Provkonstruktion
Årskurs: 8
Ämne: Slöjd
Tema: Introduktion till syslöjd: Grundläggande tekniker och övningar
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för grundläggande sömnadstekniker samt deras förmåga att tillämpa dessa tekniker i praktiska projekt. Provresultatet ska också ge läraren en inblick i elevernas kunskaper och färdigheter inom syslöjd.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll:
I syslöjd ska eleverna introduceras till grundläggande sömnadstekniker och material som används i skapande av textilprodukter. Under denna lektion kommer fokus ligga på att lära sig sy enkla sömmar och att skapa ett litet tygprojekt.
Kunskapskrav:
Eleven kan genomföra hantverks- och designprocesser inom syslöjd och välja och motivera val av material och teknik för att skapa en fungerande och estetiskt tilltalande produkt.
Prov
Faktafrågor
1. Vilken sömnadsteknik används för att sy ihop två tygbitar på ett hållbart sätt?
A) Zickzacksöm
B) Rak söm
C) Kantstickning
D) **Överlockssöm**
2. Vilket verktyg används för att klippa tyg?
A) **Sax**
B) Kniv
C) Rakhyvel
D) Tång
3. Vilket material är bäst att använda för att skapa en mobilpåse?
A) Papper
B) **Tyg**
C) Kartong
D) Plast
4. Vad kallas den teknik som används för att förhindra att tyget fransar sig?
A) Fållning
B) Klippning
C) **Sömning**
D) Brodering
5. Vilket av följande är ett viktigt säkerhetsmoment vid användning av symaskin?
A) Att ha lösa kläder
B) **Att alltid ha båda händerna fria**
C) Att hantera tråden med munnen
D) Att titta bort medan man syr
6. Vilken typ av tråd är vanligast att använda för syarbete i tyg?
A) Metaltråd
B) **Sömnadstråd**
C) Fiskelina
D) Snören
7. Vad är syftet med en fåll?
A) För att dekorera
B) **För att förhindra fransning**
C) För att lägga till vikt
D) För att öka längden
8. Vilken typ av söm används ofta för att sy ihop kantbitar?
A) Baksömnad
B) **Kantstickning**
C) Zickzacksöm
D) Snörning
9. Vad är en symaskins sömsmån?
A) Avståndet mellan tyget och nålen
B) **Avståndet mellan sömmen och tygets kant**
C) Avståndet mellan trådrullen och tyget
D) Avståndet mellan symaskinen och arbetsytan
10. När bör man byta nål på symaskinen?
A) Aldrig
B) Endast när den går sönder
C) **När den blir trubbig**
D) Varje gång man syr
11. Vilken typ av mönster används oftast för att skära ut bitar av tyg?
A) Utan mönster
B) **Papirmönster**
C) Digitalt mönster
D) Gummimönster
12. Vad kallas den del av symaskinen som håller tråden på plats?
A) **Spolhus**
B) Nål
C) Tryckfot
D) Spännare
13. Vad är viktigt att tänka på när man syr i flera lager tyg?
A) Att använda mer tråd
B) **Att justera på sömsmånen**
C) Att inte använda nål
D) Att använda lim
14. Vilket av följande är en rekommenderad hastighet för nybörjare på symaskin?
A) Så snabbt som möjligt
B) **Långsamt och stadigt**
C) Genomsnittligt
D) Extremt snabbt
15. Vad är en av de mest grundläggande teknikerna i syslöjd?
A) **Sömning**
B) Dekorering
C) Förvaring
D) Klippning
Resonerande frågor
1. Beskriv dina erfarenheter av att arbeta med syslöjd och hur du har utvecklats genom detta.
Syftet med frågan är att ge eleverna möjlighet att reflektera över sin egen utveckling och lärande.
2. Vilka utmaningar stötte du på under arbetet med ditt tygprojekt och hur löste du dem?
Här kan eleverna visa prov på problemlösning och kreativitet.
3. Hur valde du dina material för projektet och vilka faktorer påverkade ditt val?
Frågan gör det möjligt för eleverna att motivera sina val utifrån praktiska och estetiska överväganden.
4. Diskutera vikten av säkerhet vid arbete med syverktyg, baserat på dina observationer.
Denna fråga kräver att eleverna visar förståelse för säkerhetsprinciper.
5. Hur kan du använda de tekniker du lärt dig i framtida projekt?
Syftet är att uppmuntra elevernas tänkande kring tillämpningen av sina kunskaper.
6. Vilka känslor upplever du när du arbetar med textil och hantverk, och hur påverkar de ditt arbete?
Eleverna får möjlighet att uttrycka känslomässiga och personliga tankar kopplade till skapande.
7. Reflektera över hur samarbete med kamrater under syprocessen har påverkat ditt arbete.
Denna fråga ger eleverna chans att diskutera sociala aspekter och lärande i grupp.
8. Vilken inverkan hade din lektion i syslöjd på din syn på hantverk och kreativitet?
Eleverna kan utforska hur undervisningen har påverkat deras självsyn och intresse för ämnet.
Bedömning
Provet betygsätts med poängsystem där faktafrågorna är värda 1 poäng vardera och de resonerande frågorna är värda 3 poäng vardera. För att uppnå betyg E krävs totalt 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).