Provkonstruktion
Årskurs: 8
Ämne: Spanska
Tema: Prepositioner och deras användning
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse och användning av spanska prepositioner, samt deras förmåga att tillämpa dessa i både tal och skrift.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens fokus är på prepositioner och deras användning i spanska. Eleverna ska lära sig vanliga prepositioner, deras funktioner och hur de används för att uttrycka plats, tid och rörelse i meningar.
Kunskapskrav
Eleven ska kunna använda ett enkelt och korrekt språk, inklusive prepositioner i tal och skrift, samt formulera korta texter med tydlig struktur och relevans.
Prov
Faktafrågor
- Vilken av följande är en spansk preposition?
- A) el
- B) **en**
- C) libro
- D) mesa
- Vad betyder prepositionen “sobre”?
- A) under
- B) **över**
- C) med
- D) för
- Vilken preposition används för att ange tid?
- A) **a**
- B) en
- C) de
- D) con
- Vilken mening är korrekt?
- A) **El libro está en la mesa.**
- B) El libro está entre la mesa.
- C) El libro está cerca mesa.
- D) El libro está a mesa.
- Vilken av följande prepositioner betyder “liksom”?
- A) **como**
- B) para
- C) sin
- D) con
- Vad betyder “bajo”?
- A) nära
- B) **under**
- C) över
- D) efter
- Vilken preposition används för att ange rörelse mot något?
- A) **a**
- B) de
- C) en
- D) por
- Vilken mening är korrekt?
- A) **Voy a la tienda.**
- B) Voy en la tienda.
- C) Voy para la tienda.
- D) Voy con la tienda.
- Vilken av följande är INTE en preposition?
- A) con
- B) **mesa**
- C) de
- D) en
- Vad betyder “entre”?
- A) **mellan**
- B) på
- C) bakom
- D) framför
- Vilken preposition skulle du använda för att uttrycka “med”?
- A) a
- B) de
- C) por
- D) **con**
- Vilken av följande prepositioner beskriver en plats?
- A) por
- B) **en**
- C) con
- D) a
- Hur används prepositionerna “de” och “a” i en mening?
- A) För att beskriva tid
- B) **För att beskriva plats**
- C) För att beskriva personer
- D) För att ta bort subjektet
- Vilken preposition skulle du använda för att säga “från”?
- A) por
- B) a
- C) **de**
- D) en
- Vilken är den korrekta översättningen av “El perro está debajo de la mesa”?
- A) Hunden står över bordet
- B) Hunden är vid bordet
- C) **Hunden ligger under bordet**
- D) Hunden är framför bordet
Resonerande frågor
- Hur påverkar korrekt användning av prepositioner kommunikationen i språket?
Denna fråga ger elever möjlighet att reflektera över betydelsen av korrekt språkbruk.
- Ge exempel på hur prepositioner kan förändra meningsinnehållet.
Eleverna kan visa förståelse för nyanser i betydelse genom sina exempel.
- Diskutera skillnaderna mellan prepositioner i spanska och svenska.
Denna fråga uppmuntrar elever att jämföra och analysera två språk.
- Varför är det viktigt att förstå kontext när man väljer preposition?
Eleverna får möjlighet att visa djupare insikt kring språkets subtilitet.
- Hur kan man använda prepositioner kreativt i skrivande?
Här får elever möjlighet att reflektera över kreativitet och språkanvändning.
- Vad kan man göra för att förbättra sin användning av prepositioner i tal?
Denna fråga uppmanar elever att tänka på konkreta strategier för språkutveckling.
- Hur skulle du förklara betydelsen av prepositioner till någon som lär sig spanska?
Elever får möjlighet att visa sin pedagogiska förmåga och kunskap.
- Vilka hinder kan finnas när man lär sig prepositioner på ett nytt språk?
Denna fråga ger eleverna möjlighet att reflektera över och diskutera vanliga svårigheter.
Bedömning
Provet består av totalt 30 poäng, där faktafrågorna ger 1 poäng vardera och resonerande frågor ger upp till 3 poäng vardera.
För att nå betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C krävs minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyg A krävs minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).