“`html
Provkonstruktion
Årskurs: 8
Ämne: Svenska
Tema: Skriva reportage
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att skriva en välstrukturerad reportage-text, samt att kunna besvara fakta- och resonerande frågor relaterade till reportageformen.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
“Strategier för att skriva olika typer av texter med anpassning till deras syfte, mottagare, typiska uppbyggnad och språkliga drag.” [Lgr 22, Svenska, Åk. 7-9]
Betygskriterier
“Eleven skriver olika slags texter med flera meningar, varierat ordval, tydligt innehåll och viss anpassning till mottagare och syfte.” [Lgr 22, Svenska, Åk. 7-9]
Prov
Faktafrågor
1. Vad är syftet med ett reportage?
- A. Att ge en kort sammanfattning av nyheter
- B. Att beskriva händelser på ett fängslande sätt
- C. Att informera om fakta
- D. Att ge personliga åsikter
2. Vilken del av texten kallas brödtext?
- A. Inledningen
- B. Huvuddelen av texten
- C. Avslutningen
- D. Rubriken
3. Vad kännetecknar en bra inledning i ett reportage?
- A. Att den ger en sammanfattning av hela texten
- B. Att den är så lång som möjligt
- C. Att den fångar läsarens intresse
- D. Att den innehåller mycket fakta
4. Vad bör man tänka på när man väljer källor för ett reportage?
- A. Bara välja internetkällor
- B. Välj pålitliga och relevanta källor
- C. Använda bara egna erfarenheter
- D. Välj källor som ger mest uppmärksamhet
5. Vilken typ av bild kan vara effektiv i ett reportage?
- A. Enbart porträttbilder
- B. Bilder som kompletterar texten
- C. Enbart informationsdiagram
- D. Orelaterade bilder
6. Vad är en rubrik i en text?
- A. En lång beskrivning
- B. En kort text som sammanfattar innehållet
- C. En detaljrik rapport
- D. Inledningen av en text
7. Vilken funktion har avslutningen i ett reportage?
- A. Att ge en lång förklaring
- B. Att sammanfatta tankar och insikter
- C. Att presentera nya fakta
- D. Att skapa en ny inledning
8. Vad innebär det att anpassa en text till sin mottagare?
- A. Att tänka på vem som läser och vad de vill veta
- B. Att använda så komplicerat språk som möjligt
- C. Att undvika bildmaterial
- D. Att skriva utan struktur
9. Varför är det viktigt att ha en klar struktur i ett reportage?
- A. För att skriva snabbt
- B. För att underlätta läsarens förståelse
- C. För att få fler fakta
- D. För att visa att man kan skriva olika stilar
10. Vilka typer av källor kan vara användbara i ett reportage?
- A. Intervjuer, böcker och pålitliga webbplatser
- B. Endast bloggar och sociala medier
- C. Vadsomhelst man hittar på internet
- D. Ockulta källor
11. Vad innebär att “översätta” fakta till en berättelse i ett reportage?
- A. Att göra fakta mer lättförståeliga och intressanta för läsaren
- B. Att bara återge fakta som de är
- C. Att diskutera fakta utan struktur
- D. Att ignorera relevanta bevis
12. Hur kan bilder påverka ett reportage?
- A. De är alltid onödiga
- B. De kan förtydliga och förstärka berättelsen
- C. De distraherar läsaren
- D. De ska alltid vara svartvita
13. Vad händer om ett reportage saknar struktur?
- A. Det kan förvirra läsaren och göra texten svår att följa
- B. Det kan göra läsningen snabbare
- C. Det blir alltid mer intressant
- D. Det ger mer utrymme för åsikter
14. Hur kan personlig stil påverka ett reportage?
- A. Det kan göra texten mer unik och engagerande
- B. Det försvårar alltid textens struktur
- C. Det spelar ingen roll
- D. Det gör texten mer formell
15. Vad kan hända om man inte använder korrekta källor?
- A. Ingenting, så länge texten är bra skriven
- B. Textens trovärdighet kan ifrågasättas
- C. Alla källor är lika bra
- D. Det spelar ingen roll för läsaren
Resonerande frågor
1. Diskutera hur du kan använda bilder effektivt i ditt reportage. Beskriv vilka typer av bilder du skulle välja och varför.
Syftet med denna fråga är att uppmuntra elever att tänka kritiskt kring bildens roll och funktion i en text.
2. Berätta om skillnaderna mellan att skriva ett reportage och en nyhetsartikel. Vilka specifika element påverkar din skrivprocess?
Denna fråga ger eleverna möjlighet att reflektera över de unika aspekterna av reportage-skrivande i jämförelse med andra former.
3. Vilka etiska överväganden kan vara viktiga när man skriver reportage? Diskutera dessa i förhållande till dina källor.
Här får eleverna möjligheten att visa sin förståelse för journalisters ansvar i sin skrivning.
4. Hur kan du anpassa ditt språk och stil beroende på målgruppen för ditt reportage?
Denna fråga låter eleverna tänka på anpassning och stil i förhållande till mottagare.
5. Beskriv en situation där man kan behöva omarbeta sitt reportage. Vad skulle du fokusera på i en sådan situation?
Denna fråga uppmanar eleverna att tänka på skrivprocessens dynamik.
6. Hur skulle du gå tillväga för att säkerställa att all information i ditt reportage är korrekt och pålitlig?
Eleverna får här möjlighet att tänka på researchens betydelse och hur det påverkar kvaliteten på deras arbete.
7. Diskutera vad som gör en bra avslutning i ett reportage. Hur kan det påverka läsarens upplevelse?
Eleverna kan här visa insikter om strukturell betydelse i texten.
8. Vad anser du vara den största utmaningen i att skriva ett reportage, och hur skulle du övervinna den?
Denna fråga ger eleverna möjlighet att reflektera över sina egna erfarenheter och strategier i det skrivande arbetet.
Bedömning
Provet bedöms efter följande poängsystem:
- Faktafrågor: 1 poäng per korrekt svar (max 15 poäng)
- Resonerande frågor: Max 5 poäng per fråga (max 40 poäng)
Antal poäng för att nå de olika nivåerna:
- E: Minst 10 poäng
- C: Minst 20 poäng
- A: Minst 30 poäng (plus godkända svar på resonerande frågor)
“`