Provkonstruktion
Årskurs: 8
Ämne: Slöjd
Tema: Fortsatt arbete med eget träslöjdsprojekt
Syfte
Syftet med provet är att utvärdera elevernas kunskaper och färdigheter i träslöjd, samt deras förmåga att reflektera över och motivera sina val under arbetsprocessen. Provets struktur ska ge eleverna möjlighet att visa både faktakunskaper och djupgående förståelse för deras projekt och tekniker.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
I träslöjd ska eleverna fortsätta arbeta med sina individuella projekt och tillämpa barken och verktyg de lärt sig om. Under denna lektion kommer de att fokusera på att utveckla sina färdigheter genom praktiskt arbete med trä, och ge och ta emot feedback från läraren och sina klasskamrater.
Kunskapskrav
Eleven kan genomföra hantverks- och designprocesser i träslöjd. Eleven kan också motivera val av material och teknik samt skapa en fungerande och estetisk produkt.
Prov
Faktafrågor
1. Vilket material används vanligtvis i träslöjd?
A) Plast
B) **Trä**
C) Metall
D) Papp
2. Vad är syftet med att ge och ta emot feedback under träslöjdsprojekt?
A) För att öka stressen
B) **För att förbättra färdigheter och tekniker**
C) För att avsluta projektet snabbare
D) För att undvika frågor
3. Vilken av följande tekniker är vanlig inom träslöjd?
A) Måla
B) **Snickra**
C) Tälja
D) Laga mat
4. När är det viktigt att justera sin projektplan?
A) Aldrig
B) **När man får nya insikter**
C) Endast i början av ett projekt
D) Vid slutet av projektet
5. Vad är en viktig aspekt i valet av verktyg inom träslöjd?
A) Färgen på verktygen
B) **Verktygets funktion och syfte**
C) Hur dyra verktygen är
D) Antalet verktyg
6. Vilken feedback kan hjälpa en elev att övervinna hinder?
A) Obefogad kritik
B) **Konstruktiv feedback**
C) Tystnad
D) Distraktioner
7. Vad kännetecknar en fungerande och estetisk produkt?
A) Lätt att förstöra
B) **Bra design och funktion**
C) Ingen plan
D) Snabbt gjord
8. Vilken roll spelar reflektion i arbetsprocessen?
A) Ingen roll
B) **Hjälper till att förbättra framtida arbete**
C) Endast tidskrävande
D) Inga fördelar
9. Vad innebär att dokumentera sina framsteg?
A) Att ignorera sin arbetsprocess
B) **Att reflektera och analysera egna styrkor och svagheter**
C) Att följa andra
D) Att ställa frågor
10. Vilket av följande är en del av designprocessen?
A) Sluta tänka
B) **Planera och skissa**
C) Inte fråga
D) Endast färdigställa
11. Hur kan eleverna använda feedback från varandra?
A) Som ett hot
B) **För att utveckla sina tekniker**
C) För att jämföra betyg
D) För att få mer tid
12. Vad ska en hemuppgift fokusera på efter en lektion?
A) Att ställa frågor
B) **Att dokumentera framsteg och reflektioner**
C) Att repetera tidigare material
D) Att spela spel
13. Vilka av de följande är målsättningar för träslöjdsprojektet?
A) Att bli klar snabbt
B) **Att skapa en fungerande produkt**
C) Att kritisera andras arbete
D) Att undvika arbete
14. Vad innebär ‘tidsplanering’ i träslöjd?
A) Att inte följa tidsramar
B) **Att organisera sitt arbete mot deadlines**
C) Att närma sig arbetet för sent
D) Att skynda sig
15. Vad syftar grupdiskussioner till under träslöjdslektioner?
A) Att sprida missnöje
B) **Att dela erfarenheter och tips**
C) Att undvika problemlösning
D) Att tysta varandra
Resonerande frågor
1. Hur har du anpassat din projektplan och vad har du lärt dig av den processen? (Denna fråga uppmanar till djupgående reflektion över planering och anpassning.)
2. Vilka specifika tekniker har varit mest användbara för dig i ditt projekt och varför? (Denna fråga syftar till att få eleven att reflektera över viktiga tekniska färdigheter.)
3. På vilket sätt har feedback från lärare och klasskamrater påverkat ditt arbete? (Denna fråga hjälper eleven att diskutera vikten av feedback.)
4. Kan du ge exempel på kreativa lösningar du har använt för att lösa problem i ditt projekt? (Detta ger eleverna möjlighet att visa kreativitet och problemlösningsförmåga.)
5. Hur säkerställer du att ditt slutprodukt uppfyller både funktionella och estetiska krav? (Denna fråga uppmanar till reflektion och argumentation kring design och funktionalitet.)
6. Vad har du upptäckt om dina egna styrkor och svagheter genom detta projekts arbete? (Frågan uppmuntrar självkännedom och personlig utveckling.)
7. Vilka lärdomar från detta projekt kan du tillämpa på framtida slöjdprojekt? (Eleverna ska tänka långsiktigt kring lärdomar och tillämpningar.)
8. Hur kan du använda det du har lärt dig om material och verktyg i dina kommande projekt? (Denna fråga syftar till att ge perspektiv på tillämpning av kunskap.)
Bedömning
Faktafrågor: Varje korrekt svar ger 1 poäng, totalt 15 poäng. Resonerande frågor: Varje fråga kan ge upp till 3 poäng beroende på djup och insikt, totalt 24 poäng.
Poängkrav:
E: 8 poäng (minimum 2 poäng från resonerande frågor)
C: 12 poäng (minimum 3 poäng från resonerande frågor)
A: 18 poäng (minimum 5 poäng från resonerande frågor)