskunskap – Politisk Ideologi och Partisystemet i Sverige

Provkonstruktion

Årskurs: 8
Ämne: Samhällskunskap
Tema: Politisk Ideologi och Partisystemet i Sverige

Syfte

Syftet med detta prov är att bedöma elevernas förståelse av politiska ideologier och hur dessa påverkar partiväsendet och beslutsfattandet i Sverige. Provets frågor syftar till att testa kunskaper om centrala ideologier, partier och deras relation till samhället samt olika politiska frågor.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll:

Provets innehåll är kopplat till läroplanen genom följande centrala innehåll: “Centrala politiska ideologier och hur de påverkar politiska beslut.”

Kunskapskrav:

Provets kunskapskrav relaterar till att eleverna ska kunna beskriva och ge exempel på centrala politiska ideologier, samt diskutera deras påverkan på partibildning och beslutsfattande.

Prov

Faktafrågor

1. Vilken ideologi förespråkar frihet och individuell rättighet?
A) Socialism
B) Konservatism
C) Liberalism
D) Feminism

2. Vilket svenskt parti är historiskt kopplat till socialdemokratin?
A) Moderaterna
B) Socialdemokraterna
C) Centerpartiet
D) Kristdemokraterna

3. Vad kallas det när partier samarbetar för att bilda en regering?
A) Opposition
B) Koalition
C) Samarbete
D) Förhandling

4. Vilket parti skulle sannolikt prioritera klimatåtgärder först?
A) Kristdemokraterna
B) Moderaterna
C) Miljöpartiet
D) Sverigedemokraterna

5. Vad är ett centralt tema inom konservatismen?
A) Gemenskap
B) Innovation
C) Tradition
D) Ekologisk hållbarhet

6. Vilket parti har sitt ursprung i böndernas intressen?
A) Socialdemokraterna
B) Centerpartiet
C) Sverigedemokraterna
D) Vänsterpartiet

7. Vilken av följande ideologier fokuserar på jämlikhet?
A) Socialism
B) Liberalism
C) Nationalism
D) Konservatism

8. Vilket av följande partier är för en mer aktiv invandringspolitik?
A) Moderaterna
B) Centerpartiet
C) Kristdemokraterna
D) Socialdemokraterna

9. Vad kallas den ideologiska strömning som förespråkar nolltolerans mot brott?
A) Feminism
B) Socialism
C) Liberalism
D) Nationalism

10. Vilken ideologi uppmanar till stora förändringar i samhällsstrukturen?
A) Konservatism
B) Socialism
C) Liberalism
D) Ekologism

11. Vad innebär begreppet “sverigedemokrati”?
A) Att Sverige ska bli en republik
B) Att Sverige ska ha en strikt invandringspolitik
C) En ohälsosam nationalism
D) Att alla partier ska ingå i koalition

12. Vilket av följande partier förespråkar en stark stat och betonar viktiga traditioner?
A) Feministiskt initiativ
B) Moderaterna
C) Kristdemokraterna
D) Vänsterpartiet

13. Hur definieras miljöpartism?
A) Fokus på tradition och historia
B) Fokus på miljö och hållbar utveckling
C) Fokus på fri marknad
D) Fokus på social rättvisa

14. Vad är en av grundprinciperna för liberalism?
A) Idén om en stark stat
B) Samhällsstruktur baserat på traditioner
C) Individens frihet och rättigheter
D) Stöd för företagsamhet framför allt

15. Vilket av följande partier vill ha en aktiv roll i EU?
A) Sverigedemokraterna
B) Moderaterna
C) Vänsterpartiet
D) Kristdemokraterna

Resonerande frågor

1. Diskutera hur ideologierna liberalism och socialism skiljer sig åt i sina grundläggande värderingar. Syftet är att eleverna ska kunna analysera och jämföra olika perspektiv.

2. Vilken roll anser du att miljöpartismen spelar i det svenska partisystemet idag? Eleverna ges möjlighet att reflektera över relevansen av miljöpartiet i dagens politik.

3. Hur kan ett partis ideologi påverka dess politiska förslag? Här ges eleverna möjlighet att exemplifiera genom att knyta an till aktuella frågor i svensk politik.

4. Ge exempel på hur partier kan förändras över tid och anpassa sig till nya ideologiska strömningar. Frågan syftar till att eleverna ska kunna resonera kring maktbalans och förändringsprocesser.

5. Hur påverkar medborgarnas värderingar de politiska ideologierna? Eleverna får möjlighet att reflektera över den struktur som knyter medborgare och ideologi samman.

6. Diskutera hur ideologiska konflikter kan påverka samhällsdebatten i Sverige. Syftet är att öppna för insikter kring politiska diskurser och mediers roll.

7. Vilken ideologi tror du kommer att få mest inflytande under de kommande åren? Eleverna ges möjlighet att spekulera kring framtiden och samhällsutveckling.

8. Reflektera över din egen politiska åskådning och hur den relaterar till de ideologier som studerats. Detta ger en chans till självreflektion och djupare insikt.

Bedömning

Provets poängsystem är uppdelat så här:

  • Faktafrågor: 1 poäng per korrekt svar (max 15 poäng)
  • Resonerande frågor: 3 poäng per fråga (max 24 poäng)

För betyg E krävs minst 8 poäng totalt, för betyg C krävs 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyg A krävs 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).