En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Åk. 8. Slöjd – Introduktion till Keramik

Provkonstruktion

Årskurs: 8
Ämne: Slöjd
Tema: Introduktion till Keramik

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper och förståelse för grundläggande tekniker inom keramik, samt deras förmåga att tillämpa dessa tekniker i praktiska övningar. Provets innehåll är utformat för att ge en helhetsbild av elevernas kreativitet och hantverksförmåga.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

I keramik ska eleverna introduceras till grundläggande tekniker för skapande av keramikprodukter. Fokus ligger på att använda olika metoder för att bearbeta lera samt kunskap om bränning och glasyr. Eleverna kommer att få möjlighet att experimentera med leran och skapa egna unika föremål.

Kunskapskrav

Eleven kan genomföra hantverks- och designprocesser inom keramik. Eleven kan också välja och motivera val av material och teknik för att skapa en fungerande och estetisk produkt.

Prov

Faktafrågor

1. Vilken metod används för att forma lera genom att snurra den?
A) Handbyggning
B) Skulpturering
C) Drejning
D) Målningsmetod

2. Vad är viktigt att tänka på vid bränning av keramik?
A) Att använda en högre temperatur än vid glasyr
B) Att leran är helt torr
C) Att använda rätt brännugn
D) Att inte ha finare detaljer

3. Vilket av följande verktyg används för att skära lera?
A) Pennan
B) Keramisk kniv
C) Pensel
D) Sked

4. Vad är glasyr?
A) En typ av lera
B) Ett verktyg för att forma lera
C) En yta som gör keramik vattentät
D) En metod för att mäta temperatur

5. Vilken typ av lera är oftast bäst för nybörjare?
A) Grovlera
B) Högbränd lera
C) Porös lera
D) Modellera

6. Vilken teknik innebär att använda händerna för att forma lera?
A) Drejning
B) Skulpturering
C) Handbyggning
D) Slipning

7. Vad är syftet med att förbereda leran innan bränning?
A) Att göra leran finare
B) Att förhindra sprickor
C) Att öka vikten
D) Att ändra färg

8. Vilka av följande metoder är INTE en del av keramisk tillverkning?
A) Modellera
B) Dreja
C) Slipa
D) Olja in

9. Vad kallas det när man lägger lera ovanpå en annan del för att skapa en tredimensionell form?
A) Släppning
B) Borrning
C) Plattning
D) Byggteknik

10. Vad är en kamin?
A) En ugn för högtemperaturbränning
B) Ett verktyg för att dekorera
C) En typ av lera
D) En färg för keramik

11. Vilken yta är bäst för att arbeta med lera?
A) En matt yta
B) En plastyta
C) En träruta
D) En keramisk arbetsbänk

12. Vilken teknik används ofta för att skapa detaljer i keramik?
A) Skärning
B) Målning
C) Gravyr
D) Fyllning

13. Vad är bäst att göra innan man bränner keramik?
A) Låt den torka helt
B) Målning
C) Pensling med vatten
D) Kämning

14. Vad är den primära anledningen till att använda glasyr?
A) För att göra keramik tyngre
B) För att ge en skyddande yta
C) För att förbättra formbarheten
D) För att färga leran

15. Vilket av följande ämnen är vanligt i keramik?
A) Gips
B) Sand
C) Metalpulver
D) Lera

Resonerande frågor

1. Beskriv hur du gick tillväga när du valde ditt keramikprojekt. Ge en detaljerad motivering till ditt val.
Syftet är att förstå beslutsprocessen och reflektera kring val av teknik och form.

2. Reflektera över de tekniker du använde. Vilka fungerade bra och vilka stötte du på problem med?
Denna fråga uppmuntrar till djupgående reflektion och analys av arbetsprocessen.

3. Hur tror du att dina val av material och metoder påverkar det slutliga resultatet?
Frågan uppmanar till att överväga den kreativa processen och dess påverkan på produkten.

4. Diskutera hur glasyr kan förändra en keramikprodukts utseende. Ge exempel utifrån dina erfarenheter.
Syftet med frågan är att analysera och sätta i perspektiv viktigheten av ytor i keramikkonst.

5. Vad tyckte du om vikten av att planera innan du började arbeta med lera? Hur kommer du använda planering nästa gång?
Frågan syftar till att utveckla förmågan till framförhållning i kreativa processer.

6. Vilka utmaningar mötte du under skapandeprocessen och hur hanterade du dem?
Syftet är att uppmuntra till problematisering och lösningar i processarbete.

7. Tänk på hur slipning och polering förändrar keramikens yta. Varför är detta viktigt i ditt arbete?
Frågan syftar till att fördjupa förståelse för avvägningar i estetiska och funktionella aspekter.

8. Hur kan feedback från andra hjälp dig att förbättra dina framtida keramikprojekt?
Syftet med denna fråga är att uppmuntra till att se värdet i kamratrespons och kritik.

Bedömning

Provets faktafrågor ger maximalt 15 poäng, där varje korrekt svar ger 1 poäng. De resonerande frågorna ger maximalt 10 poäng, där varje fråga bedöms med 1 poäng. För att nå betyg E krävs minst 8 poäng totalt, för betyg C krävs 12 poäng (inklusive minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A krävs 18 poäng (inklusive minst 5 poäng från resonerande frågor).