Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Åk. 8. Svenska – Språkliga strukturer

Provkonstruktion

Årskurs: 8
Ämne: Svenska
Tema: Substantiv, adjektiv, verb, pronomen

Koppling till styrdokument
Centralt innehåll

Provets koppling till läroplanens centrala innehåll är följande:

  • Ord och begrepp för att på ett varierat sätt uttrycka känslor, kunskaper och åsikter.
  • Språkliga strukturer och normer. Stavning, meningsbyggnad, styckeindelning, språkdrag och variation.

Provets koppling till ämnets kunskapskrav inkluderar:

  • Eleven kan förstå och tolka texter samt använda språkliga strukturer på ett korrekt sätt.
  • Eleven kan skriva olika typer av texter där ordförrådet och språkstrukturen anpassas efter syftet.
Prov
Faktafrågor
  1. Vilket av följande är ett substantiv?
    • a) Springa
    • b) Hund
    • c) Vacker
    • d) Han
  2. Vad är skillnaden mellan ett adjektiv och ett substantiv?
    • a) Adjektiv beskriver och substantiv namnger.
    • b) Adjektiv namnger och substantiv beskriver.
    • c) Adjektiv är alltid i plural.
    • d) Substantiv har alltid en bestämd form.
  3. Vad är ett pronomen?
    • a) En plats
    • b) Ett ord som refererar till ett substantiv.
    • c) En handling
    • d) En karaktär
  4. Vilket av följande ord är ett verb?
    • a) Skriva
    • b) Röda
    • c) Hunden
    • d) Ditt
  5. Vilket av följande är inte ett adjektiv?
    • a) Snabb
    • b) Och
    • c) Grön
    • d) Stor
  6. Vilket pronomen används för att referera till flera personer?
    • a) Han
    • b) De
    • c) Hon
    • d) Den
  7. Vad är plurala formen av substantivet “bok”?
    • a) Böcker
    • b) Boken
    • c) Bokarna
    • d) Bok
  8. Vilket av följande ord är ett exempel på ett reflexivt pronomen?
    • a) Honom
    • b) Sig
    • c) Vi
    • d) Denna
  9. Vad kallas formen “gått” i verb?
    • a) Infinitiv
    • b) Supinum
    • c) Presens
    • d) Preteritum
  10. Vad är det komparativa av adjektivet “stor”?
    • a) Störst
    • b) Större
    • c) Större
    • d) Store
  11. Vilket av följande ord är ett substantiv som beskriver en plats?
    • a) Skola
    • b) Lärande
    • c) Lärarinna
    • d) Undervisning
  12. Vilket av följande ord är ett ord som kan vara ett verb i imperativ form?
    • a) Sitt
    • b) Sitter
    • c) Sade
    • d) Säga
  13. Vilket pronomen ändras beroende på genus och nummer?
    • a) Den
    • b) Som
    • c) Man
    • d) Vara
Resonerande frågor
  1. Resonera kring hur substantiv kan påverka meningsbyggnaden i en text. (Syftet är att eleverna ska visa en djupare förståelse för hur ordklasser interagerar i skrivande.)
  2. Diskutera skillnaden mellan konkreta och abstrakta substantiv och ge exempel på hur dessa används i olika sammanhang. (Syftet är att bedöma elevernas förmåga att analysera ord klassifikationssystem.)
  3. Reflektera över hur adjektiv kan förändra betydelsen av ett substantiv. Ge exempel. (Syftet är att bedöma elevernas förmåga att förstå betydelseförändringar i språk.)
  4. Hur kan verbens tempus påverka en berättelses tidsuppfattning? (Syftet är att eleverna ska kunna analysera och reflektera över tidsperspektiv i texter.)
  5. Beskriv hur du kan använda pronomen för att skapa variation och undvika upprepning i skriftliga arbeten. (Syftet är att bedöma elevernas förståelse för språklig variation och stil.)
  6. Varför är det viktigt att använda rätt böjning av verb och substantiv i akademiskt skrivande? (Syftet är att få eleverna att reflektera över språkets roll i kommunikationen.)
Bedömning

Faktafrågor: 1 poäng per korrekt svar (max 12 poäng).
Resonerande frågor: 3 poäng per fråga (max 18 poäng).

Poängkrav:
– E-nivå: Minst 8 poäng
– C-nivå: Minst 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor)
– A-nivå: Minst 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor)


Modern Tillbaka-knapp