Provkonstruktion
Årskurs: 8
Ämne: Slöjd
Tema: Trä- och metallbearbetning
Syfte
Syftet med provet är att skapa en grundlig bedömning av elevernas kunskaper och färdigheter inom trä- och metallbearbetning, med fokus på deras förståelse av verktyg, material och säkerhetsåtgärder i slöjdarbete.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll avser att ge eleverna kunskaper om olika bearbetningsmetoder inom trä- och metallslöjd, inkludera säkerhet vid arbete med verktyg samt förståelse för materialens egenskaper och användningsområden.
Kunskapskrav
Eleven ska kunna redogöra för grundläggande tekniker vid bearbetning av trä och metall samt kunna genomföra enkla arbetsprocesser där dessa tekniker används.
Prov
Faktafrågor
1. Vilket verktyg används oftast för att skära trä?
A: Skruvmejsel
B: **Handsåg**
C: Hammare
D: Slipmaskin
2. Vilket av följande material är inte ett exempel på trä?
A: Ek
B: **Aluminium**
C: Björk
D: Furu
3. Vad är en viktig säkerhetsåtgärd vid arbete med elverktyg?
A: Arbeta alltid ensam
B: **Använda skyddsglasögon**
C: Ha långärmade kläder
D: Lyssna på musik
4. Vilken snickeriteknik innebär att sammanfoga två delar utan att använda skruvar?
A: Sågning
B: **Limning**
C: Slipning
D: Urfräsning
5. När du väljer material för ditt projekt, vad måste du tänka på?
A: **Hållbarhet**
B: Färg
C: Märken
D: Utseende
6. Vilken teknik skulle du använda för att göra en jämn yta på en träbit?
A: **Slipning**
B: Skruvning
C: Limning
D: Sågning
7. Vilken del av en handsåg används för att styra sågningen?
A: Bladet
B: Handtaget
C: **Säkerhetsskyddet**
D: Sladden
8. Vilken metall används ofta för att göra konstruktioner på grund av sin styrka?
A: **Stål**
B: Guld
C: Silver
D: Blys
9. Vilken av följande är en bra praxis när man arbetar med slöjd?
A: Arbeta snabbt utan noggrannhet
B: **Planera ditt arbete noggrant**
C: Använda olämpliga verktyg
D: Ignorera säkerhetsåtgärder
10. Vad är en viktig aspekt av designprocessen?
A: **Mått och proportioner**
B: Färgen på materialet
C: Antalet verktyg
D: Typ av lim
11. Vad innebär “skära av” i slöjd?
A: **Att avlägsna en del av materialet**
B: Att sätta ihop material
C: Att måla materialet
D: Att slipa materialet
12. Vilken typ av halkskydd ska du ha på golvet vid arbete?
A: Plasthandskar
B: **Antihalkmatta**
C: Högklackat
D: Barfota
13. Vilken metod används för att styra hur en skruv ska sättas?
A:**Skruvdragning**
B: Sågning
C: Limning
D: Slipning
14. Vilken teknik används för att bearbeta metall?
A: **Svetsning**
B: Limning
C: Sågning
D: Slipning
15. Vilken faktor avgör hur ett material reagerar på diverse verktyg?
A: **Egenskaper**
B: Storlek
C: Färg
D: Form
Resonerande frågor
1. Reflektera över varför det är viktigt att förstå materialens egenskaper innan du börjar ett slöjdprojekt.
Syftet är att ge eleverna möjlighet att visa sin förståelse för hur material påverkar vy och funktion.
2. Diskutera hur säkerhetsåtgärder påverkade ert arbete under lektionen.
Denna fråga uppmuntrar eleverna att tänka på praktiska konsekvenser av säkerhet i praktiskt arbete.
3. Beskriv en situation där du fick använda en specifik snickeriteknik och dess resultat.
Genom denna fråga kan eleverna beskriva sina erfarenheter och visa på djup insikt.
4. Hur kan kreativitet bidra till ett framgångsrikt slöjdprojekt?
Frågan uppmanar till reflektion kring kreativ problemlösning och innovation.
5. Resonera kring valet av verktyg och varför det är avgörande för ett lyckat projekt.
Denna fråga ger eleverna möjlighet att visa sin förståelse för verktygens funktion och betydelse.
6. Vilka utmaningar kan uppkomma vid val av material och hur bör man förbereda sig för dem?
Detta ger eleverna en chans att tänka kritiskt kring förberedelse och beslutsfattande.
7. Diskutera sambandet mellan planering och utförande av ett slöjdprojekt.
Genom att reflektera över planering kan eleverna belysa vikten av förberedelse i slöjd.
8. Hur skulle du tillämpa det du lärt dig i ett framtida projekt?
Denna fråga syftar till att uppmana till långsiktig reflektion och tillämpning av kunskaper.
Bedömning
Faktafrågor: Varje korrekt svar ger 1 poäng. Resonerande frågor: Varje resonerande fråga ger 2 poäng. Totalt kan högst 28 poäng uppnås.
Krav för betyg:
E: 8 poäng (minst 2 poäng från resonerande frågor)
C: 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor)
A: 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor)