En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Åk. 8. Slöjd – Fortsatt arbete med eget projekt



Provkonstruktion

Provkonstruktion

Årskurs: 8

Ämne: Slöjd

Tema: Fortsatt arbete med eget projekt

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att planera, genomföra och reflektera över sina individuella syslöjdsprojekt samt deras kunskap om val av material och teknik i syfte att skapa fungerande produkter.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

I syslöjd ska eleverna fortsätta utveckla sina färdigheter genom att arbeta med individuella projekt. Under denna lektion kommer de att applicera de tekniker och material de introducerades till i föregående lektion, med fokus på planering och genomförande av sina idéer.

Kunskapskrav

Eleven kan genomföra hantverks- och designprocesser i syslöjd, inklusive att välja och motivera val av material och teknik. Dessa val ska resultera i en fungerande produkt.

Prov

Faktafrågor

1. Vilken är en viktig del av planeringen av ett syslöjdprojekt?
A) Att välja färger som ser bra ut
B) Att definiera mål och tidsramar
C) Att alltid använda samma teknik
D) Att bara tänka på materialval
B) Att definiera mål och tidsramar

2. Vad ska eleverna göra under det individuella arbetet?
A) Arbeta med sina egna projekt
B) Sitta tysta och rita
C) Bara titta på läraren
D) Byta projekt med varandra
A) Arbeta med sina egna projekt

3. Vad är syftet med hemuppgiften i denna lektion?
A) Att ge eleverna mer arbete
B) Att uppmuntra kritiskt tänkande i projektet
C) Att förbereda för nästa prov
D) Att berätta om favoritmaterialet
B) Att uppmuntra kritiskt tänkande i projektet

4. Vad inspirerade eleverna under projektet?
A) Lärarens instruktioner
B) Klasskamraternas projekt
C) Deras egen kreativitet och idéer
D) Tidigare projekt
C) Deras egen kreativitet och idéer

5. Vilket material är viktigast att välja för ett syslöjdprojekt?
A) Det som ser fint ut
B) Det som passar designens behov
C) Det billigaste alternativet
D) Det senaste materialet på marknaden
B) Det som passar designens behov

6. Hur ska eleverna reflektera efter projektet?
A) Genom att berätta för läraren
B) Genom att skriva en lång uppsats
C) Genom att tänka på vad som fungerat och vad som kan förbättras
D) Genom att blunda och tänka
C) Genom att tänka på vad som fungerat och vad som kan förbättras

7. Vilken process är viktig i syslöjd?
A) Att alltid följa en färdig mall
B) Att genomföra hantverksprocessen
C) Att använda samma teknik varje gång
D) Att inte reflektera över arbetet
B) Att genomföra hantverksprocessen

8. Vilken utmaning kan eleverna ha i sina projekt?
A) Att välja rätt material
B) Att alltid vara kreativa
C) Att ha för mycket tid
D) Att jobba effektivt utan feedback
A) Att välja rätt material

9. Vad kännetecknar en fungerande produkt?
A) Att den är färgglad
B) Att den uppfyller projektmålen
C) Att den är stor
D) Att den ser dyr ut
B) Att den uppfyller projektmålen

10. Varför är det viktigt att arbeta med sina egna projekt?
A) För att lära känna andra
B) För att öva på att följa instruktioner
C) För att utveckla sina egna idéer och färdigheter
D) För att undvika att ställa frågor
C) För att utveckla sina egna idéer och färdigheter

11. Hur kan eleverna få stöd under sina projekt?
A) Endast genom att läsa böcker
B) Genom att diskutera med läraren och klasskamrater
C) Genom att arbeta ensamma
D) Genom att ignorera feedback
B) Genom att diskutera med läraren och klasskamrater

12. Vad menas med “stöddialog”?
A) Att bara ställa frågor
B) Att ge och få feedback och stöd
C) Att prata tyst för sig själv
D) Att diskutera personliga problem
B) Att ge och få feedback och stöd

13. Hur kan eleverna dokumentera sina framsteg?
A) Genom att ta bilder och skriva anteckningar
B) Genom att inte skriva något
C) Genom att fråga läraren
D) Genom att byta projekt
A) Genom att ta bilder och skriva anteckningar

14. Vad är en viktig faktor i projektplaneringen?
A) Att bara tänka på slutresultatet
B) Att sätta tydliga och mätbara mål
C) Att alltid följa samma steg
D) Att använda låga kvalitetsmaterial
B) Att sätta tydliga och mätbara mål

15. Vilken typ av feedback är mest värdefull under processen?
A) Alltid positiv feedback
B) Konstruktiv feedback som hjälper till att utvecklas
C) Ingen feedback
D) Generell feedback utan detaljer
B) Konstruktiv feedback som hjälper till att utvecklas

Resonerande frågor

1. Beskriv hur du valde material till ditt projekt och vilka överväganden du gjorde.
Syftet är att bedöma elevens förmåga att motivera sina val av material och tekniker.

2. Reflektera över din planeringsprocess och hur den har hjälpt dig i genomförandet av ditt projekt.
Denna fråga ger eleven möjlighet att visa förståelse för vikten av planering i skapandeprocessen.

3. Vilka tekniska utmaningar stötte du på och hur löste du dem?
Frågan syftar till att bedöma elevens problemlösningsförmåga och kreativitet i arbetet.

4. Hur har ditt projekt utvecklats från idé till slutprodukt? Reflektera över steg som varit viktiga.
Denna fråga utmanar eleven att tänka kritiskt på sin skapelseprocess.

5. Vad har du lärt dig om dig själv genom detta projekt?
Frågan syftar till att ge eleven möjlighet att reflektera över den personliga utvecklingen.

6. Hur skulle du förbättra projektet om du hade mer tid?
Syftet är att få eleven att tänka på förbättringsmöjligheter och framtida utmaningar.

7. Vilka kriterier använde du för att utvärdera om din slutprodukt var lyckad?
Denna fråga ger eleven möjlighet att koppla sin bedömning till specifika kriterier.

8. Hur har samarbetet med läraren och kamrater hjälpt dig under projektet?
Frågan utmanar eleven att reflektera över vikten av kommunikation och feedback.

Bedömning

Provet bedöms med totalt 30 poäng, där faktafrågorna ger 1 poäng vardera och resonerande frågor ger 3 poäng vardera.

För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A krävs 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).



×