Provkonstruktion
Årskurs: 8
Ämne: Slöjd
Tema: Introduktion till metallslöjd
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper och färdigheter inom metallslöjd, särskilt deras förståelse för material och tekniker samt deras förmåga att skapa en fungerande produkt.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
I metallslöjd ska eleverna introduceras till grundläggande tekniker och material inom metallbearbetning. Under denna lektion kommer de att lära sig om olika metaller, verktyg och säkerhetsrutiner samt få möjlighet att påbörja ett enklare metallprojekt.
Kunskapskrav
Eleven kan genomföra hantverks- och designprocesser inom metallslöjd, välja och motivera val av material och teknik och skapa en fungerande och estetisk produkt.
Prov
Faktafrågor
1. Vilken av följande metaller är den lättaste?
A) Järn
B) Koppar
C) Aluminium
D) Guld
2. Vilket verktyg används för att klippa metall?
A) Blixtsåg
B) Skruvstäd
C) Svarv
D) Fräs
3. Vad bör man alltid ha på sig när man arbetar med metaller?
A) Handskar
B) Skyddsglasögon
C) Byxor
D) Skor utan häl
4. Vilken typ av svets används oftast för att sammanfoga metall?
A) MIG-svetsning
B) Smältsvetsning
C) Gasolsvetsning
D) Lödsvetsning
5. Vilket av följande påståenden är sant?
A) Alla metaller är magnetiska.
B) Metaller leder alltid elektricitet.
C) Metaller är alltid starkare än plast.
D) Metaller kan rosta.
6. Vilken teknik används för att forma metall genom uppvärmning?
A) Klippning
B) Svetsning
C) Smidning
D) Böjning
7. Vad kallas den process där man avlägsnar material för att forma ett föremål?
A) Bearbetning
B) Omsmältning
C) Gjutning
D) Slipning
8. Vilket metallmaterial används oftast för att göra verktyg?
A) Aluminium
B) Guld
C) Silver
D) Stål
9. Vilken av följande metaller används ofta i elektriska ledningar?
A) Järn
B) Koppar
C) Bly
D) Zink
10. Vad är en nyckelring oftast gjord av?
A) Metall
B) Plast
C) Papp
D) Gummi
11. När är det oklokt att arbeta med metall?
A) Om man är trött
B) När man är förväntansfull
C) Vid klart väder
D) Under lektionstid
12. Hur bör skarpa verktyg hanteras?
A) Genom att lämna dem framme efter användning
B) Med ena handen alltid bakom verktyget
C) Med skyddshandskar
D) Med försiktighet och medvetenhet
13. Vilken av följande gånger är det bäst att använda svets?
A) Vid klippning av metall
B) När man vill sammanfoga metaller
C) När man slipar bort ytor
D) Vid smidning av metall
14. Vilken metall är känd för att vara rostfri?
A) Koppar
B) Järn
C) Aluminium
D) Rostfritt stål
15. När du arbetar med metall, vad bör du göra om du är osäker på en teknik?
A) Fråga läraren
B) Pröva utan vägledning
C) Titta på en video
D) Arbeta snabbare för att avsluta projektet
Resonerande frågor
1. Reflektera över hur valet av material påverkar det slutliga resultatet av ditt metallprojekt.
(Syftet är att få eleverna att tänka kritiskt kring materialval.)
2. Beskriv en teknik du lärt dig och hur du tror att den kan tillämpas i framtida projekt.
(Eleverna kan visa sin förståelse och tillämpning av tekniker.)
3. Vad anser du är den största utmaningen med att arbeta med metall?
(Frågan ger eleverna möjlighet att diskutera sina erfarenheter och utmaningar.)
4. Hur kan kreativitet och teknik kombineras i metallslöjd?
(Eleverna får tänka på den kreativa processen och dess relation till teknik.)
5. Diskutera hur säkerhet påverkar ditt arbete i metallslöjd.
(Eleverna uppmanas att tänka på säkerhetsrutiner och dess betydelse.)
6. Vilka framtida projekt skulle du vilja arbeta med inom metallslöjd och varför?
(Ger eleverna möjlighet att tänka framåt och vara kreativa.)
7. Hur kan du förbereda dig bättre för ditt nästa metallprojekt?
(Syftar till att få eleverna att identifiera förberedelsefrågor.)
8. På vilket sätt anser du att metallslöjd kan påverka ditt framtida skapande?
(Eleverna får diskutera hur deras erfarenheter kan forma deras framtid.)
Bedömning
Provet kan bedömas med följande poängsystem:
Faktafrågor ger 1 poäng per korrekt svar.
Resonerande frågor ger 2 poäng vardera.
För betyg E krävs minst 8 poäng totalt.
För betyg C krävs minst 12 poäng total (minst 3 poäng från resonerande frågor).
För betyg A krävs minst 18 poäng total (minst 5 poäng från resonerande frågor).