Prov. Åk. 8. Spanska – Verb i presens

Provkonstruktion

Årskurs: 8
Ämne: Spanska
Tema: Verb i presens

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper och färdigheter i att använda verb i presens på spanska, både regelbundna och oregelbundna. Provets mål är att säkerställa att eleverna kan använda korrekt verbböjning och formulerar meningar med tydlig struktur.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens mål är att arbeta med verb i presens, både regelbundna och oregelbundna, samt deras användning i meningar. Detta innehåll syftar till att eleverna ska kunna använda och förstå olika verbformer i spanska fraser.

Kunskapskrav

Eleven ska kunna använda ett enkelt och korrekt språk, däribland verb, i tal och skrift samt formulera korta texter med tydlig struktur och relevans.

Prov

Faktafrågor

1. Vad är ett verb?
A) Ett adverb
B) Ett substantiv
C) Ett ord som beskriver handlingar eller tillstånd
D) Ett ord som beskriver känslor

2. Vilket av följande är ett regelbundet -ar-verb?
A) Ser
B) Hablar
C) Ir
D) Hacer

3. Hur böjer man ett regelbundet -er-verb i presens?
A) Tar bort -er och lägger till -o, -es, -e, -emos, -éis, -en
B) Tar bort -er och lägger till -o, -es, -e, -emos, -éis, -en
C) Tar bort -er och lägger till -é, -es, -e, -emos, -éis, -en
D) Ingen av ovanstående

4. Vilket av följande är en korrekt böjning av verbet “vivir” i presens?
A) Vivo, vives, vive, vivimos, vivís, viven
B) Vivo, vives, vive, vivimos, vivís, viven
C) Veo, ves, ve, vemos, veis, ven
D) Nado, nadas, nada, nadamos, nadáis, nadan

5. Vad betyder verbet “comer”?
A) Att se
B) Att gå
C) Att äta
D) Att prata

6. Vilken av följande böjningar är korrekt för verbet “hablar”?
A) Hable, hablas, habla, hablamos, habláis, hablan
B) Hablando, hablo, hablas, habla, hablamos, habláis, hablan
C) Hablé, hablaste, habló, hablamos, hablasteis, hablaron
D) Hablaste, hablé, hablamos, habláis, hablan

7. Vilket av följande verb är oregelbundet i presens?
A) Cantar
B) Ser
C) Jugar
D) Estudiar

8. Hur böjer man verbet “tener” i presens?
A) Tengo, tienes, tiene, tenemos, tenéis, tienen
B) Tendré, tendrás, tendrá, tendremos, tendréis, tendrán
C) Tenía, tenías, tenía, teníamos, teníais, tenían
D) Teneré, tenerás, tendrá, tendremos, tendréis, tendrán

9. Vad är skillnaden mellan regelbundna och oregelbundna verb?
A) Regelbundna verb följer ett visst mönster, oregelbundna gör det inte
B) Regelbundna verb följer bestämda böjningsregler, oregelbundna gör det inte
C) Oregelbundna verb är mer vanliga i språket än regelbundna
D) Det finns ingen skillnad

10. Vilken är korrekt formulering av meningen “Jag pratar spanska”?
A) Hablo español
B) Hablas español
C) Habláis español
D) Hablamos español

11. Vad är ett exempel på ett oregelbundet -ir-verb i presens?
A) Caminar
B) Salir
C) Comer
D) Volar

12. Hur många personer böjer ett verb i presens?
A) En
B) Sex
C) Tre
D) Fem

13. Vad kallas verbets grundform?
A) Presens
B) Infinitiv
C) Particip och gerundium
D) Substantiv

14. Vad innebär det att konjugera ett verb?
A) Att ändra verbets form för att passa subjektet
B) Att skriva verbet i infinitiv
C) Att översätta verbet till ett annat språk
D) Att använda verbet i en sats

15. Vilket av följande är korrekt?
A) Yo desayuno a las ocho.
B) Tú descansáis en la tarde.
C) Él juegan al fútbol.
D) Nosotros comemos pizza.

Resonerande frågor

1. Diskutera vikten av att kunna böja verb korrekt i spanska för att kommunicera effektivt.
Syftet med frågan är att låta eleverna reflektera över hur korrekt verbböjning påverkar kommunikationen.

2. Ge exempel på hur oregelbundna verb kan påverka meningens betydelse.
Denna fråga uppmanar elever att tänka kritiskt kring verbens roller och deras påverkan i språket.

3. Analysera skillnaderna mellan regelbundna och oregelbundna verb.
Med denna fråga erbjuds eleverna möjlighet att visa djupare förståelse av verbböjning och dess olika typer.

4. Reflektera över hur du kan använda verb i presens i vardagliga situationer.
Denna fråga öppnar för praktiska exempel och betonar relevansen av språket i elevers liv.

5. Hur kan kunna både regelbundna och oregelbundna verb underlätta eller komplicera språkinlärningen?
Frågan ger eleverna en chans att diskutera lärande och svårigheter kopplade till olika verbtyper.

6. I vilken omfattning tror du att du kommer att använda spanska verb i framtiden?
Detta ger eleverna möjlighet att reflektera över sina egna framtidsutsikter och språkrelaterade mål.

7. Diskutera hur c skriftligt och muntligt arbete med verb i presens kan förbättra din språkförmåga.
Denna fråga hjälper eleverna att tänka på hur praktik och övning kan bidra till språkutveckling.

8. Vilka strategier använder du för att memorera oregelbundna verb?
Frågan syftar till att framhäva individuella strategier för språkinlärning och förståelse av oregelbundna verb.

Bedömning

Provets faktafrågor ger maximalt 15 poäng och de resonerande frågorna ger maximalt 8 poäng, vilket innebär att totalt 23 poäng kan uppnås.

För att nå betyg E krävs minst totalt 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).


Modern Tillbaka-knapp