Provkonstruktion
Årskurs: 8
Ämne eller kurs: Samhällskunskap
Tema: Sociala medier
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för hur sociala medier påverkar individer och samhälle, samt deras förmåga att reflektera kring ämnet genom diskussion och skriftliga uppgifter.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll omfattar hur sociala medier påverkar och formar individer och samhälle. Det inkluderar även diskussioner kring kommunikation, identitet och demokratiska värden.
Kunskapskrav
Eleven kan samtala om och ge exempel på hur medier (och sociala medier) kan påverka individens och samhällets värderingar och attityder.
Prov
Faktafrågor
- Vilken av följande är en funktion av sociala medier?
A) Riktad reklam
B) **Kommunikation med vänner**
C) Offentliga tal
D) Papperstidningar - Vilket av följande är en nackdel med sociala medier?
A) **Mobbning**
B) Framställning av egna åsikter
C) Nätverkande
D) Informationsspridning - Hur kan sociala medier påverka våra åsikter?
A) Genom att stränga regler
B) **Genom att sprida information**
C) Genom personlig kontakt
D) Genom att hålla tyst - Vilken social medieplattform anses vara mest populär bland tonåringar?
A) Facebook
B) **Instagram**
C) LinkedIn
D) Pinterest - Vad är ett exempel på positiv påverkan av sociala medier?
A) Avskärmning av information
B) **Ökad kommunikation**
C) Sänkt självkänsla
D) Svårt att hitta vänner - Vad står begreppet “digitala fotavtryck” för?
A) **Den information vi lämnar efter oss online**
B) Tryckta grejer
C) Anonyma konton
D) Skrivna dokument - Vilken följd kan nätmobbning ha?
A) **Psykisk ohälsa**
B) Ökat självförtroende
C) Mer användande av sociala medier
D) Ingen konsekvens - Vad kan vi göra för att minimera riskerna med sociala medier?
A) **Tänka på vad vi delar**
B) Göra allt privat
C) Använda fler plattformar
D) Inte använda dem alls - Vilken av följande grupper drabbas ofta av negativa konsekvenser av sociala medier?
A) Vuxna
B) **Tonåringar**
C) Barn under 10 år
D) Äldre människor - Vilka typer av innehåll är tillåtna att dela på sociala medier?
A) Allt innehåll
B) **Innehåll som följer plattformens riktlinjer**
C) Innehåll utan upphovsrätt
D) Inga bilder - Vad kan vara en konsekvens av för mycket tid på sociala medier?
A) **Social isolering**
B) Mer fysisk aktivitet
C) Bättre kommunikation
D) Ökat intresse för verkligheten - Hur kan sociala medier påverka demokratin?
A) Jobba mot yttrandefrihet
B) **Sprida information snabbt**
C) Stänga av kritik
D) Minska antalet väljare - Vad krävs för att en post på sociala medier ska anses vara kraftfull?
A) **Det måste skapa engagemang**
B) Det måste vara kort
C) Det måste vara privat
D) Det måste kosta pengar - Vad kan du göra för att skydda din integritet på sociala medier?
A) Dela allt offentligt
B) **Justera sekretessinställningar**
C) Använda verkliga namn
D) Låta alla följa dig - Vad är en av de vanligaste riskerna med att dela bilder på sociala medier?
A) Det är alltid säkert
B) **Det kan leda till cybermobbning**
C) Ingen kommer att se dem
D) Det ökar popularitet
Resonerande frågor
- Diskutera hur sociala medier kan bidra till både positiv och negativ påverkan i en individ liv.
Syftet är att uppmana eleverna att analysera och reflektera över olika aspekter av sociala mediers påverkan. - Reflektera över hur man kan balansera användningen av sociala medier i sitt liv.
Denna fråga syftar till att få eleverna att tänka kritiskt kring sin egen användning och vilken balans som är hälsosam. - Vilken roll spelar sociala medier i den demokratiska processen idag?
Eleverna ges möjlighet att resonera om sociala mediers inverkan på demokrati och delaktighet. - Ge exempel på hur sociala medier kan användas för positiv samhällsförändring.
Syftet är att uppmuntra eleverna att tänka kreativt kring användning av sociala medier för såväl engagemang som aktivism. - Vilka etiska överväganden bör en person ha i åtanke när man använder sociala medier?
Denna fråga öppnar för djupare reflektion kring ansvar och etik i den digitala världen. - Hur påverkar sociala medier unga människors identitet?
Här får eleverna resonera kring identitet och hur social medier formar självbild och sociala relationer. - På vilket sätt skulle du rekommendera någon att bemöta negativa kommentarer online?
Syftet är att få eleverna att tänka på hantering av konflikter och att utveckla strategier för att bemöta motstånd. - Analysera hur du som individ kan göra skillnad när det gäller din egen och andras användning av sociala medier.
Här uppmanas eleverna att tänka på eget ansvar och påverkan på sin omgivning.
Bedömning
Faktafrågor: Varje korrekt svar ger 1 poäng. Resonerande frågor: Varje besvarad fråga kan ge upp till 3 poäng beroende på djup och analys.
För betyget E krävs totalt 8 poäng, för betygsnivå C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).