Provkonstruktion
Årskurs: 8
Ämne: Spanska
Tema: Framställning av frågesatser
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse och förmåga att formulera olika typer av frågesatser på spanska, både muntligt och skriftligt. Detta inkluderar att kunna använda ja/nej-frågor samt öppna frågor i praktiska sammanhang.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens fokus ligger på hur man formar och använder olika typer av frågesatser i spanska, inklusive ja/nej-frågor och öppna frågor. Eleverna ska lära sig att formulera frågor korrekt såväl muntligt som skriftligt.
Kunskapskrav
Eleven ska kunna använda ett enkelt och korrekt språk, inklusive korrekt struktur och formulering av frågor i tal och skrift, samt kunna formulera korta texter med tydlig struktur och relevans.
Prov
Faktafrågor
- Vad är en frågesats?
- A) En form av deklaration
- B) En frivillig mening
- C) En mening som innehåller en fråga
- D) En typ av påstående
- Nämn en typ av ja/nej-fråga.
- A) ¿Qué?
- B) ¿Cómo?
- C) ¿Tienes?
- D) ¿Dónde?
- Vilket av följande är ett öppet frågeord?
- A) ¿Es?
- B) ¿Dónde?
- C) ¿Sí?
- D) ¿Tienes?
- Hur bildar man en ja/nej-fråga i spanska?
- A) Genom att använda ett frågeord
- B) Genom att lägga till ett påstående
- C) Genom att ändra ordföljd
- D) Genom att använda en annan syntax
- Vad syftar öppna frågor till?
- A) Att få bekräftelse
- B) Att få information
- C) Att ställa påståenden
- D) Att ge order
- Vilket av följande är ett exempel på en ja/nej-fråga?
- A) ¿Qué película te gusta?
- B) ¿Tienes hambre?
- C) ¿Cómo mår du?
- D) ¿Por qué no?
- Vad innehåller en korrekt ja/nej-fråga på spanska?
- A) Vanligtvis en fråga ord i början
- B) En anledning
- C) Ordföljd som inkluderar subjektet
- D) En prediktion
- Vad kallas en fråga som börjar med “¿Qué?”?
- A) En sluten fråga
- B) En öppen fråga
- C) En ja/nej-fråga
- D) En retorisk fråga
- Vilket av följande är en funktion av öppna frågor?
- A) Att samla in specifik information
- B) Att ställa avbrytande frågor
- C) Att få en enkel bekräftelse
- D) Att komplicera diskussionen
- Varför är det viktigt att kunna ställa frågor korrekt?
- A) För att vara artig
- B) För att undvika missförstånd
- C) För att leda konversationer
- D) För att få svar
Resonerande frågor
- Förklara skillnaden mellan ja/nej-frågor och öppna frågor.
Syftet är att visa djup förståelse för strukturerna och deras användning. - Ge exempel på situationer där öppna frågor är mer lämpliga än ja/nej-frågor.
Detta ger eleverna möjlighet att resonera kring praktiska tillämpningar. - Diskutera hur korrekt formulering av frågor kan påverka en konversation.
Syftet är att belysa vikten av kommunikationsfärdigheter. - Hur skulle du anpassa dina frågor beroende på vem du pratar med?
Denna fråga uppmuntrar till reflektion kring sociala kontexter. - Kreativt skapa tre öppna frågor som du skulle använda i en intervju.
Här ges eleverna möjlighet att demonstrera kreativitet och språkbehärskning. - Varför är frågeord viktiga för att bilda frågor på spanska?
Eleverna får visa sin förståelse för språkets struktur. - Ge exempel på hur en felaktig fråga kan leda till missförstånd.
Syftet är att utveckla problemlösningsförmåga i kommunikation. - Tänk på ett ämne som intresserar dig. Formulera tre frågor kring det ämnet.
Denna aktivitet visar på förmåga att tillämpa kunskapen i en personlig kontext.
Bedömning
Provets bedömning sker enligt följande poängsystem:
- Faktafrågor: 1 poäng för varje korrekt svar (totalt 10 poäng).
- Resonerande frågor: 2 poäng för varje välgenomtänkt och relevant svar (totalt 16 poäng).
Poängkrav:
- E: Minst 8 poäng
- C: Minst 12 poäng (inklusive minst 3 poäng från resonerande frågor)
- A: Minst 18 poäng (inklusive minst 5 poäng från resonerande frågor)